Volkswagen Polo 1.0 (1995)

Laat

Volkswagen Polo 1.0
Voor wie niet te veel geld in een auto wil steken en ook nog nieuw wil rijden, zijn er compacte autootjes op de markt met een klein motortje. De nog jonge Polo figureert in deze test in de éénliter-versie.

In deze dure tijden komt er langzaam meer belangstelling voor compacte auto"s. Zelfs Mercedes en BMW hebben verregaande plannen om met een kleine auto op de markt te komen. Je koopt voor een betaalbaar bedrag een auto waarin je ook met het gezin op stap kunt. In dat opzicht bieden ze royaal meer dan de echte mini"s. Eén van de vertegenwoordigers in deze klasse is de nieuwe VW Polo die door het publiek goed is ontvangen. Wij reden de basisversie met een éénliter vierpitter.
Hoewel de Polo een kleine auto is, komt hij door zijn gestrekte lijnen groter over. Met zijn jeugdige elan schudt de nieuwe Polo de stijfheid van zijn voorganger van zich af. En dat slaat aan, want de Polo"s zijn niet aan te slepen.
Wie dacht dat je je in een kleine auto niet fatsoenlijk achter het stuur zou kunnen nestelen, vergist zich. De Polo biedt een prima zit op goede stoelen en het stuurwiel is in hoogte verstelbaar. Voor een zo compacte auto heeft het meubilair zelfs riante afmetingen. Achterin is er tussen je knie‰n en de rugleuning van de voorstoel een centimeter of vier vrije ruimte. Er is zelfs nog een centimetertje speling tussen hoofd en hemel doordat het dak ver doorloopt. De instap naar achteren is in dit driedeurs model goed: de VW heeft gigantische voorportieren.
De Polo slaagt erin je het gevoel van een grote auto te geven. De gebruikte materialen zien er duur uit en de kleurstelling is vrolijk. Het dashboard oogt degelijk en massief. Bergruimte bovenop is er niet. Wel zijn er extra bergvakjes in het dashboard aangebracht en in combinatie met grote portiervakken en bakjes aan de voorstoelen kun je al het kleine grut wel kwijt.
De kleine Volkswagen wordt in de kaalste uitvoering zoals we die reden behoorlijk uitgerust. Zo zijn de bumpers en buitenspiegels in carrosseriekleur gespoten en heeft de Polo groen getint glas. In het interieur zien we een toerenteller, opbergbakjes aan de voorstoelen, een sportief stuurtje en de auto heeft een startonderbreker die in de contactsleutel is ge‹ntegreerd. Hoogteverstelling voor het stuur, twee make-upspiegels, zoemer voor nog brandende verlichting en antenne zijn ook standaard. Volkswagen biedt de koper dan nog de gelegenheid om met allerlei "bouwstenen" "n persoonlijk Polootje samen te stellen. Over de afwerking valt niets te klagen: dik voor elkaar. Je hoort nergens piepjes, kraakjes of rammeltjes; zelfs niet op de rampzalig geplaveide wegen.
De kofferruimte van de Polo is vrij ruim voor deze klasse, mede door de lage bodem. De verticale achterklep gaat niet zo ver open, maar doordat je diep moet bukken om je spullen op de lage kofferbodem te deponeren, stoot je je hoofd niet.

Inspannend sturen
Wie zijn Polo 1.0 even in een klein parkeergaatje wil prikken, zal daar wat lijfelijke inspanning voor over moeten hebben. De kleine VW heeft geen stuurbekrachtiging en stuurt zwaar bij parkeersnelheden. Op snelheid zijn er geen klachten. De installatie is voldoende direct en de nauwkeurigheid kan onze goedkeuring wegdragen. Met het bescheiden motorvermogen krijg je niet de kans om anders dan neutraal door de bocht te gaan. Schakelen doet de Polo zowaar erg goed.
Het remsysteem is volledig op zijn taak berekend en zorgt voor een korte en rechte remweg. De Polo biedt een ruim voldoende comfort door zijn soepele vering en de goede stoelen.
Het zal niemand verbazen dat je met de Polo 1.0 de klinkers niet uit de straat trekt; daar is hij gewoon niet voor gebouwd. Volkswagen is erg bescheiden met een opgave van 21,4 seconden voor de sprint van 0-100: wij noteerden 17,7 tellen! Maar de Polo-motor zit wel continu te zwoegen om de gang erin te houden. Hij moet toeren draaien als een gek, terwijl hij daar eigenlijk geen zin in heeft: bij 130 echte kilometers in de vijfde versnelling wijst de toerenteller 5000 aan en dat is heel veel. Tussen de 3500 en 4000 bromt hij zelfs z¢ fors dat de geluidsmeting bij 100 km/h een hogere waarde laat zien dan bij 120. Nee, wie geregeld op de snelweg zit, kan maar beter doorsparen voor een Polo met 1300-motor. Ondanks al het gezwoeg komt de Polo wel 14,6 kilometer ver met een liter brandstof.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Polo 1.0
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.435

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.043 cc
Maximaal vermogen 33 kW / 45 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 76 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.715 mm / 1.655 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 850 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 450 kg
Banden155/70TR13Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,7 s (fabrieksopgave: 21,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum