Boordlader EV's Stellantis-merken geeft problemen: opladen kun je dan vergeten
Mahle-lader vervangen door boordlader andere toeleverancier
Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.
Het vervangen van de boordlader lijkt meestal de enige oplossing. Die boordlader is jarenlang aan Stellantis geleverd door de Duitse firma Mahle, die inmiddels al drie versies hiervan heeft uitgebracht. Telkens blijkt echter dat het probleem nog niet is opgelost. Klanten die een nieuwe boordlader lieten monteren en daarvoor ruim 1000 of zelfs 2000 euro moesten betalen, blijven maar met hetzelfde probleem zitten.
Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten en is overgestapt op een andere toeleverancier. Maar eigenaren van de negentien betrokken modellen, waaronder de Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e en Opel Mokka-e, blijven maar met het probleem bij hun dealers aankloppen.
Het tv-programma Radar (AvroTros) besteedt maandagavond uitgebreid aandacht aan gedupeerde autobezitters en de slechte afhandeling van klachten. Aan het woord komen onder andere teleurgestelde eigenaren van een Peugeot e-2008 en een Citroën ë-C4. Ook in de reviews op AutoWeek is veelvuldig over problemen met de boordladers geklaagd: ‘‘Bij mijn Peugeot e-208 lijkt hij ook stuk’’, schreef een lezer.
‘‘AC laden gaat niet meer, DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld: over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan eerst kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt. Je kunt toch gewoon bij FastNed laden, werd er gezegd. Tja ... Ik was best tevreden over mijn e-208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.’’

Opel Mokka Electric, een van de vele elektrische modellen van het Stellantis-concern.
Klachtenafhandeling
Ook in de uitzending van Radar komt nadrukkelijk naar voren dat de klantenservice voor Opel- en Peugeot-rijders slecht bereikbaar is. ‘‘De klachten van klanten worden niet serieus genomen. Zij worden niet of nauwelijks geïnformeerd over het probleem. En de klachten blijken ook niet allemaal op dezelfde manier afgehandeld’’, aldus de redactie van Radar.
Sommige klanten moesten de vervanging van de boordlader volledig zelf ophoesten omdat de garantietermijn voor hun auto was verstreken. Het vervangen van de boordlader is een dure grap en kan duizenden euro’s kosten. Andere klanten moesten een deel van de kosten betalen.
Een schrale troost voor de gedupeerden: mede op aandringen van de ANWB, die ook veel klachten van leden ontving over de boordladers, heeft Stellantis de garantietermijn voor dit onderdeel aangepast van twee jaar naar vier jaar.
De boordlader blijkt overigens ook geïnstalleerd te zijn in enkele modellen van Toyota. Vooral bestelauto’s zoals de Proace, die uit een samenwerking met Stellantis voortkomen, bevatten deze boordladers. Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders over de afhandeling van het probleem, zo constateert Radar.
Toyota lijkt het een stuk daadkrachtiger aan te pakken. Zo schreef een AutoWeek-lezer eerder: ‘‘Ik heb een elektrische Toyota Proace als bedrijfsauto, en ook hier was de charger kapot. Gebeld met de dealer en die is de bus dezelfde dag nog komen ophalen. Volgende dag te horen gekregen wat het probleem was en ongeveer anderhalve week later was de bus terug met een nieuwe onboard charger.’’
Geen terugroepactie
Autofabrikant Stellantis is niet verplicht om een terugroepactie te organiseren, en dat is dan ook niet gebeurd. Terugroepacties zijn pas verplicht als het probleem een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Dat is hier niet het geval. Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen, hoewel Stellantis er al jaren van op de hoogte is. Wel zijn de dealers geïnformeerd.
Stellantis weigert naar de studio te komen van het AvroTros-programma om tekst en uitleg te geven. Wel heeft de fabrikant zowel aan Radar als aan onze autoredactie een schriftelijke reactie gestuurd. ‘‘Er bestaat een kans dat deze laders defect kunnen raken; het is dus niet zo dat alle laders defect kunnen raken’’, aldus de autofabrikant in de verklaring.
Het bedrijf zegt verder te proberen het probleem met software-updates op te lossen. Ook wijst het op de langere garantietermijn: ‘‘Indien na diagnose blijkt dat de boordlader vervangen moet worden, kan de reparateur bepalen of de verlengde garantie op het specifieke geval van toepassing is.’’
Geschillencommissie
Er bestaat inmiddels ook jurisprudentie over deze kwestie. In 2022 heeft de Geschillencommissie Voertuigen een klacht over de boordlader in een Peugeot e-208 behandeld. Volgens de automobilist omdat zijn private leaseauto te pas en te onpas niet of onvoldoende oplaadde.
Maar de Peugeot-dealer en een vertegenwoordiger van Stellantis, die de auto destijds hebben onderzocht, ontkenden de problemen. In het systeem is nu eenmaal een bepaalde veiligheid ingebouwd, stelden zij: ‘‘Het probleem doet zich alleen voor bij duo-laadpalen als er een tweede auto start met laden.’’ Dus het probleem zou hooguit de laadpaal-exploitant en in elk geval niet de auto aan te rekenen zijn.
Maar onafhankelijk, deskundig onderzoek in opdracht van de commissie bevestigde vervolgens wel degelijk de problemen die de Peugeot-rijder had ervaren. ‘‘In de beleving van de deskundige lijkt de zogenaamde onboard charger het defect te veroorzaken”, meldde de Geschillencommissie in het eindverslag. De Peugeot-dealer werd dan ook door de Geschillencommissie verplicht het private lease-contract te ontbinden.
Wat is een boordlader?
De boordlader maakt deel uit van de elektrische aandrijflijn van elektrische auto’s en is een soort van tussenstation. Hij is nodig omdat uit een gewoon stopcontact en ook uit de meeste laadpalen wisselstroom (AC) komt. De elektrische auto gebruikt juist gelijkstroom (DC) om zich voort te bewegen. Daarom moet de boordlader de wisselstroom omvormen tot gelijkstroom. De autofabrikant kan hem ook bepaalde prestaties meegeven die bepalen hoe snel de auto kan opladen. Met een kapotte boordlader lukt het meestal nog wel om bij snelladers op te laden, want daar komt dezelfde stroom uit als de stroom in de auto: gelijkstroom.
Maar zelfs autofabrikanten raden af om veelvuldig snelladers te gebruiken. Niet alleen omdat er daar veel minder van zijn en het vinden van een laadpaal dus lastig kan zijn, maar ook omdat de stroom daar aanzienlijk duurder is én omdat veelvuldig gebruik van snelladers de levensduur van het batterijpakket kan verkorten.
Vanavond wordt in het AvroTros-programma Radar om 20.25 uur op NPO 2 aandacht besteed aan het boordlader-probleem van Stellantis.
PRIVATE LEASE Peugeot 208
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Avenger 1st Edition 54 kWh | ACHTERUITRIJCAMERA | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | CLIMATE CONTROL | KEYLESS | PARKEERSENSOREN |
- 2023
- 16.673 km

Peugeot 208 EV Allure Avantage 51 kWh 156pk Automaat DODE HOEK | 16''LM | STANDKACHEL | PDC + CAM. VOOR | ADAPT. CRUISE | DAB
- 2025
- 5 km

Jeep Avenger 1st Edition 54 kWh | Slechts 3.336 KM | 18'' LM Velgen | Camera | NAV | Stoelverwarming |
- 2023
- 3.336 km