Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 180 Competizione (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 595 Cabrio 1.4 T-Jet 180 Competizione |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Super bommetje
- 42.000 km
Sinds enkele weken heb ik voor erbij een Abarth aangeschaft. Ik heb er ooit een keer een dagje in gereden en zo is het zaadje geplant. Het moest er dus een keertje van komen.
De auto is full option, met Sabelt carbonstoelen, xenonverlichting, beats audio en het sperdifferentieel. Wat kan je hier hard mee door de bocht, niet normaal, wat een hooligan is het.
Wel ééntje die continue een behoorlijke bult herrie produceert en de bestuurder een continue grijns op zijn (of haar) gezicht tovert. Mijn vrouw is niet zo auto minded als ik, maar ik bespeur met enige regelmaat een enorme grijns als ik naast haar zit als passagier.
Natuurlijk koop je een Abarth niet rationeel. Ergens anoniem komen voorrijden is onmogelijk, omdat de record Monza uitlaat een enorme bak herrie produceert, maar wat een lol kun je met dit apparaat hebben.
Ook als je iets sneller optrekt laat je zelfs die meneer in zijn Porsche achter met een frons, want het geluid van een gemiddelde Porsche (sorry Charles) wordt met gemak overstemd. Ik vraag mij oprecht af of dit geluid, als het nieuwtje er een beetje af is, op den duur niet gaat vervelen. De tijd zal het leren.
In ieder geval ben ik zeer tevreden met deze kleine hooligan en ik merk aan veel medeweggebruikers dat de Abarth leuke reacties oproept en geen typische Hollandse haat en nijd.
Ook heb ik al enkele keren bij een stoplicht in mijn woonplaats gemerkt dat er ineens een jongetje van een jaar of 13 oversteekt die ineens foto’s gaat maken, heel bizar. Ik hoop dat die jongens de liefde voor auto’s blijven koesteren zodat ze later precies weten wat wel en vooral wat niet te rijden. Ik was vroeger net zo, echter zonder de telefoon camera, want die bestond nog niet. Toch leuk dat ze iets met veel herrie horen aankomen en dan blijkt het een klein, relatief betaalbaar autootje te zijn. Vast sparen jongens, over 6 jaar goed betaalbaar als eerste auto!
Samenvattend kan ik melden dat op snelweg tempo met ongeveer 110 km/u ik bijna de 1 op 20 aantik echter, door het feit dat deze Abarth je telkens uitdaagt tot terugschakelen en weer gas geven, kom ik uit overall op 1 op 12 bij relatief korte stukjes. Ik denk niet dat ik deze auto ooit wegdoe, al is het alleen maar om over 15 jaar luid en duidelijk een figuurlijke middelvinger op te steken naar alle geluidloze en veelal zaaddodende auto’s die weinig emotie teweeg brengen en alleen erg hard gaan. Je hoort het, ik begin zelf ook een halve hooligan te worden.
Ik ben op basis van mijn eerdere ervaringen met meerdere Fiat 500 modellen zo vrij geweest de betrouwbaarheid op 4 sterren te zetten en de verbruikskosten op 5 sterren.
Ik heb nooit noemenswaardige problemen ervaren met de Fiat 500.
Door tientallen veranderingen die van een Fiat 500 een Abarth maken, denk ik te kunnen zeggen dat een Abarth veel beter in elkaar is geschroefd, lees veel betere onderdelen heeft (goede schokdempers, betere remmen), waardoor de auto als een totaal andere en betere auto voelt en ook is.
Nu helaas even afkicken op mijn Abarth-vrije vakantie, want in een 595C kan helaas veel te weinig mee. Heel erg jammet, maar die roadtrip op bochtige bergweggetjes komt wel een keer als reizen naar het buitenland een minder hachelijke onderneming wordt dan nu.
Wordt vervolgd!
nog steeds een grijns van oor tot oor
- 60.000 km
Ik heb de Abarth inmiddels meer dan een jaar in bezit en ik heb er al ruim 20.000 kilometer bijgereden ondanks (of dankzij) Corona en ik stap er nog steeds dagelijks met veel plezier in. Het geluid waarvan ik bang was dat het op den duur zou gaan irriteren/ vervelen blijft gewoon leuk. Er komt bij stevig doortrekken een smerig geluid uit de Abarth tovert nog steeds een glimlach op mijn lippen. En niet alleen bij mij, ook bij medeweggebruikers.
Ik heb over het onderhoud niet veel te melden, er zijn wel nieuwe remmen gemonteerd en de Brembo's kosten nou eenmaal meer dan standaard remmen, maar dat mag de pret niet drukken.
Ook ben ik langs Squadra Tuning in Nunspeet gegaan om de Abarth te laten chippen van 180 naar 190 pk. De auto pakt mooier op en in de sportstand gaat het nog een tandje sneller. Maar ik doe het vooral voor het gunstige benzineverbruik.....
Squadra is trouwens een prachtbedrijf waar bij zowel meneer als mevrouw benzine door de aderen stroomt. Ik kan mij niet heugen dat ik ooit met een vrouw zo leuk en enerverend over auto's gepraat heb tijdens de wachten onder het genot van een warm drankje. Gelukkig voor mij is mijn vrouw wat minder enthousiast over autorijden in het algemeen, zodat ik 99 van de 100 keer zelf mag/moet rijden en dat het geen strijd is wie er mag rijden.
Ik kan iedereen trouwens aanraden om naar Nunspeet te gaan voor een krachtkuurtje.
Sinds het chippen tank ik alleen nog maar shell V-power 98, want dat werd door Squadra als bindend advies na het chippen meegegeven. Wat een geluk dat er maar 30-33 liter in de tank gaat, dan valt de schade nog wel mee met de huidige prijzen van €2,17 per liter sap.
Op naar de volgende 20.000 kilometers!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Abarth 595 Fiat 500 1.4 T-Jet 145PK /Groot scherm/ Navi/ Airco/ 17"/ LED/ PDC
- 2018
- 38.800 km

Abarth 595 1.4 T-Jet Competizione 180pk Automaat | Org. NL | Navigatie | Beats-Audio | Carbon-Seats | Alcantara | Leder | Bi-Xenon | Dealeronderhouden | !!
- 2017
- 61.986 km

Abarth 595 Pista 1.4 T-Jet 165 PK Turismo 70th Anniversary Navigatie - PDC - LED - Mat grijs - Uitschuifbare softtop
- 2020
- 7.876 km
Lees ook

Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol
