Toyota Avensis 1.6 16v VVT-i Linea Terra (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 1.6 16v VVT-i Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 276.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Toyota Avensis 1.6 16v VVT-i Linea Terra
- 280.000 km
Ik was op zoek naar een tweede auto en kwam via via op het spoor van een Avensis uit 2001 bij een particulier voor een bedrag van EUR 1.500. Gezien de reputatie van deze auto en de vraagprijs was ik al om voordat ik de proefrit had gemaakt, maar ook op mijn hoede want goedkoop blijkt vaak duurkoop. Toen bleek dat de eigenaar al jaren gepensioneerd was en het merendeel van de km op zijn naam had staan was ik toch overtuigd, altijd netjes in gereden dus. Natuurlijk wel pro forma die proefrit gemaakt. De auto reed prima.
Ook de volledige onderhoudshistorie was aanwezig, ik heb alle facturen kunnen inzien en dat waren er niet veel. De auto is altijd Toyota dealer onderhouden en er zijn nooit bijzondere kosten gemaakt. Wel kreeg ik mijn bedenkingen bij de km stand met zo weinig onderhoudskosten, er stond al 276.000 op de teller, maar ja voor een dergelijk aankoop bedrag mogen er wel wat kosten bijkomen.
Overigens viel me bij de proefrit iets bijzonders op, er zat een pleister op het dashboard. De eigenaar vertelde mij dat uitlaatgas sensor kapot was waardoor het controle lampje bleef branden maar met de uitlaat en katalysator niks mis was. Vervanging zou 300 euro kosten, een pleister was een wat goed koper alternatief. Met opgetrokken wenkbrauw en een lach besloot ik tot aanschaf over te gaan. De eigenaar vertelde me daarnaast ook nog dat je eigenlijk bij iedere tankbeurt een litertje olie moet bij vullen. Ik dacht alleen maar voor de motor zorgt hij dan wel weer heel goed.
Verassend genoeg bleek de heer gelijk te hebben en verbruikt deze auto schrikbarend veel olie, zeker een liter op 1500 km. Na enig zoekwerk op deze site blijkt het een bekend euvel te zijn wat meer voorkomt bij deze motor uit dit bouwjaar.
Inmiddels de auto beter leren kennen. In het interieur zijn duidelijk de gebruikssporen te vinden. Het klepje tussen de twee voorstoelen bleek met tape te schanieren. Ook het klepje voor de zonnebril boven voor is afgebroken, zonnebril komt nu inclusief klepje. Erger misschien nog is dat ik een gatje in de bekleding van de bestuurderstoel heb gevonden, midden achteraan van het zitvlak. Gewoon doorgesleten en ik moet nu oppassen dat het niet verder scheurt. De rest van de auto ziet er nog perfect uit, alles werkt en vertoont nauwelijks slijtsporen.
Bij het rijden viel mij op dat vooral bij koude motor het schakelen wat lastig gaat. In het begin veel kracht gezet om naar zijn twee te gaan, ik weet nu dat je soms even rustig moet wachten en dan valt die er vanzelf in. De motor is voldoende vlot voor in de stad waar vooral de km zullen worden gereden. Met de airco aan vind ik hem overigens wel te weinig power hebben. Je merkt echt het verschil in vermogen.
Ik verwacht er tussen 6 en 8 duizend km per jaar mee te gaan rijden en Ik calculeer wel wat onderhoud in inclusief een wat grotere post. De vorige eigenaar heeft hem ook om die reden de deur uit gedaan. We zullen zien of het een duurkoop is geworden. Zal van tijd een update geven of een Avansis met zoveel km op de teller nog steeds een verstandige aankoop is.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

Toyota Avensis 1.8 16V VVT-i Linea Terra (2001)

Toyota Avensis

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer
