Volkswagen Polo 1.9 D (1996)
Geduld beloond
Met de Polo doet Volkswagen momenteel goede zaken. Zijn vlotte verschijning trekt aanmerkelijk meer kopers dan zijn uiterst behoudend gestileerde voorganger. Als diesel maakt hij gebruik van een 1,9 liter grote krachtbron. Geen onbekende, want hij doet al jaren trouw dienst in de simpelste dieseluitvoeringen van de Golf, Vento en Passat. Het is het basisblok waar alle diesels bij VW van zijn afgeleid. Dat betekent geen directe inspuiting, maar gewoon de dieselolie inspuiten in een wervelkamer.
Met zo'n grote diesel tussen de voorwielen heb je geen moment het idee ondergemotoriseerd te zijn. De Polo haalt zelfs 160 km/h. In iets meer dan 15 seconden 'snelt' deze Polo naar de 100 km/h. De tussensprintjes van 80 naar 120 werkt hij af in zo'n 15 en 21 tellen in respectievelijk het vierde en vijfde verzet. Dat is niet razend snel, maar goed genoeg om moeiteloos met het verkeer mee te komen en op een tweebaans weg ook nog eens iemand voorbij te gaan.
Ietwat teleurstellend was de uitslag van de verbruiksmeting. De fabrieksopgave van gemiddeld 1:18,2 geeft al aan dat deze Polo iets minder zuinig is dan het klassegemiddelde. In de praktijk haalden we 1:16,6 en dat rijden we ook met een veel grotere Audi A4 TDI. Maar ja, een directe inspuiter is dan ook een onbetwiste zuinigheidskampioen.
De loopeigenschappen van de diesel-Polo zijn nog voor verbetering vatbaar. Bij een koude start moet je een seconde of vier voorgloeien, waarna de Polo opmerkelijk luid tot leven komt. Na een stukje rijden wordt het beter, maar fluisterstil... nee. Echt onaangenaam klinkt het donkere geluid echter niet en bij onze Oosterburen kruis je voor het gevoel nog ontspannen met zo'n 150 op de klok. Opmerkelijk is het hoge stationaire toerental van de testauto: zelfs bij warme motor zakte dit nooit verder terug dan 1000. Ronduit vervelend is de motorvibratie bij zo'n 2800 toeren: een snelheid van rond 115 km/h kun je maar beter vermijden, want de stoelzitting vibreert er dan flink op los. Boven dit toerental geven de geluidsmetingen aan dat de motor rumoerig wordt. De meeste van deze eigenaardigheden zijn bij Volkswagen bekend en er wordt hard gewerkt aan een oplossing.
Gelukkig zijn er ook veel positieve dingen te melden over de diesel-Polo. Door de mooi gelijkmatige opbouw van het motorkoppel trekt hij goed, ook bij lagere toeren. Een beetje roeren in de voortreffelijk schakelende bak zorgt ervoor dat je zonder al te veel herrie lekker opschiet. De prima wegligging, de prettige bekrachtigde besturing en de comfortabele vering geven hem de allure van een ware reisauto. Tegen een potje stoeien heeft de Polo geen bezwaar. Zijn licht onderstuurde karakter maakt dat je hem met groot gemak op sportieve wijze door bochten kunt jagen. Daarbij laten plotselinge belastingsvariaties hem volledig koud.
Veel hoofdruimte
De vrijwel verticale achterkant zorgt achterin voor bovengemiddeld veel hoofdruimte. Met 1,80 m lengte zit je nog steeds niet met je hoofd tegen het dak en er is ook nog een centimetertje of drie ruimte tussen je knie‰n en de rug van de voorstoel. Binnen de compacte buitenmaten wist VW ruimte te vinden voor een heel behoorlijke kofferbak, zij het met een flinke opstaande rand door de diep liggende vloer. Het interieur biedt genoeg opbergruimte.
Het meubilair is aan de stevige kant, maar gelukkig niet meer keihard. De stoelen bieden een goede zit, waardoor je ook op de lange duur niet vermoeid raakt. Het dashboard is goed te overzien en standaard uitgerust met een toerenteller. Onze testauto was verfraaid met de 'bouwsteen fluweelzwart', wat betekent dat je voor zo'n f 800 een fleurige bekleding krijgt samen met twee hoofdsteunen achterin, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en hoogteverstelling op de voorstoelen. Overigens is alles oerdegelijk uitgevoerd en je hebt het gevoel dat-ie een mensenleven mee kan.
Met deze Polo biedt Volkswagen een kleine diesel aan die op enkele punten, zoals de aandrijflijn nog wel voor verbetering vatbaar is. Op de Polo zelf valt weinig af te dingen. Vergeleken met de concurrentie is hij niet duur en ook nog eens voorzien van een heel fatsoenlijke standaarduitrusting.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.9 D |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.500 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 47 kW / 64 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 124 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.715 mm / 1.655 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 450 kg |
Banden | 175/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,4 s (fabrieksopgave: 15,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,3 s / 20,7 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |