Toyota Corolla 1.4 D4-D MMT Linea Terra (2005)
Nieuws onder de zon?
Je moet weten waar je moet kijken om deze Corolla van zijn voorganger te onderscheiden. De liefhebber ziet dat de grille gelijk is aan die van de Corolla Verso, dat de koplampen een klein traantje hebben en dat de achterlichten en de bumper veranderd zijn. Maar het is vooral de motor waarnaar we benieuwd zijn. Toyota heeft de oude tweeliterdiesel met 90 pk vervangen door een exemplaar met een inhoud van 1,4 liter. Niettemin is het vermogen gelijk gebleven. De Japanners hebben voor de 1.4 veelvuldig gebruikgemaakt van aluminium. Hierdoor ligt er minder gewicht op de vooras, wat sturen prettiger maakt. Een andere noviteit is Toyota's Multi Mode Transmissie (MMT). Je kunt deze bak automatisch laten schakelen of zelf sequentieel van verzet wisselen.
Niet spraakmakend
Het interieur van de Corolla is op en top Toyota. Netjes en strak, maar niet bepaald spraakmakend. De nieuwe afdekplaat om de pook is een raar glimmend stuk plastic. De sport-knop van de MMT boven de pook draagt ook niet bij aan de kwaliteitsbeleving van het interieur. We zijn aangenaam verrast door de nieuwe diesel. Alleen bij een koude start word je er even aan herinnerd dat je diesel rijdt. Onderweg blijft het motorgeluid op de achtergrond, zelfs als je hem flink op toeren jaagt. Dat laatste is niet nodig want het maximumkoppel ligt bij 1.800 tpm. Omdat de koppelkromme tussen 1.800 en 3.000 tpm vlak is, is schakelen nauwelijks nodig en reageert de 1.4 heel braaf op elk toefje gas.
Schakelen is even wennen. Toyota spreekt niet van Drive, maar van Economy. We zetten de bak dus in 'E' en rijden weg. We hebben niet te maken met een 'echte' automaat, maar met een geautomatiseerde handbak. Als je gas geeft en de bak schakelt op, komt de koppeling onzacht terug en gaat er een schok door de aandrijflijn. In praktijk schakelt de bak erg vroeg over. Veel toeren maken lijkt een doodzonde, hij schakelt zodra het gevaar van een afslaande motor is verdwenen. Hierdoor valt het toerental vaak terug tot onder de 1.800 tpm. Zoals bij veel diesels zit er dan niet veel vaart in. In de 'E(conomy) S(port)-stand' schakelt de MMT later op, maar dan is 'ie weer gevoelig voor de kickdown. We rijden de rest van de testperiode in M(anual). Dat bevalt stukken beter! De bediening is al klikkend zeer prettig, de schakelsnelheid aanvaardbaar. Je rijdt in 'M' wel meteen een stuk 'onzuiniger' dan in 'E'. In de buurt van de fabrieksopgave komen we niet.
Geen drempelvrees
De Corolla biedt een goed compromis tussen comfort en strakheid. Oneffenheden worden goed gefilterd, terwijl een drempel ook geen probleem is. De wegligging is prima, het uiteindelijk optredende onderstuur ligt ver weg. Met precies 3,5 omwenteling gaat het sturen indirect, veel gevoel is er niet. De zithouding is net als de instap wat hoog; het overzicht en ruimtelijke gevoel zijn daardoor groot. Al rijdend stuiten we wel op een paar ergonomische foutjes. Zo bevindt de middenconsole zich te ver weg. De knoppen van de audiobediening op het stuur zijn erg lastig in gebruik.
Rijden in de Toyota doe je niet met een grote grijns, maar je wordt ook niet chagrijnig. Anoniem, maar erg goed en degelijk. We hadden eigenlijk niet anders verwacht.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla 1.4 D4-D Linea Terra |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.690 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.364 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.180 mm / 1.710 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 450 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,6 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,3s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 g/km |