Abarth 595 (2013)

autoreview

Abarth 595 (2013)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst99.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 99.000 km

Sinds aanschaf zitten de eerste 1000 kilometer erop. Tijd om met de review te beginnen.

Aanschaf
Op zoek naar een andere auto is van alles de revue gepasseerd. Het proces laat zich grofweg beschrijven als volgt: het internet afspeuren naar de meest fantastische auto's en na verloop van tijd met beide benen op de grond een aantal auto's vergelijken. Een greep uit de realistische kandidaten: Jaguar XE diesel, BMW 320i, Nissan Leaf (jaja), BMW 420D.

Ik reed voor corona zo'n 35.000 km per jaar dus lang getwijfeld over een diesel. Gezien hoge afschrijving en wegenbelasting nog even gekeken naar elektrisch rijden maar budget- en range technisch werd dat wel kantje boord.

Uiteindelijk beland bij een Abart 595 turismo. handgeschakeld. Ik kon mijzelf overtuigen dat ik deze auto echt nodig had omdat:

- 100% petrolhead (het moest dus iets leuks worden)
- zuinig maar toch snel (best of both worlds)
- weinig ruimte nodig (kofferbak)
- geluid (bij rustig rijden beschaafd maar bij vol gas breekt de hel los)
- open dak (zonnetje op je bol en lekker rijden)
- ruimte voor 4 (ja dit past dus echt prima, kids < 10 jr)

De auto
De vorige eigenaar is er behoorlijk druk mee geweest en alles is tot in de puntjes verzorgd en onderhouden. Her en der wat slangen vervangen voor het betere werk, carbon pookje met RVS kop, BMC luchtfilter erin, geperforeerde schijven en op afstand bedienbare (app) chip tot ongeveer 160 a 170 pk. De auto was standaard al bepaalt geen stakker. Mooi bruin leer, fijne kuipstoelen, dik sportstuur, heldere xenon, bluetooth en een cabrio dak wat helemaal open kan. De uitlaat is volgens mij origineel Monza maar dat moet ik nog even nakijken.

Btw het mooie van de app is dat alle chiptuning vanaf de telefoon kan worden ingesteld. Diverse profielen instelbaar en eventueel combineren met een opwarm timer zodat het vermogen niet direct wordt aangesproken bij een koude motor. Als de vrouw de auto mee heeft gaat alles in eco++++ met de langste opwarmtijd. Heel handig :D

Het rijden
Ik tot nu toe nog nooit zoveel lol gehad met een auto. Het is eigenlijk een waanzinnig apparaat en slaat objectief gezien nergens op. Maar wat een feest! De 595 ligt echt als een kart op de weg, past overal tussen en bromt als een soort mini supercar. Jeremy Clarkson vatte het destijds wel goed samen : "I'm a Lamborghini, I really am!"

Het gas erop en hij gaat als de brandweer. Het is op papier zeker niet de snelste auto die ik gereden heb maar de snelheidsbeleving is echt zoveel anders. Je krijgt echt het Wow gevoel. Dak open icm de variabele uitlaatkleppen dragen hier zeker aan bij.

Ik woon redelijk dicht bij de grens met DLD en ik moet constateren dat deze auto limieten heeft die ik liever niet opzoek omdat het al snel veel en veel te hard gaat. Er hangt dus een rauw randje aan en dat bevalt mij prima :)

Kortom niks te klagen dan? Jawel paar kleine dingen vallen op:

- Drempels: een drama voor de passagier, die stuitert letterlijk door de auto. Maar goed dit puntje valt in de categorie voorspelbaar wat mij betreft.
- De hoogte van de stoel: dit kan beter, je hebt het idee op de bok te zitten en niet erin. Dit terwijl de stoel zelf echt prima is. Hij had dus iets lager gemogen voor een diepere zit.
- Blue en me: vraagt gewenning en ik vind het werken met spraakcommando's echt matig. De spraakbesturing werkt verder wel goed. Bij inkomende telefoontjes moet de telefoon handmatig op carkit worden gezet. Kan vast anders en daar reserveer ik een keer een regenachtige zondagmiddag voor.
- Windgeruis bij dak halfopen is niet heel relaxt. prima voor in de stad maar boven de 80 vervelend. Bij het dak helemaal open is dit grotendeels weg.

Verbruik
Normaal rijden: 1 op 16,5
Doorrijden: 1 op 12 a 13

Wat mij betreft echt meer dan prima. Tankje is klein (zoals eigenlijk alles in de auto) dus je staat wat vaker aan de pomp.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens