Rij-impressie Audi S5 Sportback
Meer stijl dan sport
75 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Audi kijkt niet op een modelvariant meer of minder. En van bijna elk model komt ook weer een S-variant. Die is er nu ook van de A5 Sportback. 333 pk in een de S5 Sportback, hoe pakt dat uit?
Bij Audi kijken ze niet op een modelreeks meer of minder. Neem de A5 Sportback, een derde carrosserievariant van de A5. Dat deze auto er nu ook als S5 is, is niet verrassend. Maar hoe pakt dat eigenlijk uit, 333 pk in de elegante vijfdeurs? 333 pk, dat betekent dat de 3,0-liter TFSI-krachtbron onder de kap zit. Dat is een direct ingespoten V6 met compressor. Geen turbo dus, maar een mechanische drukvuller. Deze aandrijflijn voorziet sinds de facelift ook de Coupé van de nodige power, de V8 die voorheen in de Coupé zat komt dus te vervallen.
Geraffineerde aandrijflijn
Een vermogen van 333 pk en een maximumkoppel van 440 Nm, dat is gewoon heel veel power. Het is in ieder geval meer dan genoeg voor de S5 Sportback. De auto voelt niet zo stijf aan als een S5 Coupé. In bochten voel je meer bodyroll, er zit gewoon meer beweging in de carrosserie. Die vier portieren zonder raamstijlen en een vijfde deur maken de koets dus minder strak dan die van de tweedeurs-S5. Maar wat een geraffineerde aandrijflijn heeft deze Sportback. De V6-compressor- motor geeft zijn trekkracht zo gelijkmatig vrij dat het wel lijkt alsof de auto elektrisch wordt aangedreven. Dat geldt helaas bijna ook voor het geluid, want nimmer krijgen de inzittenden het idee dat er een bijzonder brute krachtcentrale in de neus zit. Alleen bij 2.200 toeren komt er een beetje een brom uit het vooronder, maar nooit eens lopen de rillingen over je rug. Zuinig is de V6 overigens niet. Wij kwamen tot een gemiddeld verbruik van 1 op 6,5. Tja, alles heeft zijn prijs ...
De S5 Sportback kun je alleen met de zeventraps S-tronic-automaat met dubbele koppeling krijgen. Ook die laat zich via het Audi Drive Select-menu beïnvloeden. In de stand comfort gaat de transmissie vloeiend en gevoelloos door de gangen als een lepel in een kom met vla. Heerlijk comfortabel. Zet je alles op Dynamic, dan gaat de gangwissel sneller en voel je een licht schokje. Toch nog een beetje sensatie! Eén en al hightech, die V6-compressor met S-tronic. Laat dat maar aan Audi over. Toch kunnen de mannen in Ingolstadt nog wel een cursusje drama gebruiken, maar misschien moeten ze eerst een opleiding 'hoe-stop-ik-beleving-in-eenauto' afleggen. Want zelfs als je de besturing op Dynamic zet, voel je nog niet zo exact als bij concurrent BMW hoe de voorwielen ten opzichte van het wegdek staan. Wel wordt de besturing directer dan wanneer hij op Comfort staat. De zitpositie is wel top, zowel voorin als achterin. Mits je niet al te lang bent, zit je ook daar prima op de 'S5-stoelen'.
Mooi ingetogen
Qua uiterlijk houdt het Duitse auto-merk de S5 Sportback mooi ingetogen. De 18-inchwielen ogen zelfs nog een tikkeltje bescheiden. Natuurlijk zitten de verchroomde S-grille en de vier uitlaten er wel op, want dat zijn immers de kenmerken van elke Audi met een S in de typeaanduiding. In dit donkere blauw is het een zeer stijlvolle, bloedsnelle auto waarin je zeker de aandacht op je gericht weet, maar waarvan de pk's ook weer niet afdruipen. Een brute sportbolide is het zeker niet.
Uitgelicht aanbod

Audi A5 Sportback 3.0 TFSI 333 pk S5 Quattro Pro Line S-Line / Schuifdak/ Xenon/ Leder/ Sportstoelen/ B&O-Sound/ Camera/ Keyless/ Stoel.verw/ Naviagtie/ 19 inch lmv
- 2010
- 166.990 km

Audi A5 Sportback 3.0 TFSI 333 pk S5 Quattro Pro Line S-Line / Schuifdak/ Xenon/ Leder/ Sportstoelen/ B&O-Sound/ Camera/ Keyless/ Stoel.verw/ Naviagtie/ 19 inch lmv
- 2010
- 166.990 km

Audi A5 Sportback 3.0 TFSI S5 q. Pro L
- 2010
- 195.172 km
Lezersreacties (75) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.