Toyota Corolla 1.4 D4-D Linea Terra (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.4 D4-D Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat betreft model is de Corolla geen vernieuwer. Hij is eerder wat saai. Het is een kleine compacte auto, die gemakkelijk is in het gebruik. De afwerking is perfect. De motor maakt weinig geluid en het kleine dieselmotorblok werkt erg soepel. Ik had van tevoren mijn twijfels over het kleine motorblok maar in de praktijk, zeker in Nederland voldoet hij uitstekend. De automaat werkt perfect. Je voelt wel een lichte overgang als hij opschakelt. Het leuke is dat je hem ook gemakkelijk met de hand kan schakelen. In de bergen is dit ideaal. Geen last van een koppeling, slechts even het gas loslaten en de handel naar voren of naar achteren tikken en je zit in de volgende versnelling. De handschakeling gebruik je alleen in de bergen of als je op bochtige wegen wil gaan scheuren. Dan laat de Corolla merken dat hij een goede wegligging heeft en dat het kleine dieselmotorblok best pittig is.Het dieselverbruik ligt op 1 : 20 of hoger als je je aan de maximale snelheden houdt. Als je op de autoweg 130 tot 140 km per uur rijdt, ligt het verbruik op 1 : 18 tot 1 : 19. Voor de Duitse autobaan zou het vermogen van het motorblok wat sterker mogen zijn. Voor ons land is het ruim voldoende.
De automaat schakelt normaal zeer snel op. Rijden in de file is door de automaat een genot, enkel gas geven en remmen. De automaat denkt ook met je mee. Normaliter schakelt hij snel naar een hogere versnelling. Als je snel optrekt en wat harder wil rijden, gaat hij automatisch langer doortrekken in zijn versnellingen. Ook bij afdalingen in de bergen merkt hij dat hij langer in een lagere versnelling moet rijden. De automaat past zich aan aan je rijstijl!
Ondanks zijn compacte afmetingen kun je veel bagage vervoeren met de Corolla.
Als ik met mijn vrouw op wintersport ga, gaan alle koffers, skies en verdere atttibuten in de auto zonder een dakdrager te gebruiken. De rugleuning van de passagiersstoel kan dan tijdens het rijden nog naar achteren worden verplaast, zodat je tijdens de rit nog een dutje kan doen.
De sterke punten zijn de wegligging, perfecte afwerking, de goede geluidsisolatie en een heerlijk dieselblok gekoppeld aan de automaat.
De wagen heeft altijd op tijd zijn beurten gehad.De prijs van de onderhoudsbeurten vind ik in vergelijking tot andere merken aan de lage kant.
Omdat ik in de winter winterbanden gebruik heb ik tot heden nog geen nieuwe banden hoeven aan te schaffen.
Het is een degelijke auto met prima rijkwaliteiten. Nadeel is zijn toch pittige prijs. Het nieuwe model Auris, met de 1.4 diesel en automaat en wat toeters en bellen kost toch snel € 27.000,-.
PROBLEMEN
1 keer heeft de motor me in de steek gelaten. De motor sloeg om onbekende reden af.
Direct de hulplijn van Toyota opgebeld. Ongeveer 10 minuten later een nieuwe poging ondernomen om te starten en hij deed het weer. Toyota opgebeld om door tegeven dat de hulp niet meer nodig was. Daarna nooit meer problemen gehad.
Onlangs is de autoradio kapot gegaan. De garantietermijn was net een maand overschreden. Doordat de radio en computer 1 geheel zijn, is vervanging van de radio een duur geintje (ongeveer € 1000,-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.