208
5-deurs, hatchback, 2019-2023
- Nieuw vanaf€ 20.050
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De tweede generatie Peugeot 208 is een succes. Je ziet ze niet voor niets zo vaak rijden: in 2022 was het zelfs de bestverkochte auto van Nederland. Er zijn genoeg aspecten die deze compacte Fransman zo geliefd maken. Hij rijdt erg lekker, zit prima in de opties en biedt aardig wat mogelijkheden in het motorenaanbod.
We hebben alle mogelijkheden om een Peugeot 208 te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 20.995 - € 45.437 |
Tweedehands | € 9.940 - € 45.087 |
Private lease | vanaf € 384 |
Nieuwe Peugeot 208 uit voorraad
Peugeot heeft de rijeigenschappen van de 208 goed voor elkaar. De compacte hatchback rijdt verrassend dynamisch en door zijn lichte gewicht komt hij vlot vooruit. Hij stuurt ook direct, waardoor je er lekker mee door de bocht kunt.
Hoewel hij sportief aanvoelt is de Peugeot 208 niet nerveus of oncomfortabel. Hij haalt zijn comfort niet alleen uit het onderstel: de fijn zittende stoelen dragen hier ook aan bij. Afhankelijk van je voorkeur kun je kiezen tussen reguliere- of sportstoelen.
Er is nog een reden dat de Peugeot 208 een prettige metgezel is voor je dagelijkse ritten. Tijdens het rijden is het heerlijk rustig en stil aan boord. Dit geldt in het bijzonder voor de volledig elektrische e-208, maar ook de varianten met verbrandingsmotoren zijn niet rumoerig. Je hebt al met al weinig last van rijgeluiden zoals windgeruis en herrie van rollende banden.
Een heel typerend element van Peugeot dat je ook terugziet in de 208 is de zogenaamde i-Cockpit. Dit combineert een klein stuur met een hoog geplaatst instrumentarium, waarbij het de bedoeling is dat het cluster boven het stuurwiel staat. De meningen hierover zijn verdeeld. Zo kan het bij sommige bestuurders zo zijn dat het stuur precies vóór het instrumentarium staat bij de ideale zitpositie. Of dit voor jou ook het geval is, kun je het beste beoordelen door een proefrit te maken.
Nog een leuk extraatje is het 3D-instrumentarium in veel uitvoeringen. Dat is natuurlijk niet de enige optie. Zo heeft hij bijvoorbeeld verschillende rijhulpsystemen, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en instapverlichting. Deze opties verschillen per uitvoering.
Naast het feit dat de Peugeot 208 al enkele jaren erg goed verkoopt, is het niet zo gek dat je er zo veel ziet rijden. Tot 2023 was zijn standaardkleur als elektrische e-208 immers een opvallende tint geel. Tegenwoordig krijg je een wit exemplaar als je kiest voor de basisversie. In 2023 werd de 208 (en dus ook de e-208) gefacelift. Niet alleen het uiterlijk en de standaardkleur van de e-208 werden gewijzigd: de e-208 kreeg onder meer een vernieuwde elektrische aandrijflijn.
Nieuw wordt de Peugeot 208 geleverd in drie smaken: benzine, mild-hybride en volledig elektrisch. Tot de facelift werd hij ook nog geleverd met een 100 pk viercilinder dieselmotor: de 1.5 BlueHDi. Deze krachtbron is in 2023 uit het gamma verdwenen.
Alle benzinemotoren die je in de 208 terugvindt zijn 1,2-liter driecilinders. Je kunt kiezen tussen de 75 pk, 100 pk en 136 pk versie. Die eerste heeft alleen een benzinemotor en bij de 136-pk variant wordt deze altijd licht ondersteund door een elektromotor - een zogenaamd mild-hybride systeem. De 100-pk motor is er zowel als benzineversie als in mild hybride. Tot 2023 werd er ook nog een 130-pk variant geproduceerd.
De volledig elektrische e-208 is er in twee soorten. Het instapmodel is de 136-pk e-208 met 50-kWh accu. Daarnaast kun je kiezen voor de 156-pk variant. Deze had tot 2023 een 51-kWh batterij, tegenwoordig heeft deze e-208 een iets grotere capaciteit van 54 kWh.
Werpen we een blik op de ruimte in de Peugeot 208, dan komen we meteen aan bij het grootste minpunt van de auto. Hoewel je op de voorstoelen prima zit, wordt het op de achterbank al snel aan de krappe kant. Vooral de beenruimte is achterin zeer beperkt.
Die bescheiden ruimte zien we ook terug in de kofferbak van de Peugeot 208. Het model van vóór 2023 biedt 265 liter inhoud, bij de latere modellen is dit toegenomen naar 309 liter. Klap je de achterbank neer, dan kun je achterin 779 liter kwijt.
In tegenstelling tot zijn voorganger is de tweede generatie Peugeot 208 over het algemeen erg betrouwbaar. De enige klacht die regelmatig wordt benoemd in onze gebruikersreviews is de trage reactie van het infotainmentsysteem.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Peugeot 208.
Ook nog even verder kijken naar modellen die vergelijkbaar zijn met de Peugeot 208? Misschien vind je deze auto’s dan interessant:
- Audi A1
- Kia Rio
- Mazda 2
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2019-2023
5-deurs, hatchback, 2023-heden
5-deurs, hatchback, 2019-2023
5-deurs, hatchback, 2023-heden