Audi S3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2014)

autoreview

Audi S3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2014)

Signalement

UitvoeringS3 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line +
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst100.250 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

S3

  • 49.800 km

Na dik 40.000 tevreden kilometers in mijn Mini Cooper S begon het toch te jeuken. En wilde ik toch iets comfortabelers en ruimer. Maar tja....wat moet je dan....als je al verwend bent geweest met bijvoorbeeld een BMW 135i en de bloedsnelle Mini.

Het keuzeproces
Een grotere Mini JCW dan? Meh. Ik ben niet zo gecharmeerd van het uiterlijk van de Countryman en de Clubman dus Mini viel af. En ik ben ook niet zo merkvast want dat voelt een beetje saai. Veel geld uitgeven om naar hetzelfde dashboard te kijken....

Na mijn kostbare avonturen met de BMW 135i heb ik wat koudwatervrees om terug te keren naar dat merk voor iets snels......en een M2 is me te opzichtig. Viel dus ook af.

Mijn autohart slaat altijd over als ik een Audi RS zie (en vooral hoor) rijden.....dus ben ik maar eens op zoek gegaan. Ik rij graag compacte auto’s dus een RS3 8V was echt iets voor mij dacht ik. Na een check van de spaarrekening ben ik maar eens in een voor mij haalbare RS3 gaan rijden.

Tja, wat moet ik ervan zeggen: briljante 5-cilinder in nardo grijs, de enige juiste kleur voor een RS3. Maar echt een brug te ver voor mijn dagelijks gebruik: te luid en te wild. Het trekt net de aandacht die ik niet wil met dat geplof en gesis. Bij de kenner wekt het respect op, bij de niet kenner afgunst en zelfs irritatie want een UIT knop zit er niet op...... zelfs met drive select in de comfortstand met de automaat in D blijft het een hooligan. Bij koude start vallen de bladeren van de bomen. De droom spatte om die reden uiteen. Hier kan ik niet mee bij klanten komen voorrijden helaas.

Dus het moest een tandje minder “in your face” maar wel snel. De zoektocht naar een S3 was geboren. Ik vreesde dat een S3 mij een beetje zou kunnen tegenvallen na een RS3 proefrit. 4-cilinder....en uiterlijk redelijk vergelijkbaar met een opgeleukte 1.4tfsi s-line....maar toch wel 300pk.

Op zoek naar een mooi NL exemplaar. Er hoeft met import niets mis te zijn maar ik heb het niet zo op kletsverhalen als “van oud mannetje geweest of door iemand van de fabriek gereden” maar er zit geen enkele documentatie bij en NAP. Dat is allemaal niet heilig maar als ik voor dit soort bedragen een occasion shop wil ik dat het zo goed mogelijk klopt. Ik heb mijn leergeld wel betaald met die BMW 135i.......

Ik ben dus gaan proefrijden in diverse S3’s..... en bij eigenlijk de eerste rit voelde ik dat de S3 en ik elkaar helemaal begrijpen: Supersnel maar netjes qua uitvoering. De kenner ziet het, de rest denkt “mooie A3”. Niet geheel onbelangrijk is dat een mooie S3 ook nog eens dik 20 mille voordeliger is dan een mooie RS3.... voor mij sneed het mes dus aan twee kanten.

Mijn S3
Je voelt het wanneer het klopt. Mijn S3: onberispelijke auto, goede prijs, vertrouwenwekkend autobedrijf dat veel van dit soort auto’s verkoopt. Een origineel NL auto, zichtbaar van een nette eigenaar geweest, sluitende historie, voorzien van een paar mooie opties en 47.000km gelopen. Kortom: hij klopte, voor mij.

Eerst even benoemen wat er niet op zit: Hij mist populaire zaken als adaptive cruise control, lane assist en panoramadak. Dat dak is het enige ervan dat ik zal missen. De rest vind ik irritante hulpsystemen die ik net als start/stop het liefst direct uitzet.

Man, man, man wat heeft dit een brouwkwaliteit. Alles wat je aanraakt klopt. Heerlijk gevoel. De supersportstoelen met diamond stitching..... waanzinnig mooi. Voor het MMI systeem heb ik meteen een SIM kaart besteld en dat betekent dat ik Audi-connect heb. Eindelijk een navigatiesysteem dat WEL goede verkeersinfo oppakt. Kost wat, heb je ook wat. Het is heel even wennen om van Mini/BMW I-drive naar MMI over te stappen maar het werkt echt feilloos.

Wat mijn S3 af fabriek wel heeft: pro-line plus en daar bovenop magnetic ride, supersportstoelen, fijnparelnappa leer met stoelverwarming, privacy glas, 18” dubbelspaak velgen en de speciale Panther zwarte metallic lak. Een dikke auto, zonder dat het schreeuwt. Behalve die rode remklauwen dan. Dat is toch een beetje als rode gympen dragen onder een mooi zwart pak.......maar goed: als totaalpakket een begeerlijke auto.

Het rijden
Ik ben dus weer terug naar Audi en voor de 2e keer een A3. Maar dit is wel andere koek dan de 8P 1.8tfsi cabrio die ik ooit had. Na de aflevering in het oosten van het land ben ik meteen met de S3 de grens over gedoken om op de Duitse A31 te spelen. Hup: 265 km/h op de teller.

De S3 geeft een enorm vertrouwen. Voelt solide en de techniek voelt ook alsof het op flink vermogen is gebouwd. Daar waar ik mijn Mini nooit op de limiet heb willen rijden voelt de S3 als een auto die dat dagelijks kan. Zonder een krimp. Drive select in dynamic en de automaat op manual.... en het feest kan beginnen. Ik begrijp goed dat deze hardware de ruimte overliet voor een RS3 met inmiddels 400pk. Die overigens vaak nog wordt getuned.

Het vertrouwen wordt ook zeker geholpen door de haldex 4-motion, die Audi Quattro noemt maar het niet is als je kijkt naar de historie van Quattro. Het maakt de S3 tot een auto met een zeer toegankelijk snelheidspotentieel. Nu ik S3 rij voelt de mini alsof die op 99% van zijn kunnen en mijn durf zat, daar waar de Audi op 70% voelt. Stabieler en moeiteloos sneller. Dit voelt onder alle omstandigheden veilig, en bloedsnel.

De zakelijke kant
Ik ben inmiddels dik 2000km verder na de aankoop en wat heb ik een voor mij goede keuze gemaakt. Rijdt heerlijk, voelt als een Audi, voelt als verwennerij op wielen. Mis ik die ene cilinder extra van de RS3 en die 67pk meer? Ja en nee. De 5-cilinder roffel is ongeëvenaard maar ik heb op geen enkel moment het gevoel dat het de S3 aan competentie ontbreekt. Ik heb launch control acceleratie uitgeprobeerd..... mijn wenkbrauwen zaten op mijn achterhoofd.....4,8sec op de 100km/h. Zonder dat de wereld vergaat van het kabaal.

En met een gemiddelde van 8,8ltr op 100km in de wittebroodsweken (inclusief Duitse autobahn) vind ik het niet eens zo’n zuipschuit. Met mijn normale gebruik denk ik dat ik prima onder de 8ltr kan blijven...... maar dat is geen streven. De ambitie is ervan genieten (en lekker 98 tanken).

Aangezien bij aflevering een beurt volgens schema is gedaan, 4 nieuwe conti’s zijn gemonteerd en ik de s-tronic olie heb laten vervangen vermoed ik aan onderhoud de komende tijd niks te hebben. Maar zoals altijd: ik hou jullie op de hoogte van de avonturen!

Tevreden kilometers

  • 60.500 km

En ondertussen staat de teller op 60500km. Reden voor een update.

Zeer tevreden. Ik kan niet anders zeggen. Een kleine regelklep reparatie kostte een slordige €600,- maar ik kreeg in ruil daarvoor wel een croissantje, vriendelijke gastvrouwen, een lift naar huis in een A7 en gratis WiFi op de Audi werkplek. Je rijdt Audi of niet...

Het verbruik staat nu op 8,4 Ltr/100km. Ja ik rij veel snelweg met trajectcontroles maar ik vind het echt netjes! En ik speel echt wel met de auto....wees gerust.

Ik heb de motor en de s-tronic laten tunen bij JD engineering. Stage 1 dus alleen software. En nu heb ik een S3 met minimaal RS3 specs. Wat een feest!

U denkt: wat moet je met meer vermogen als je al 300pk hebt.... en dat klopt. Het verschil is alleen dat door de remap het allemaal natuurlijker aanvoelt. Met name de s-tronic automaat tuning is een echte aanrader. In D minder lui, in S minder hitsig. Precies goed. En 80pk extra is mooi meegenomen maar was niet heel nodig :)

Kortom. Dik tevreden! Ik hou jullie op de hoogte!

Auwdi

  • 64.900 km

Olieservice indicatie. Dus naar Audi Amsterdam voor de wissel. Meteen maar de longlife beurt laten doen..... en die is niet mals: het gewone werk plus versnellingsbak oliewissel, 4-motion oliewissel etc etc.....en nog diagnosekosten was ik €1350 lichter.

Een raar geluid leek gecupte banden of een wiellager. Moest nader worden onderzocht op een ander moment met een testset banden. Uiteindelijk waren het de banden en 1 kapot wiellager. En toen was ik weer €1275 lichter.....

Uiteindelijk heb ik bij JD Engineering nog een update laten doen waardoor de cruisecontrol beter werkt en alles helemaal up to date is. Dat was kosteloos. Top service.

Maar goed: helemaal conform fabrieksspecificaties onderhouden en tuning is up to date. Rijdt fantastisch. Eerlijk is eerlijk: als ik geld had willen besparen had ik een 1.2tfsi moeten kopen.....en niet een S3 met Porsche prestaties. Maar het doet wel even zeer! Auwdi.

No issues, just fun

  • 84.900 km

Na het laatste (uitvoerige en vrij kostbare) onderhoud is het kabbelend rustig. Maar niet minder snel en plezierig. Geen slag wordt verkeerd geslagen. Bak en motor helemaal top. Geen olieverbruik, geen gekke dingen. Over ongeveer 6dkm de volgende beurt en die zie ik met vertrouwen tegemoet. Brandstofverbruik is over de afgelopen 20dkm op 8,6ltr per 100km bescheiden te noemen met dit vermogen.

Klokje rond

  • 99.300 km

Door al het thuiswerken is het met de kilometers niet heel hard gegaan maar toch gaat ie bijna door de ton heen. Bij 91dkm een reguliere longlife beurt laten doen en een nieuwe accu. Verder niks bijzonders. De verlaging van de maximum snelheid en de trajectcontrole op mijn routes heeft ook zijn weerslag op het brandstofverbruik: over de afgelopen 8dkm is het verbruik gemiddeld 7,7ltr op 100km. Nul olie. Echt netjes. Net als de hele auto trouwens. Die complimenten en goed inruilvoorstel kreeg ik bij 2 Audi dealers.

Want inmiddels heb ik in de nieuwe A3 1.5tfsi S-tronic S-line gereden. Mag je niet vergelijken met mijn S3 maar Audi doet dat zelf bijna wel qua prijs. Als je een nieuwe A3 S-line op smaak brengt met de juiste opties dan is 50K nog een krap budget. Wat een geld voor 150pk. De nieuwe S3 is inmiddels bestelbaar maar dat gaat m om diezelfde reden ook niet worden. Ondanks de aantrekkelijke inruil: ik rij nog wel even lekker door tot ik op termijn tegen een mooie A5 Sportback aanloop bijvoorbeeld.

S3 bedankt

  • 100.250 km

Na twee dankbare jaren heb ik afscheid genomen van de S3 en deze ingeruild op een A5 Sportback. Nieuwe review daarvan zal volgen.

De volgende eigenaar gaat aan mijn S3 een super auto hebben dus veel plezier ermee!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens