Honda Civic e:HEV Advance (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic e:HEV Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Eindelijk de knoop doorgehakt
- 6.000 km
Bijna een jaar heb ik erover gedaan om een opvolger van onze heerlijke en geliefde Subaru Forester uit 2006 te vinden. Aan het eind bleven er 3 keuzes over:
A) Doorrijden met de Forester en er nog wat geld in investeren om de kleine nukken die een 17 jaar oude auto nou eenmaal heeft op te lossen.
B) Een pakweg 4 jaar oude Subaru Outback met lage km stand te kopen wat ons ongeveer 37K zou kosten
C) Een nieuwe Honda Civic Advance E-HEV die ik omdat de levertijden in NL enorm lang zijn in Duitsland zou gaan kopen.
Qua emotie, ruimte en natuurlijk de fijne ervaringen die ik met de Forester heb opgedaan had het een Outback moeten worden. Ik vind de Outback van de 5e generatie een enorm mooie auto, de Lineartronic CVT doet het uitstekend, de uitrusting is als je voor de Premium kiest nagenoeg perfect. Kijk je naar de economische kant wordt het echter wat minder. Je kunt een Outback op langere ritten heel zuinig laten rijden maar in de bebouwde kom en bij hogere snelheden wordt het een auto die niet meer zo heel goed in de huidige tijden qua verbruik past. Daarnaast vrij hoge MRB en ook van de te verwachten afschrijving voor een pure benzineauto werd ik niet echt blij. Daarnaast stelden wij ons vragen als hebben wij die enorme ruimte en de ontzettend fijne 4WD nou echt nodig, eigenlijk nee.
Toen de Civic in zijn 11e generatie in september 2022 op de markt kwam spraken mij het design, de door Honda gebruikte techniek en de reviews in de pers enorm aan. Ik heb dan ook gelijk een proefrit gedaan en was eigenlijk om tot ik op de hoogte van de levertijden werd gebracht. Nee, dat ga je als particulier niet doen: 15 maanden wachten voor een auto die inmiddels pakweg 43K in NL kost. Want ja, ik wil leer, een schuifdak en andere snuisterijen die de goedkopere uitvoeringen van de Civic niet bieden.
Ik bleef dus maar op Internet speuren en had bijna een deal met een Duitse dealer over een Outback gesloten die de auto ook nog voor mijn deur wilde afleveren toen ik een 6 maanden oude Civic met net geen 6000km gelopen op mobile.de ontdekte. Dus gebeld: Bleek een dienstauto van Honda Duitsland te zijn die na 6 maanden verkocht mag worden. De verkoper bood mij aan de auto op zijn kenteken naar NL te rijden, de platen vervolgens aangetekend op te sturen en dan kreeg ik weer aangetekend de papieren om de auto hier weer in te schrijven. Iets in mij zei, dit is hem.
Dus afgelopen week vluchtje naar Neurenberg geboekt, vervolgens met een lokaal treintje naar Bamberg waar ik keurig op het station werd opgehaald.
Als je een auto "blind" koopt ben je toch wat huiverig maar de Civic stond er smetteloos bij in de showroom. Ze hadden hem zoals ze dat in Duitsland noemen "aufbereitet" dus de geur van een nieuwe auto, verse dikke was voor de lak en natuurlijk een fles Sekt hoorden erbij. Prachtig. Dan een gedegen uitleg over alle functies en waarom Honda het qua techniek nou beter doet dan iedereen, geweldig. Die man had er zin in. Alleen die slappe Duitse koffie is altijd een deceptie.
Daarna de showroom uitrijden en de weg op. Wij wilden eigenlijk een nachtje in Bamberg, een pittoresk universiteitsstadje, blijven maar besloten spontaan naar NL terug te rijden. Zo goed bevielen de eerste meters met de Civic.
De verkoper zei dat wij via Kassel en Dortmund terug moesten rijden omdat de weg Würzburg Frankfurt een ramp is en dat deden wij.
Dus de Civic in de sportstand en scheuren maar op die A7 met pakweg 150 tot 160. Heerlijk want al komt het geluid van de motor uit de speakers kregen wij toch elke keer een glimlach op ons gezicht want wat rijdt deze auto geweldig.
De A7 kent veel bochten en hellingen dus ideaal om een nieuwe auto uit te proberen.
Mijn eerste bevindingen met de Civic Advance:
Wegligging en besturing: De auto ligt als een plank op de weg. De vering is niet te hard of te zacht. Alleen hele diepe kuilen kunnen soms wat onrust in het onderstel brengen, verder strijkt hij alles keurig weg.
De besturing is heel direct, dat is in het begin ff wennen maar na een aantal meters is dit heel prettig omdat je echt weet wat er gebeurd en ook weet in welke staat het wegdek verkeerd. In Duitsland en België toch niet onbelangrijk.
Er is vrij veel kritiek op het bandengeluid van de Michelins waar de Civic mee is uitgerust. Ik kan zeggen dat dit heel erg van het type asfalt afhangt. Op het vaak grijze beton in Duitsland hoorde ik weinig, op het zwarte beton in Duitsland wat meer, op het ZOAB in NL veel meer. Die banden zijn dus qua geluid wat ontvankelijker voor het open asfalt hier.
Bediening: Voor iemand die uit een Forester van 17 jaar overstapt in deze Civic is het allemaal wat overweldigend maar geen boek met 7 zegels. Alles wat je voor het rijden nodig hebt voelt als een nieuw paar schoenen die je niet hoeft in te lopen. Alles zit op de juiste plek, de knoppen voelen degelijk al vind ik de knoppen op het stuur wat ieler dan in de Forester maar dan vergelijk je bakelieten toetsen van een oude oven met softtouch van deze tijd. So be it!
De responstijden van het infotainment zijn vrij rap maar de menustructuur van het audiosysteem vind ik mbt tot radiozenders onnodig ingewikkeld. De klank van het Bose-systeem is top maar wel vrij bassgevoelig. Hier moet je bijsturen als je zoals ik van Jazz houdt en dan moet je wederom vrij diep het systeem in en ff puzzelen met de menustructuur. Het kan aan mij liggen maar ik heb wat problemen met Android auto omdat de Honda steeds mijn telefoon als incompatibel herkend. De dealer zei dat ze de software zo hebben aangepast dat hij ook Android draadloos aankan maar daar heeft de auto toch wat moeite mee. Na een paar pogingen lukt het maar het is vervelend om na elk opstarten de stappen weer te moeten doorlopen. Misschien heeft iemand een tip voor een wat oudere digibeet zoals ik.
Stoelen en comfort: Komend uit een Forester met hoge zit was ik wat huiverig om voor een behoorlijk lage Civic te kiezen. Het was een van de redenen om niet blind voor de Civic bij zijn introductie in juli22 te kiezen. Ik ben 1.85 lang en heb vrij lange benen. In de Forester had ik last van het te korte verstelbereik vd voorstoelen maar in de Civic is de bestuurdersstoel in hoogte en bereik duidelijk beter al blijft het zitvlak volgens Japanse traditie wat kort en net wat te vlak. De stoelen zijn duidelijk zachter dan in de Forester en je voelt je minder "op de bok". Dat is fijn op langere ritten maar er is nog ruimte voor verbetering. Heel prettig zijn de zachte en beter te verstellen hoofdsteunen maar de armsteunen zitten eigenlijk net wat te laag. Heel prettig is weer de middenarmsteun. Dus waar je in de Forester meer naar buiten hing qua steun van je armen ga je in de Civic meer naar binnen hangen. Het is niet perfect maar een duidelijke vooruitgang tav de Forester.
Onbegrijpelijk vind ik dat Japanners maar blijven volhouden geen hoogteverstelling van de passagiersstoel aan te bieden.
Verbruik en samenspel Hybrid/Benzine: Dit is echt de "highlight" van de Civic. Ik zit nu op een gemiddeld verbruik van 5.3L per 100km en daar zitten stukken in sportstand en 160 rijden op de Duitse autobahn tussen.
De tank is met 40L relatief klein maar de meters dwingen je eigenlijk wat eerder dan nodig tot bijtanken. In stand "normaal" doet de auto alles eraan om zo snel mogelijk weer in de EV-modus te schakelen en dat gebeurd soms ook op snelheden van 140, top!
Het overschakelen gaat compleet onmerkbaar en dat is het beste compliment wat je kunt geven want deze auto is zo ongelooflijk soepel in gebruik. Geen schokken en elke keer dat het EV-lampje weer gaat branden vraag je je af hoe dit toch kan. In de ECON modus gaat het nog beter dus die gebruik ik binnen bebouwde kom, buiten heb ik toch de neiging naar SPORT te schakelen omdat het enorme fun is in de Civic.
Tot nu toe geen enkele spijt van deze aankoop en de emotie komt er door het enorme rijplezier in deze Civic nu nog bij. Ik kocht hem om economische redenen maar dit is echt een fun car. Wordt vervolgt!
een maand en 1000km verder
- 7.000 km
Terug van een weekendje Brussel en de Civic past steeds beter. Ik had wat moeite om een perfecte zitpositie te vinden maar dat heb ik inmiddels opgelost. Stoel en stuur iets lager, Steun voor bovenbenen hoger en de lendensteun wat activeren. Stuur wat meer naar je toe en nu past het voor mijn 1.85m met lange benen.
VERBRUIK: Precies 5L op 100km en daarmee exact wat Honda opgeeft. Het kan zeker lager met de ECON-stand maar dan wordt de fun ook iets minder. Zoals eerder vermeld manen de meters wat vroeg tot bijtanken, meer dan 30L kreeg ik er niet in dus je kunt met de 40L tank rustig wat langer doorrijden.
CRUISE CONTROL: Dit weekend heb ik voor het eerst de adaptieve cruise control aangezet en dat werkt duidelijk prettiger dan de gewone functie omdat de auto dan vrij snel afremt wat vooral in onze trajectcontroles voor wat onrust zorgt.
LANE ASSIST: Ik moet mij echt aanleren het knipperlicht aan te zetten voordat ik het stuur beweeg want anders wordt je toch met gepiep en getril in het stuur gewaarschuwd wat soms wat irritant is. Je kunt het uitzetten maar dat vergeet ik regelmatig. Kwestie van wennen
PARKEERSENSOREN/CAMERA: De Civic was een dienstauto van Honda Duitsland en daar hadden ze de sensoren permanent uitgezet. Je moet dan toch ff het niet bijster duidelijke instructieboek induiken om ze weer aan te zetten. Kwestie van knop wat langer ingedrukt te houden. Inmiddels begin ik ook aan de achterruitcamera te wennen. Alleen bij regen is het beeld wat korrelig.
ANDROID AUTO: Met een duik in de software kan dit draadloos wat ze in Duitsland al hadden gedaan. Omdat in mijn telefoon wat vinkjes verkeerd stonden had ik in het begin wat moeite met de verbinding. Toen het werkte ging de auto bij elke start gelijk op Android wat ik ook irritant vond. Dus weer de opstartfuncties induiken en ja hoor, ander vinkje aanzetten en nu werkt het "on demand".
CLIMATE CONTROL: Het irriteerde mij in het begin dat het ventilatierooster constant koude lucht in mijn gezicht bleef blazen terwijl de verwarming aanstond. Remedie is de auto-functie die ik in mijn Forester haast nooit gebruikte omdat de fan nogal lawaaierig was. Daar heb je in de Civic geen last van. Verwarming doet er wel wat langer over dan in de Forester om de auto te verwarmen. Maar goed, de Forester had ook een soort straalkachel en een barbecue als stoelverwarming. De Civic doet het wat genuanceerder. Wel erg snel warme handen met de stuurverwarming die razend snel aanslaat.
KOFFERBAK: Omdat de achterklep erg licht is mis je het ontbreken van een elektrische bediening niet. Ik heb een rubberen kofferbakmat bij Honda gekocht waardoor de hobbel van het accupakket ook minder wordt. De ruimte is goed bruikbaar en groter dan verwacht omdat hij vrij diep is.
Het rijden in de Civic blijft een feest. Wegligging, respons op gaspedaal en besturing zijn gewoon fenomenaal. Kwalitatief steekt de auto erg goed in elkaar. Wel is er een kleine plooi in het leer van de zijwang van de bestuurdersstoel ontstaan. Hiervoor rij ik langs Honda, zal wel goed komen. Na een koude nacht start de auto wat lawaaierig op, soort van laadgeluid maar dat blijkt normaal.
Het panoramadak is bij hogere snelheden door windgeruis minder goed bruikbaar. Omdat het aan boord zo stil is vallen de bandengeluiden op een aantal soorten asfalt wat meer op. De Michelins zijn niet echt stil, storend vind ik het niet.
Wat echt beter kan is de opbouw van het instructieboek, juist omdat er zoveel functies zijn. Je zit je suf te bladeren, ook die in het infotainment mist wat punten. Ook de radiobediening blijf ik omslachtig vinden.
Verder ben ik helemaal gelukkig met mijn zwarte Civic Advance die door mijn buren KITT is gedoopt....
Reacties op een exoot
- 7.500 km
We doen een nieuwe verbruiksronde, nu voornamelijk in de ECON-stand. Wat je dan krijgt is een motor die wat luidruchtig bij het opstarten al probeert op te laden, wat trager accelereert maar qua verbruik met een 4 voor de komma toch nog goede prestaties levert. Dat gaat allemaal wat trager wat voor mij als soms erg ongeduldig mens wat te lang duurt. Zou ik in een grote stad met druk verkeer wonen zou het mij waarschijnlijk niet storen. Hier in het dorp op stap naar een N-weg en dan de snelweg vind ik de Econ-stand net te veel afbreuk op het rijplezier doen.
Leuk zijn de reacties die je voornamelijk van Tesla rijders op een auto krijgt die nu nog een exoot op de NL wegen is. Dat zijn mensen die echt geen idee hebben dat Honda een pionier qua hybride techniek is. Het design van de Civic wordt erg gewaardeerd, laat je iemand plaats nemen wordt het heel erg strakke en klassieke ontwerp van het interieur erg leuk gevonden en de bediening is t.a.v. een Tesla toch net wat makkelijker.
Gezien de uitrusting, het leren interieur en alle functies die in de Civic zitten is de prijs voor deze auto (Advance 44K in NL) eigenlijk zo gek niet. Helaas is hij niet leverbaar op dit moment.
Ook is de naam misschien wat ongelukkig voor de EU-markt gekozen. Integra of Accord zou toch beter passen bij een lengte van 4.55m en met buitenspiegels 2.05m breedte is dit toch geen Civic.
Ik kan deze auto als echte autonerd met een kritische blik nog steeds niet op echte fouten betrappen. Ben benieuwd hoe de Civic in de duurtest van auto week gaat doen.
Eng perfect
- 8.500 km
Rondje Frankrijk naar de schoonfamilie in Normandië en tevens leuke test hoe het verbruik op de Franse peage met een snelheid van 130 op de cruise control zich ontwikkeld. De Civic is niet onder de indruk van pittig of rustig rijgedrag. Het verbruik blijft schommelen tussen de 4.7 en 5.6L op 100km, hoe je ook rijdt en ik houd van druk op het gaspedaal. De Civic zoekt ook op de momenten dat je de motor wilt laten brullen (komt uit de speakers) weer naar de momenten om elektrisch stukken af te leggen. Hoe hij dat doet blijft voor mij een raadsel maar het gaat volledig schokvrij, je moet echt naar het EV lampje kijken.
In het stadsverkeer voel je soms een kleine aarzeling alsof hij denkt "moet ik dit stukje elektrisch doen of gaan opladen". Storend is het nooit.
Het is sowieso moeilijk om deze auto op fouten te betrappen. We hadden dit weekend 2 heren van boven de 1.90m op de achterbank die expliciet aangaven hoe lekker ze zaten terwijl ik dacht dat de hoofdruimte toch echt niet overhoud in dit ontwerp. Gewoon wat meer onderuit gaan zitten want qua beenruimte zit het wel snor in de Civic.
Ik vind de stoelen en het zitcomfort in Japanse auto´s meestal niet top maar heb tot nu toe geen klachten in de Civic. Op de rit naar Frankrijk zelfs geen last van kramp in mijn kuiten gehad terwijl ik hier in elke auto behalve de Buick Park Avenue van tig jaar geleden last van had.
Het infotainment start koud heel snel op, na een tussentijdse stop wat langzamer. Vooral de navigatie is dan pakweg een minuut aan het zoeken.
Storend blijf ik de ingewikkelde menukeuze van de radio vinden. Ik heb een USB-stick met mijn muziek in de auto zitten maar de shuffle functie werkt door de menustructuur op de stik niet goed. Moet ik dus anders inrichten. De Pioneer DAB die ik in de Forester had had hier duidelijk minder moeite mee.
De achterruitcamera is gevoelig voor harde regen en vuil. Even met je vinger schoonmaken en het beeld is weer perfect.
Dan de banden en ik moet zeggen dat Honda hier niet de ideale keus heeft gemaakt. De Michelins bieden ontzettend veel grip maar in mijn geval trekken ze het grind uit mijn oprit en het bandengeluid op het NL-zoab doet wel afbreuk aan de comfortbelevenis in de Civic. De auto is enorm stil maar niet op ons type asfalt en dat valt toch op.
Wanneer de banden aan vervanging toe zijn ga ik dus zeker voor iets stillere banden al wordt de grip dan iets minder.
Behalve de wat zenuwachtige lane assist vind ik de assistentiesystemen tot nu toe niet irritant. Ik heb begrepen dat die systemen menig bestuurder van een nieuwe auto tot wanhoop drijven maar dat zie ik in de Honda niet zo. Bovendien kun je ze met een druk op de knop uitzetten. Hiervoor hoef je bij de Civic niet de menustructuur in, prachtig.
Zoals menig autotester al heeft vermeld is de Civic een beetje eng perfect en die mening kan ik met bijna 40 jaar ervaring met allerlei types wel onderschrijven. De 11e generatie Civic is heel erg lekker,
Een dorpellijst bestellen
- 8.700 km
Vandaag bij Honda Nieuwkerk in Zuidoost geweest om dorpellijsten te bestellen. Die zijn los verkrijgbaar en kosten inclusief montage iets van 500 euro. Voor dat bedrag zijn ze wel verlicht en al vind ik dat niet nodig maakt het wel het plaatje af en het voorkomt krassen op de zwarte lak. Wel zo prettig want door de lage instap zijn de wat oudere deelnemers van onze maatschappij wel eens aan het stoeien om uit de achterbank te komen. Heb ook gelijk wat kleine klachten doorgegeven die waarschijnlijk bij een eerste recall worden opgelost. De bevestigingen van de gordels en de hoogteverstelling vd gordels rammelen op slecht wegdek. In mij ogen kwestie van wat vilt op de B-stijl zoals ook Audi dat doet. Wat ik echt irritant vind is dat het reservelampje van de tank al begint te flikkeren wanneer de tank (40L) nog een kwart vol zit en je dus in principe nog 200km door kunt rijden. Hier zijn meer klachten over en het is dus met een softwareupdate op te lossen. Afwachten maar.
Verder puur plezier. Bij van Nieuwkerk wisten te wel te vertellen dat de productie nu eindelijk op gang lijkt te komen en ze hebben wat exemplaren uit Duitsland te koop staan. Hopen dus maar dat deze werkelijk fantastische auto nu ook beschikbaar komt te staan want...dit is de eerste auto in mijn autoleven van 40 jaar waarvan ik elke dag denk, wat zullen we nu weer voor leuk ritje bedenken...
Pinksteren langs de Belgische kust
- 9.500 km
Zoals iedereen hadden wij ook last van het enorm drukke verkeer dit weekeinde. Ik gebruik op dit soort dagen WAZE via Android auto en dat is zodra je België binnen rijdt geen pretje. De WIFI valt vaak uit en moet opnieuw opstarten. Wel een prachtige gelegenheid om de file assistent en de zelfstuurfuncties van de Civic uit te proberen en dat werkt boven mijn verwachting. De auto is daadwerkelijk goed in staat om zelf te sturen. Uiteraard blijf ik het als ouderwetse stuurman in de machine de auto nauwlettend in de gaten houden maar hij doet dit goed. Eerder zei ik dat de hoogteverstelling van de gordels op slecht wegdek gaat rammelen...maar dit blijkt een vergissing. De vorige eigenaar van Honda Duitsland is een goedkope nachtrijbril in het portiervak vergeten en die rammelde. Sorry Honda! Wie de weg van Antwerpen naar Oostende kent weet hoe slecht die is en na verwijdering van die bril...geen rammel. Wel merk je dat hele dikke banden met Sportprofiel (Michelin Pilot) wel heel erg veel grip bieden maar op dit soort rampzalig slecht onderhouden wegen niet altijd van voordeel zijn. Omdat alle kusthotels in België volgeboekt waren zijn wij uitgeweken naar Frankrijk (Duinkerke) en daar kregen wij ontzettend veel verzoeken van Fransen om de motorkap open te doen en hoe wij deze Honda ervaren. Ik denk dat in Frankrijk waar nog bijna iedereen in een Diesel rijdt de interesse in deze techniek groter is. Leuke gelegenheid om je Frans te verbeteren maar de Civic kreeg ook door zijn rustig design en het mooie interieur veel bijval. Daar ben ik blij mee zeker als je naar afloop van de presentatie een biertje krijgt aangeboden...
Dus weer een leuke ervaring verder. Verbruik deze keer iets hoger (5.6L) omdat je na alles files toch ff gaat trappen.
Mensen zijn rare dieren
- 9.500 km
Mensen zijn rare dieren omdat hun mening over een bepaald product vaak nergens op is gebaseerd. Een aantal jaren geleden was voor mij als Duitser geen enkel product beter dan een Mercedes waar ik toen in reed. Door allerlei omstandigheden kwam ik in een Subaru terecht en vond de Forester eigenlijk op alle gebieden beter presteren, behalve het imago dan. Wie een aantal jaren geleden aan mij had voorspelt dat ik een Honda zou kopen had ik voor gek verklaard en nu rijd ik sinds 3 maanden in een Civic E-HEV en kan mij niet heugen ooit in een betere auto te hebben gereden. Met vrienden en kennissen ben ik over gegaan om ze gelijk achter het stuur plaats te laten nemen en vooral weinig te zeggen.
Vandaag nog een ex-collega en verstokte VW-rijder die na een ritje alleen maar zei "dit wil ik ook". Hij had dit weekend in de lease-Tesla van zijn schoondochter gereden en zei van "leuk, maar waarom zit dit zo goedkoop in elkaar?". Ook mijn oude pilotenvrienden van de KLM die veelal met een Skoda Enyaq zitten te stoeien (veel softwareproblemen), net een Airbus zijn enorm gecharmeerd van de aandrijflijn van deze Honda die toch wat tientjes minder kost en geen cent minder presteert behalve dat je er af en toe wat benzine bij moet gooien.
Dus, had Honda bij de 11e generatie van de Civic weer net z´n lelijk ontwerp neergezet als bij de vorige Civic had ik de auto nooit gekocht en had dus nooit mogen genieten van deze fantastische techniek. Ik ben dus net zo dom als de rest...en heel blij dat deze er wel mooi uitziet
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda Civic
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht, maar zo lekker is-ie'

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd

Eindejaarsvideo - 'Iconische C-segmenter vindt zichzelf steeds opnieuw uit'

Test: Honda Civic Type R

Honda Civic e:HEV - Rij-impressie
