Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A3 e-tron

Plug & play

28
Audi A3 e-tron
Audi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tronAudi A3 e-tron
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
8 oktober 2014 om 13:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 36 2014
AutoWeek 36 2014

Je leest het in AutoWeek 36 2014

De afgelopen jaren heeft Audi een keur aan prototypen, concepts en studies getoond onder het E-tron-label. Steeds zaten er elektromotoren in de aandrijflijn en steeds hoorden we er nooit meer iets van. Tot nu dan. De plug-inhybride A3 Sportback E-tron staat komende herfst in de showroom. Wij reden hem alvast.

De Japanners waren het eerst met hybrides, de Amerikanen (die ook de credits krijgen voor de Opel ­Ampera) het eerst met plug-inhybrides. En de Duitsers? Die keken de kat uit de boom en hielden het bij verdere verfijning van de ver­brandingsmotor. Inmiddels maken de oosterburen ook hybrides en gaan ze nu eindelijk aan de plug-in. De Volkswagen Group trapt af met de Audi A3 Sportback E-tron en de technisch identieke Golf GTE. Van beide auto's reden we eerder al een prototype. Inmiddels zijn de auto's uitgerijpt en klaar voor de massa. We verwachten ze later dit jaar on­geveer gelijktijdig rond Sinterklaas in Nederland. Bestellen kun je ze nu al. Hoog tijd om eens op pad te gaan met de productieversies; binnenkort met de Golf, nu eerst met de A3.

Wat betreft zijn prestaties is de A3 ­E-tron vergelijkbaar met de 1.8 TFSI en voegt hij op zich niet zo heel veel toe aan het gamma. Zeker niet omdat hij ook nog eens ruim 7 mille duurder is dan de goedkoopste 1.8 TFSI Sportback. Toegegeven, de A3 E-tron is wel prettig aan­gekleed, maar toch. Wat de auto ­interessant maakt, is z'n CO2-uit-stoot van 35 gram per kilometer, waardoor de zakelijke rijder slechts zeven procent hoeft bij te tellen.

Geen driedeurs

Het vraagt een geoefend oog om de plug-in-A3 te herkennen tussen de rest van het gamma. De achterbumper heeft een sportief uitziende donker-grijze diffusor en onttrekt de uitlaat aan het zicht. De voorbumper heeft net als bij de potente S3 kieuw­achtige openingen aan de zijkant en chroomaccenten in de luchtinlaatopeningen. O, en verder is de grille anders dan anders. Deze bestaat uit 14 dunne chroomkleurige spijlen en heeft een verschuifbaar Audi-logo. Achter de vier ringen gaat namelijk de oplaadaansluiting schuil. Dat is een betere plaats dan de veel geziene plek in het linkerzijscherm, waarbij de stekker over de rijbaan steekt. De plug-inversie is er overigens alleen met vijfdeurs Sportback-carrosserie.Die heeft namelijk een iets langere wielbasis, wat meer ruimte geeft aan het accupakket. Omdat dat ­pakket onder de achterbank zit, is de brandstoftank (nu 40 in plaats van 50 liter) verhuisd naar achteren. Hierdoor blijft er boven de laadvloer ruimte over voor 280 liter bagage, net als in de Quattro- en aardgas­versies. In het interieur valt op dat de toerenteller plaats heeft gemaakt voor een vermogensmeter en dat er een toets op het dashboard zit om te kunnen switchen tussen de verschillende aandrijfmodi (puur elektrisch, puur op benzine, volledig hybride of op benzine waarbij de accu opgeladen wordt). Verder ziet het er in de A3 E-tron uit als in alle andere A3's.

Spontane reactie

De A3 Sportback E-tron heeft dwars voorin een 150 pk sterke 1,4-liter TFSI-benzinemotor en een zesbak met dubbele koppeling. Daar tussenin zit een 102 pk leverende elektromotor. Omdat de hele aandrijflijn gewoon tussen de chassisbalken moet passen, is de bak iets korter dan de standaard S-tronic-bak, maar werkt wel volgens hetzelfde principe. Het maximum­koppel van de TFSI en de elektromotor overlappen elkaar tussen 1.600 en 2.200 toeren per minuut. Theoretisch zou je daar maximaal 330 plus 250 is 580 Nm kunnen hebben. Elektronisch wordt het echter afgeregeld op maximaal 350 Nm. Allereerst kun je die 580 Nm niet goed kwijt op ­alleen de voor­wielen, daarnaast zou de versnellingsbak het niet ­overleven. Welke motor wat levert, hangt van de situatie af, daar is geen vaste verhouding voor. Wanneer je gas geeft, is de e-motor bijvoorbeeld veel sneller bij de les en kan hij direct het gat opvullen van de relatief aarzelende turbomotor. In de praktijk levert het een heel spontaan ­reagerende aandrijflijn op. Welke motor wat doet, heb je niet in de ­gaten. Daarvoor moet je actief naar meters en displays loeren. ­Trekkracht is er in elk geval altijd ­genoeg. Niet gek dat Volkswagen op de Golf met dezelfde aandrijflijn een GT-label plakt.

Prettige remmen

Hoewel de auto geen lichtgewicht is –hij is zo'n 300 kilogram zwaarder dan een niet-hybride-A3 en weegt nu 1.540 kilogram – zorgen een ­gunstige positie van de accu's en een aan­gepaste onderstelafstemming ervoor dat de auto niet zwaarlijvig overkomt. Veel respect verdient ook het van Bosch afkomstige elektro-hydraulische remsysteem. Dit is allereerst keurig te doseren, maar belangrijker: de overgang van regeneratief remmen op de elektromotor naar mechanisch remmen met de remschijven verloopt opvallend onopvallend. Audi is weliswaar niet de eerste met een plug-inhybride, maar heeft wel zijn tijd gebruikt om het concept goed uit te werken. Daar ­horen uiteraard ook zaken bij als de mogelijkheid om met je telefoon het interieur van tevoren vast op temperatuur te brengen en het ­laadproces te controleren. De A3 overklast auto's als de plug-in-Prius en -Ampera op alle fronten. Het enige serieuze plug-inalternatief voor net geen 40 mille en met 7 procent bijtelling is de Mitsubishi Outlander PHEV. Weliswaar een minder dynamische auto, maar wel met flink wat meer ruimte aan boord. O, en dan komt natuurlijk nog de Golf GTE, die technisch gelijk is aan de A3 ­E-tron, maar een paar duizend euro goedkoper zal zijn.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
Audi Audi A3

PRIVATE LEASE Audi A3

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 489
Stel samen ▸
Audi A3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 Sportback 40 TFSI e-tron Business edition Virtal Cockpit|leder|automaat

    Audi A3 Sportback 40 TFSI e-tron Business edition Virtal Cockpit|leder|automaat

    • 2020
    • 32.218 km

    € 32.950

    Audi A3 Sportback 35 TFSI S edition

    Audi A3 Sportback 35 TFSI S edition

    • 2022
    • 5.000 km

    € 50.450

    Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Attraction * 100% Onderhouden * Leder * Stoelverwarming

    Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Attraction * 100% Onderhouden * Leder * Stoelverwarming

    • 2008
    • 156.420 km

    Op aanvraag

Meer Audi A3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A3

    120
    • 30 augustus 2021

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Volkswagen Golf R - Mercedes A 45 AMG -Audi S3

Volkswagen Golf R - Mercedes A 45 AMG -Audi S3

Mercedes-Benz waagt zich met de A 45 voor het eerst aan de hot hatch. Om een verpletterende...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    9
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line (2013)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition...

    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro Line (2013)

    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro...

    3
    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport (2016)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport...

    2
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition (2021)

    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition...

    2
    • 17 augustus 2021
meer reviews
Triotest - VW Golf R, Audi S3, Mercedes A45 AMG

Triotest - VW Golf R, Audi S3, Mercedes A45 AMG

171

De vermogens lopen ook bij hete hatchbacks volledig uit de klauwen. Ondanks de komst van...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    460 pk voor Audi RS3

    460 pk voor Audi RS3

    36
    • 17 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen laadpaal, niet doen'

    Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen...

    454
    • 19 februari 2022
  • Nieuws
    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    3
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • Test: Audi RS 3

    Test: Audi RS 3

    • 26 oktober 2021
  • Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje Rond

    Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje...

    • 18 oktober 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden