en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Corolla 1.4 D4-D Anniversary |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 418.000 km |
Sinds 2011 is deze Corolla een zeer betrouwbare partner gebleken. Na hiervoor een 2003 Avensis 2.0 D4D station tot 350.000 km gereden te hebben, was er behoefte aan een Toyota met lagere vaste laten en een wat kleiner formaat kofferbak.
De keus voor de Corolla is vooral een rationele en kostenbewuste geweest. Ik heb bewust voor de 1.4 D4D met handbak gekozen. De handbak omdat de MMT bak gegarandeerd voor problemen zou gaan zorgen en de 1.4 D4D omdat deze (bijna) net zo sterk is als de 2.0 D4D, maar wel over een distributieketting beschikt die niet elke 100K vervangen hoeft te te worden. Bovendien is de 2.0 D4D zwaarder in de MRB en minder zuinig dan de 1,4 D4D.
Snel, dynamisch en uiterlijk interesseert me helemaal niets, maar degelijkheid, comfort en lage gebruikskosten des te meer. Ik ben een rustige rijder en reed ook al voor dat we allemaal terug naar 100 moesten, meestal deze snelheid al als maximum.
Inmiddels staat de Corolla op 418K. Heeft deze aan mijn verwachtingen voldaan? Het antwoord is absoluut Ja!
De kosten over deze periode:
Een set banden gaat bij mij 100K mee;
Remblokken voor: elke 80K
Remblokken achter: gemiddeld 250K
Brandstofverbruik: 1:22 gemiddeld
Verdere kosten:
160k Installeren CC John Gold € 670,-
244K Accu € 150,-
315K Koppeling (dank aan 1e eigenaar) € 800,-
323K Nieuwe koplampen i.v.m. APK € 285,-
366K Nieuwe dynamo € 370,-
390K Remdragers voor € 600,-
390K Kachelverstelmotor € 150,-
410K Wiellagers voor € 640,-
Onderhoud gebeurt gewoon bij de plaatselijke Toyota dealer.
Blijven rijden of inruilen?
De totale km kosten voor reparaties, accessoires en onderhoud zijn tot op heden € 0,043 per km. De auto heeft nog een dagwaarde van € 600,- dus afschrijven doen we niet meer. De MRB (met Euro 4 boete) en dieselprijs maken dat ik rendabel rijdt zolang ik meer dan 18K per jaar maak, wat ik ondank de Corona nog steeds makkelijk haal. Het motortje draait nog steeds als een zonnetje en verbruikt ook nauwelijks olie tussen de beurten.
Als ik tijdens de beurten/reparaties van de garage een leen Yaris of Auris meekrijg dan rijdt mijn 14 jaar oude Corolla zeker niet slechter. Sterker nog; het geluids/veercomfort van de Corolla is zelfs beter.
Moraal van het verhaal: Vervangen is veel duurder dan wat ik nu heb en zolang de millieumaffia uit Den Haag me er niet uitrookt blijf ik voorlopig nog doorrijden met de Corolla. Dat ik niet de enige ben die de Corolla waardeert, blijkt wel uit dat ik nog zeer regelmatig geplastificeerde (export) briefjes onder mijn ruitenwissers vind voor als ik hem zou willen verkopen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.