Volkswagen Golf GT 1.4 TSI

Watervlugge gatenvuller

Volkswagen Golf GT
Volkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GT
AutoWeek 38 2005
AutoWeek 38 2005

Je leest het in AutoWeek 38 2005

Volkswagen komt begin volgend jaar met een nieuwe variant op de Golf. De GT vult niet alleen het gat tussen de Sportline en de GTI, maar maakt met een nieuwe, innovatieve motor ook korte metten met het turbogat.

Onze eerste rijimpressie van de Golf GT wordt omfloerst door geheimzinnigheid. Plaats van handelen is namelijk het testterrein van Volkswagen in Ehra, in de buurt van Wolfsburg. Daar draaien de Volkswagens van de toekomst nu al hun testrondes. Het 1 bij 10 km metende terrein ligt tegen de voormalige DDR-grens aan en de omheining van het gebied doet ook daadwerkelijk het meest denken aan het IJzeren Gordijn. Voordat we binnen worden gelaten, moeten we een geheimhoudingsverklaring tekenen. Mochten we andere dingen zien dan de GT waar we voor zijn gekomen, dan mogen we daar niet over schrijven. Camera's en fotograferende mobieltjes moeten worden ingeleverd, pas dan gaat de met rollen prikkeldraad beklede poort voor ons open.

De Golf GT is onder de GTI gepositioneerd en dat zie je dan ook meteen. De neus oogt krachtiger dan bij de gewone Golf; GTI-achtig, maar dan met lamellen in plaats van honingraat. De GT heeft 17 inch lichtmetalen velgen, dubbele uitlaatpijp en een sportonderstel dat de auto 15 mm lager op de weg legt. Vanbinnen is de GT herkenbaar aan sportstoelen en een speciaal, driespakig stuurwiel. Het uitrustingsniveau is gebaseerd op dat van de Golf Trendline. Opvallend aan het instrumentenpaneel is de laaddrukmeter en dat brengt ons ook meteen op het écht grote nieuws aan deze Golf. Daarvoor moeten we namelijk onder de motorkap zijn, waar we een 1,4-liter benzinemotor aantreffen die 170 pk en 240 Nm levert. Fenomenale prestaties voor een blok met die cilinderinhoud.

Truc

Het is een bekend verschijnsel bij turbogeblazen motoren; het turbogat. De turbocompressor wordt namelijk aangedreven door de uitlaatgassen, waardoor hij pas bij hogere toerentallen wakker wordt. Volkswagen heeft met de TSI een techniek ontwikkeld die dat turbogat tot het verleden doet behoren. Helemaal nieuw is die truc niet; Lancia deed ooit ook een poging. Maar effectief is het des te meer.

De oplossing is een mechanische compressor, iets wat al veel wordt toegepast (maar dan niet in combinatie met een turbo) door onder meer Mercedes en Jaguar. Volkswagen spreekt zelf van een dubbelgeladen motor, maar dat is niet helemaal juist. De compressor en de turbo staan namelijk achter elkaar. De mechanische compressor begint vanuit stationair toerental te werken, gaat door tot zo'n 2.400 tpm en draagt het werk daarna over aan de turbocompressor. Bij vollast zeult de mechanische compressor nog even door tot 3.500 tmp. Omdat deze compressor alleen in het lagere toerengebied hoeft te werken, kan de overbrengingsverhouding relatief hoog zijn; één omwenteling van de krukas betekent vijf omwentelingen van de compressor. En dat is dan ook de reden dat hij bij lage toerentallen al zo goed presteert. Al bij 1.000 rpm heb je 175 Nm ter beschikking, een waarde die normaal is voor motoren met bijna twee keer zoveel cilinderinhoud als de TSI. De compressieverhouding van deze motor is 1:10, een bijzonder hoge waarde.

De mechanische compressor wordt aangedreven via de waterpomp. Om vermogensverlies te voorkomen, wordt de aandrijving van de compressor uitgeschakeld zodra de turbo het werk heeft overgenomen. Een en ander gebeurt met een elektromagnetische koppeling.

Bestaansrecht

Mooie theorie allemaal, maar hoe presteert de GT in de praktijk? We strooien niet graag met al te veel complimenten, maar in dit geval: ronduit geweldig. Om goed te voelen wat de dubbele druklading doet, vergelijken we de 1.4 TSI met de 150 pk/200 Nm 2.0 FSI. De reden dat we juist deze vergelijking doen, volgt hieronder nog. We rijden rondje na rondje over de testbaan van Volkswagen, die bestaat uit lange snelle stukken, venijnige haarspeldbochten en alles daar tussenin. Steeds wisselen we van auto; van de 2.0 FSI in de 1.4 TSI en weer terug. Niet alleen laat de 1.4 weinig over van zijn (veel) grotere broer, hij brengt je zelfs aan het twijfelen over het verdere bestaansrecht van de GTI. Zodra je het gas intrapt, zet de compressor zijn schouders er vol onder, waardoor je heel snel op tempo bent. De wisseling van de wacht tussen de compressor en de turbo is nauwelijks waar te nemen. Wel hoor je, als je goed oplet, de elektromechanische koppeling; trap je bij minder dan 3.500 tpm het gas plotseling vol in, dat ontwaar je een korte piep. Storend is het niet, en het geluid verdwijnt ook meteen weer. Het sportonderstel van de GT weet de plotselinge lastwisselingen van het veeleisende testcircuit prima op te vangen. Alleen op het stuk nagemaakt beschadigd wegdek verlang je naar een wat comfortabeler onderstel, zoals we dat een rondje eerder reden in de FSI. De standaard sportstoelen bieden genoeg zijdelingse steun, hoewel ze redelijk bescheiden geprofileerd lijken.

Vervangen

De TSI is gebaseerd op de 1.4 FSI-motor, maar gezien zijn prestaties moet hij op termijn de 2.0 FSI vervangen. Het blok debuteert in de Golf GT die wij hier reden, maar komt volgend jaar (in een 140 pk versie) ook in de Touran, waarna het verder doordringt in het modellengamma. Een van de ingenieurs die wij in Ehra spraken wist ons te vertellen dat ze deze TSI ook al in een Polo hebben weten te proppen. Vooralsnog is dat een prototype, maar kijk niet op als er in de toekomst een dubbelgeladen monster-Polo verschijnt. Voor de FSI zijn nieuwe, zesgaats verstuivers gebruikt. De motor zou theoretisch meer koppel kunnen leveren dan de 240 Nm in deze versie, maar de in deze auto gebruikte bestaande zesbak is gebouwd voor maximaal 250 Nm, legt Dr. Mittendorf van de ontwikkelingsafdeling ons uit. In elk geval moet deze motor de voorloper worden van een nieuwe serie. In het voorjaar van 2006 wordt het programma uitgebreid met een tweede 1.4 TSI, die door een reductie van de laaddruk 140 pk levert. Volkswagen zegt daarmee in te springen op de hoge brandstofprijzen. Alhoewel we hier vooral aandacht hebben voor de prestaties van de TSI, is volgens VW het verbuik ook nog eens gunstig. De fabrikant claimt een verbruik dat vijf procent lager ligt dan dat van de 2.0 FSI.

Tenslotte: de Golf GT, die overigens op dit moment debuteert op de IAA in Frankfurt, wordt ook leverbaar met de 170 pk sterke 2.0 TDI-motor, die standaard is uitgerust met een partikelfilter. Over de prijzen kan de importeur nog niets zeggen. De auto komt dan ook pas begin volgend jaar naar ons land.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum