Abarth 595 1.4 T-Jet 165 Pista (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 595 1.4 T-Jet 165 Pista |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 3.000 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Pocket Rocket
- 3.000 km
Daar gaat ie dan, mijn eerste review na 2 weken eigenaar te zijn van een Abarth 595 Pista. Deze auto is door Kragt Automotive (aanrader) geïmporteerd uit Oostenrijk. In Nederland is de Pista uitvoering volgens mij alleen in 't zwart of antraciet verkrijgbaar en dus is mijn 'Nardo Grijs' uitvoering volgens mij redelijk uniek in NL!
Ok. deze Abarth koop je natuurlijk puur op basis van emotie. Want laat ik eens beginnen waarom je rationeel gezien opgevoerde teenslipper niet moet kopen:
- hij (want een Abarth is geen 'ze') is klein
- de stoelen zitten net als bij een gewone 500 veel te hoog
- zittingen zijn te kort
- hoog plastic gehalte van 't dashboard en zijpanelen
- niet echt zuinig
.......en zo zijn er rationeel vast meer redenen te vinden om deze auto vooral NIET te kopen :)
Maar de looks van de Abarth...love it or hate it, maar ik vind het geweldig! Een unieke mix van agressief-maar-toch-vriendelijk. En zoals Jeremy in TopGear ooit zei schreeuwt deze Abarth 'I'm a Ferrari, I really am!'
Want draai de start de motor maar eens. Geweldig wat een uniek belachelijk mooi geluid. Zeker bij een koude motor wordt je getrakteerd op de nodige plofjes en geknetter. Je zit met een grote glimlach in de auto. Met 160pk kom je prima vooruit en je kunt aardig de bocht om 'hoeken', zeker in de sportstand (die ook écht een verschil maakt).
De afwerking kun je natuurlijk niet vergelijken met een S1 of Polo GTI maar dat weet je (en zie je ook terug in de prijs). Maar toch is het wel Italiaans fraai; niet perse goed maar wel mooi haha. Dankzij de mooie kleurstelling grijs met rode accenten en vooral het geluid krijg je de nodige duimpjes en glimlachen in 't verkeer. Onvergelijkbare reacties dan bij iedere andere min-hothatch.
Mijn Pista is voorzien van een panoramadak. Leuk, had ik in mijn Fiat 500s ook. En ik heb Apple Car Play met de boxen van Beats. Echt een prima geluid (zeker in vergelijking met de standaard drama-boxen). Maar goed, op korte stukjes luister je toch alleen naar het geschreeuw uit de 4 uitlaten.
De enkele keer dat ik wat langer op de snelweg zat, was ik wel blij met m'n Beats boxen want anders heb je wel veer herrie dankzij de 4 uitlaten én dat je maar 5 versnellingen hebt (dat is op de snelweg echt storend).
Betrouwbaar?
Daar kan ik nog niets over zeggen. Mijn vorige Fiat 500s had 69.000 km gelopen zonder enig probleem (wat ik niet kan zeggen van de verschillende VW's en Audi en Volvo's die ik gehad heb).
Al met al een geweldig leuke autootje. Zeker in vergelijking met onze gezinsauto, een VW Passat die natuurlijk veel comfortabeler en praktischer is. Maar daar rijdt ik ontspannen in zónder die big-smile die ik wel in m'n Abarth heb. Perfect? Zeker niet. Maar wel enorm leuk tussen al die saaie stadsautootjes!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Abarth Competizione

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan

Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s
