Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 1.6 Trendline (1999)

Geen vriendenprijs

Volkswagen Golf Variant 1.6 Trendline (1999)
  • Autotest
12 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Volkswagens krijg je niet mee voor 'n vriendenprijs. Dat geldt ook voor de nieuwe Golf Variant 1.6 Trendline. Maar daar krijg je dan wel wat voor, toch? In deze test zoeken we uit wat de sterke kanten zijn van de nieuwe combi.

Als je het oog hebt laten vallen op een Golf Variant is er flink wat keus. Aan de onderkant van het programma vinden we de 1.4 basis met 55 kW die zo'n f 37.400 kost. De Variant 1.6 Trendline die wij reden komt op zo'n f 41.300; iets meer motor, iets meer uitrusting dan het basisniveau.
De Variant heeft een 1.6 viercilinder onder de kap: een vierpitter van 74 kW/100 pk en 145 Nm. Daarmee haalt hij een top van 188 km/h. De fabriek geeft voor 0-100 11,9 s op. Wij kwamen daar met 13,7 tellen niet echt in de beurt. Nu was de Golf Variant 1.6 die wij te leen hadden niet zo'n wakker exemplaar. Het verbruik was met 1:12,3 heel netjes. Ook bij de geluidsmetingen kwam hij goed uit de bus; 67,5 en 70 dB bij 100 en 120 zijn nette waarden.
Onder het afdekzeil achterin heeft de Golf Variant een inhoud van 485 liter. En het bagagecompartiment is ook keurig regelmatig van vorm. Het laadvermogen is voorbeeldig. Wanneer er vijf personen met een gewicht van 75 kilo elk aan boord zijn, mag er in de Golf nog 217 kg bagage mee.
En de variatiemogelijkheden? De Variant krijgt een achterbank mee, waarvan de rugleuning ?n zitting in ongelijke delen omklapbaar zijn. Met alles weggeklapt, bereikt de bagageruimte van deze combi een volume van 1470 liter. Opvallend is hoe strak en netjes alles achterin is afgewerkt; de bekende Duitse degelijkheid.

Geen extra's
Een Golf Trendline is geen instapmodelletje. En al was het dat wél; ABS, twee airbags en zij-airbags zijn altijd standaard. Maar voor andere leuke zaken is het bijbetalen. Een airco komt op f 2.215. De boordcomputer en de centrale portiervergrendeling zitten in een pakket, samen met een inklapbare sleutel en alarm; prijs f 1.050. Elektrisch verstelbare - en verwarmde - buitenspiegels en elektrisch bedienbare portierramen voor en achter? Onderdeel van het Comfort-Electric-pakket à f 1.200. Zijn we dus nogeens 4,5 mille verder, dat loopt lekker op. Nou ja, lekker...
Wat betreft aankleding van het interieur, is er op de kwaliteit niks aan te merken. We komen in de Variant het bekende Golf-dashboard en instrumentenpaneel tegen, met een stevige middenconsole die een duidelijke afscheiding vormt tussen het domein van de bestuurder en het bijrijdersdeel. De combinatie slaagt erin tegelijk eenvoud en klasse uit te stralen. Bijzonder blijven de in het donker geheimzinnig blauw oplichtende instrumenten. Zoals we dat van VW gewend zijn, is het leefgedeelte uitgevoerd in donkere tinten. Dat gold ook voor de stoelbekleding van onze testwagen. Maar, we moeten eerlijk zijn, wie wat meer kleur wil kan door VW op z'n wenken bediend worden. De VW-zetels? stevig tot hard natuurlijk. En niets mis met de zijdelingse steun. Zeker niet bij de 'Trendline' die standaard sportstoelen meekrijgt.
De Golf Variant biedt flinke vakken in de portieren en nog wat ruimte onder de radio en in de buurt van de handrem. Achterin een redelijke hoeveelheid plaats voor de onderdanen en genoeg centimeters tussen kruin en dak. Vroeger kon je er vergif op innemen dat Duitse auto's hard geveerd waren en Franse auto's comfortabel. Maar voor Volkswagen gaat dat niet meer op. De Golf is wel een 'harde' auto, in de zin van stevig, maar hij combineert die stevigheid met souplesse. Voor de wielophanging heeft VW een afstemming gevonden tussen stevig en soepel, die soms een beetje in de richting gaat van weekheid, inclusief een lichte neiging tot deinen. Dat heeft z'n voor- en nadelen. Over slecht wegdek vervoert de Variant z'n inzittenden verrassend comfortabel, maar in bochten helt hij wat meer dan gemiddeld over. Maar dat hoeft geen beletsel te zijn om in rap tempo door de bocht te gaan. In overeenstemming met het soepele karakter van de VW is z'n nogal licht, maar wel exact werkende besturing. Niet zo heel soepel, eerder wat stug, laat de pook zich verzetten. Maar hij gaat wel trefzeker door het schakelpatroon.
Terug naar het begin van dit verhaal. De Golf Variant 1.6 Trendline is inderdaad stevig geprijsd, maar daarvoor krijg je wel kwaliteit - en geheid een goede inruilwaarde later.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Variant 1.6 Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.728

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.397 mm / 1.735 mm / 1.473 mm
Wielbasis 2.515 mm
Massa leeg 1.153 kg
Laadvermogen 592 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 580 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,1 s / 16,5 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.4-16V Trendline Nette Golf 4 APK nieuw

    Volkswagen Golf 1.4-16V Trendline Nette Golf 4 APK nieuw

    • 1999
    • 215.553 km

    € 1.299

    Volkswagen Golf 2.0 FSI Comfortline Zie Tekst!

    Volkswagen Golf 2.0 FSI Comfortline Zie Tekst!

    • 2004
    • 189.113 km

    € 2.250

    Volkswagen Golf 1.4 FSI Trendline | Navi | Cruise |

    Volkswagen Golf 1.4 FSI Trendline | Navi | Cruise |

    • 2004
    • 351.812 km

    € 1.750

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    4
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
meer reviews
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    21
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    8
    • 30 juni 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    245
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden