Waarom deze Civic de ziel van Honda is
Waarom deze Civic de ziel van Honda is. In dit artikel lees je waarom wij dat zo zien.
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De naam Civic is één van de typebenamingen die het langst meegaat in autoland. We kennen de Honda Civic al sinds 1972. In 1976 maakt het model de oversteek naar Europa; hij is er als drie- en vijfdeurs hatchback. Dan is het een compacte auto die voldoet aan de vraag naar zuinige auto's die tijdens de oliecrisis is ontstaan. Daarvoor zorgen bij de Civic een 1.169 cc motor en een gewicht dat beperkt blijft tot 670 kilo. De Honda Civic heeft voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor; zoals de Britse Mini. Bovendien zijn er aan de voorzijde schijfremmen.
De tweede generatie Honda Civic verschijnt in 1979. Die is er als drie- en vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagen. Er is ook een vierdeurs sedan van de Civic maar die wordt in Europa vanaf 1981 in Europa verkocht als Triumph Acclaim. De Civic heeft een 1,3-liter motor met 60 pk. Na de facelift in 1982 maken we voor het eerst kennis met een extra snelle Civic. Dat is de Civic S met de zelfde 1335 cc motor maar dan met een vermogen van 70 pk. Bijzonder aan de tweede generatie Civic is dat hij te koop was met een vijfversnellingsbak en de tweetraps Hondamatic semiautomaat.
Civic Shuttle
De derde generatie Honda Civic komt in 1983 en is er alleen als driedeurs. De vijfdeurs-variant en de stationwagen werden samen vervangen door de Honda Civic Shuttle – een zeer vroege mpv. Daarnaast was er ook een coupé die als Honda CRX door het leven ging. Honda vindt het tijd voor een sportief model om de successen in de Formule 1 mee te vieren. Een vierdeurs versie van de Honda Civic is er niet in Europa – wel is er de Rover 200, die van deze auto is afgeleid. De transmissies zijn opnieuw een vier- en een vijfbak en den Hondamatic die inmiddels drie versnellingen heeft.
De vierde generatie Civic, vanaf 1987, lijkt wat betreft uiterlijk sterk op het voorgaande model. Ook van deze auto is er de Shuttle-versie die loopt van 1988 tot 1995. Ook de CR-X keert terug en de vierdeurs sedanversie van deze Honda Civic komt ook naar Europa. De vijfdeurs-variant wordt als Honda Concerto verkocht; die is samen met de Austin Rover Group ontwikkeld en wordt in Engeland gebouwd. De vermogens van de vierde generatie lopen uiteen van 75 pk tot liefst 150 pk voor de technologisch zeer interessante 1.6 16V VTEC die in de CR-X wordt geplaatst.
CRX
De vijfde generatie Honda Civic loopt van 1992 tot 1995. Daarvan zijn drie verschillende varianten: een driedeurs hatchback, een vierdeurs sedan en een tweedeurs coupé Voor wie ruimte zoekt, blijft de Civic Shuttle leverbaar op basis van de vorige generatie Civic. Verder is de Honda Civic CRX; dat is geen coupé meer maar een targa die op een ingekort platform van de Civic staat. Deze variant is ook wel bekend onder de naam Civic Del Sol, maar die aanduiding wordt in Nederland niet gebruikt. Het motorenaanbod loopt uiteen van een 75 pk 1.3 tot de 1,6-liter VTi met 160 pk. Langzamerhand groeit de Civic uit van compacte auto tot een volwaardige middenklasser.
De zesde generatie Honda Civic verschijnt in 1995. Er is een ruim assortiment aan carrosserievarianten. Er is een driedeurs, vierdeurs en vijfdeurs. Daarnaast is er een coupé en een Aerodeck, zoals de stationwagenvariant wordt gedoopt. De vijfdeurs versie wordt in het Engelse gebouwd en uitsluitend op de Europese markt wordt verkocht; het is de vervanger voor de Honda Concerto. De Honda Civic Shuttle wordt vervangen door de Honda Shuttle, een veel grotere MPV, die in de eerste plaats voor de Amerikaanse markt is bedoeld.
Hybride
Generatie nummer zeven van de Honda Civic komt op de markt in het jaar 2001. Ten opzichte van het vorige model behoudt hij zijn buitenmaten. Binnenin is het echter wel een stuk ruimer. Vooral de achterpassagiers zijn beter af in deze auto. De Civic is er als drie- en vijfdeurs en wordt in het Engelse Swindon gebouwd. Van 2001 tot 2003 is er ook een coupé gevoerd die uiterlijk sterk verschilt van de hatchback en in de Verenigde Staten wordt geproduceerd. De sedanversie van deze auto is alleen als de hybride IMA (Integrated Motor Assist) te koop. Dat is in 2004 na de Toyota Prius één van de eerste hybrides die op de Nederlandse markt te koop is. Van de zesde generatie Civic verschijnt als eerste een snelle Type-R-uitvoering; de Type-R-uitvoering van de zevende generatie is echter de eerst die in Nederland wordt gevoerd. Die heeft een hoogtoerige 2,0-litermotor die 200 pk levert. Deze Civic is tevens de eerste die met een dieselmotor wordt verkocht. Dat is de 1,7-liter CDTi met een vermogen van 101 pk en is in de basis een Isuzu-motor.
De achtste generatie Honda Civic verschijnt in 2005 en staat ook wel bekend als 'het ruimteschip', door zijn buitenissige uiterlijk. Hij is er als vijfdeurs en als driedeurs Type-S. Deze Civic is uitgevoerd met de 'Magic Seats'-achterbank wat deze auto een variabel interieur geeft. Er is de 1,4- en 1,8-liter benzinemotor en een in eigen huis ontwikkelde 2,2-liter CDTi diesel met 150 pk. Ook de sterke Type-R keert weer terug. Het 'ruimteschip'-model is alleen bedoeld voor de Europese markt en gebruikt zijn eigen platform. Gedreven door de bijtellingsregels haalt Honda in 2006 ook de Civic Hybrid naar Europa. Dat is een vierdeurs sedan die echter bedoeld voor de Aziatische markt. Ondanks dat het een compleet andere auto is, wordt het door de gunstige fiscale regels voor deze auto een succes in Nederland.
Type-R
In 2012 is het de beurt aan de negende evolutie van de Honda Civic. Het uiterlijk borduurt voort op dat van de achtste Civic maar wordt iets minder expliciet. In het interieur keert het 'Magic Seats'-concept weer terug. De Civic is er als vijfdeurs hatchback en vanaf 2014 komt daar de Tourer bij; een buitengewoon ruime stationwagen. Opnieuw zijn er een 1,4- en 1,8-litermotor. De diesel is aanvankelijk de 2,2-liter CDTi maar wordt later vervangen door een 1,6-liter i-DTEC die voldoet aan de Euro V-emissienorm. De Type-R is heftig uitgedost en heeft voortaan een vermogen van 310 pk die wordt gehaald uit een 2,0-liter turbomotor.
De tiende generatie Honda Civic kennen we sinds 2017 en is weer een stukje groter dan zijn voorganger. De wielbasis is bijvoorbeeld met drie centimeter toegenomen. Deze generatie is er als vijfdeurs hatchback, die in Engeland wordt gebouwd en als vierdeurs sedan die in Turkije wordt geproduceerd. De Civic is te koop met een 1,0-liter driecilinder turbomotor met 126 of 129 pk en een 1,5-liter viercilinder; ook met turbo die 182 pk levert. De sedan is alleen met de 1,5-liter te koop. De Type-R (alleen hatchback) heeft een geblazen 2,0-liter turbomotor met 320 pk. Ook de 1,6-liter i-DTEC-diesel met 120 pk keert terug. Die is er alleen in de hatchback.
Waarom deze Civic de ziel van Honda is. In dit artikel lees je waarom wij dat zo zien.
De Honda Civic e:HEV is er eindelijk weer in meer dan slechts één uitvoering. En de heftige...
En van 40 naar 50 op naar de 60 Zo kun je onze verschillende overstappen wel beschrijven. Stapte...
Dit is de meest zilveren Honda Civic ter wereld. Althans, volgens Honda.
Zal mezelf even voorstellen: Mijn naam is Qiandro, 17 jaar jong, en sinds augustus ben ik...
Vroeger zag je de Honda Civic overal en nergens. Zeker deze generatie zag je veel, nu is ook...
Mijn eerste eigen auto. Allang terziele natuurlijk. Goed genoeg om dol op het automerk Honda...
Dit is de vernieuwde Honda Civic e:HEV. Zie jij direct de verschillen met het origineel?
Altijd de beste deal. Vergelijk, kies en bespaar gemiddeld 259 euro op je autoverzekering....
Mijn 10de generatie Civic sedan 1.5T executive had inmiddels weer al 110.000 probleemloze...
AutoWeek zet de beste hybride auto's tot €50.000 op een rij met belangrijke feiten zoals het...
De hybride Honda CIvic e:HEV is weer te bestellen! Volgens de importeur kunnen de eerste exemplaren...
KEUZE We hadden een heel fijne Honda Jazz Crosstar van 2021. Deze beviel eigenlijk erg goed....
Na bijna anderhalf jaar wachten was het dan eindelijk zo ver: ik kon mijn Honda Civic Sport...
Ik heb deze Civic inmiddels al een flinke tijd in bezit, ruim 4 jaar en al was ik langer van...
Sinds 2 weken een oud maar redelijk net Civicje 1,5 in bezit. Hiervoor twee Volvo's (244 en...
In de jaren 80 en 90 waren de Honda's Civic niet aan te slepen. Veel uit die tijd zijn er...
Er komt een tijd van komen en gaan, mijn geliefde racemonster heb ik afscheid van moeten nemen....
De Honda Civic is een kleine drie jaar oud en dat betekent dat het tijd is voor een subtiele...
De Honda Civic Type R is klaar voor 2024 en is duurder dan ooit. Er is zelfs een versie die...
Toch ook maar eens een review gemaakt. Om een goede vervanger te vinden voor onze Peugeot...
Deze keer in Op de Rollenbank een Honda Civic Type R uit 2018 met meer dan 300 pk op de voorwielen....
Wij hebben de auto nu een halfjaar in bezig en zo'n 20.000 km mee gereden. Direct na de aanschaf...
Wie ruilt er nu een BMW in voor een Honda? Ik dus. Omdat ik nog een keer een echte rijdersauto...
Deze Honda Civic van de vierde generatie is nog maar nauwelijks rood, maar de rest van de...
Toch maar eens een review over mijn Honda Civic schrijven. Nooit verwacht zolang met deze...
Honda heeft zijn eigen hybride aandrijfsysteem: e:HEV. Dat het werkt ervaren we nu al bijna...
Nadat ik in oktober 2022 een Civic e:HEV Advance besteld had kon het grote wachten beginnen....
Voor inzicht in het praktijkverbruik van de vorige generatie Honda Civic duiken we in de Verbruiksmonitor....
Heb je speciale herinneringen aan de eerste Honda Civic? Ga er dan maar eens goed voor zitten,...
We zoeken een sportieve hatchback met dito looks voor 10.000 euro. Zijn een Seat Leon SC....
De nieuwe Honda Civic Type R mag zich weer Koning Nürburgring noemen. De Civic Type R is de...
Als je denkt dat alleen Ferrari’s en Rolls-Royces moeilijk te bemachtigen zijn, dan heb je...
September 2016 kocht ik deze auto die bij de dealer stond als gebruikte auto welke tijdens...
We testen de nieuwe Honda Civic in z'n enige vorm, de hybride e:HEV. Die beperkte keuzevrijheid...
Bijna een jaar heb ik erover gedaan om een opvolger van onze heerlijke en geliefde Subaru...
Honda Civic Type R FL5 Aankoopproces (België) De reviews die op het net verschenen over...
De Honda Civic Hatchback wordt een Integra. Dit is de Honda Integra Hatchback, een Civic Hatchback...
Deze Honda gekocht omdat ik eindelijk weer iets mocht rijden dat ik zelf kon uitzoeken. Met...
Luc Vranken legt Joas uit waarom hij een Honda Civic e:HEV heeft uitgekozen als zijn auto...
Deze keer in Op de Rollenbank een Honda Civic Type R uit 2018 met meer dan 300 pk op de voorwielen....
Als je denkt dat alleen Ferrari’s en Rolls-Royces moeilijk te bemachtigen zijn, dan heb je...
We testen de nieuwe Honda Civic in z'n enige vorm, de hybride e:HEV. Die beperkte keuzevrijheid...
En van 40 naar 50 op naar de 60 Zo kun je onze verschillende overstappen wel beschrijven. Stapte...
Zal mezelf even voorstellen: Mijn naam is Qiandro, 17 jaar jong, en sinds augustus ben ik...
Mijn eerste eigen auto. Allang terziele natuurlijk. Goed genoeg om dol op het automerk Honda...
Mijn 10de generatie Civic sedan 1.5T executive had inmiddels weer al 110.000 probleemloze...
KEUZE We hadden een heel fijne Honda Jazz Crosstar van 2021. Deze beviel eigenlijk erg goed....
Na bijna anderhalf jaar wachten was het dan eindelijk zo ver: ik kon mijn Honda Civic Sport...
Ik heb deze Civic inmiddels al een flinke tijd in bezit, ruim 4 jaar en al was ik langer van...
Sinds 2 weken een oud maar redelijk net Civicje 1,5 in bezit. Hiervoor twee Volvo's (244 en...
Er komt een tijd van komen en gaan, mijn geliefde racemonster heb ik afscheid van moeten nemen....
Toch ook maar eens een review gemaakt. Om een goede vervanger te vinden voor onze Peugeot...
Wij hebben de auto nu een halfjaar in bezig en zo'n 20.000 km mee gereden. Direct na de aanschaf...
Wie ruilt er nu een BMW in voor een Honda? Ik dus. Omdat ik nog een keer een echte rijdersauto...
Toch maar eens een review over mijn Honda Civic schrijven. Nooit verwacht zolang met deze...
Nadat ik in oktober 2022 een Civic e:HEV Advance besteld had kon het grote wachten beginnen....
September 2016 kocht ik deze auto die bij de dealer stond als gebruikte auto welke tijdens...
Bijna een jaar heb ik erover gedaan om een opvolger van onze heerlijke en geliefde Subaru...
Honda Civic Type R FL5 Aankoopproces (België) De reviews die op het net verschenen over...
Deze Honda gekocht omdat ik eindelijk weer iets mocht rijden dat ik zelf kon uitzoeken. Met...
Waarom deze Civic de ziel van Honda is. In dit artikel lees je waarom wij dat zo zien.
De Honda Civic e:HEV is er eindelijk weer in meer dan slechts één uitvoering. En de heftige...
Dit is de meest zilveren Honda Civic ter wereld. Althans, volgens Honda.
Vroeger zag je de Honda Civic overal en nergens. Zeker deze generatie zag je veel, nu is ook...
Dit is de vernieuwde Honda Civic e:HEV. Zie jij direct de verschillen met het origineel?
De hybride Honda CIvic e:HEV is weer te bestellen! Volgens de importeur kunnen de eerste exemplaren...
In de jaren 80 en 90 waren de Honda's Civic niet aan te slepen. Veel uit die tijd zijn er...
De Honda Civic is een kleine drie jaar oud en dat betekent dat het tijd is voor een subtiele...
De Honda Civic Type R is klaar voor 2024 en is duurder dan ooit. Er is zelfs een versie die...
Deze Honda Civic van de vierde generatie is nog maar nauwelijks rood, maar de rest van de...
Honda heeft zijn eigen hybride aandrijfsysteem: e:HEV. Dat het werkt ervaren we nu al bijna...
Voor inzicht in het praktijkverbruik van de vorige generatie Honda Civic duiken we in de Verbruiksmonitor....
Heb je speciale herinneringen aan de eerste Honda Civic? Ga er dan maar eens goed voor zitten,...
We zoeken een sportieve hatchback met dito looks voor 10.000 euro. Zijn een Seat Leon SC....
De nieuwe Honda Civic Type R mag zich weer Koning Nürburgring noemen. De Civic Type R is de...
De Honda Civic Hatchback wordt een Integra. Dit is de Honda Integra Hatchback, een Civic Hatchback...
Luc Vranken legt Joas uit waarom hij een Honda Civic e:HEV heeft uitgekozen als zijn auto...