Saab 9-5 Estate SE 2.3t (2000)

5 voor 5

Saab 9-5 SE 2.3t Estate
Vijf voor vijf. De nieuwe Saab 9-5 Estate biedt - dat spreekt bijna vanzelf in zo'n auto - plek aan vijf personen en hun reisbagage. Maar ook is het een stationcar met een dynamische, zo niet ronduit sportieve, reputatie.

Het valt niet te ontkennen dat je voor een dikke ton met de 9-5 Estate een boel Saab voor de deur hebt staan. Maar tegelijkertijd ook een auto met een sportieve, je zou vanwege zijn opvallend schuin aflopende achterkant zelfs bijna zeggen coupé-achtige uitstraling.
De 9-5 valt op door zijn nadrukkelijk dynamische karakter. Geen log ding, maar een auto waar je eens lekker mee gaat blazen. Uiteraard neigt hij als voorwielaandrijver in eerste instantie naar een onderstuurd karakter, maar de Estate laat zich makkelijk dirigeren en reageert kwiek op stuurimpulsen. Merkwaardig genoeg valt hij ook op door zijn nogal stevig uitgevallen vering. Zonder niveauregeling achter, helaas. Terwijl de meer alledaagse 9-5 hier en daar juist kritiek kreeg vanwege zijn volgens menigeen te zachte vering. Dynamiek overheerst in dit geval.

Power
We reden de 2,3-liter light pressure turbo versie in automaat-versie. Daarmee komt hij hard uit de startblokken en buffelt hij stevig door. De 2,3-liter light turbomotor laat zich bij flink gasgeven weliswaar wat nadrukkelijk horen, maar reageert ook behoorlijk pittig, schakelt (wat bruusk) nog eens een trapje terug en bolt er vervolgens met een diepe grom vandoor. Genieten.
Naast de prestaties speelt ook het comfort in deze klasse uiteraard een hoofdrol. Iedereen moet zelf bepalen of hij de centraal op de console geplaatste sleutel iets vindt, maar het is een feit dat je het interieur in twee tienden van een tel als Saab herkent. Een soort cockpit met veel notenhout. Handig en ergonomisch ingericht. Een aardig detail is het night panel. Zowel de minder belangwekkende meters in het dashboard als de lampjes in de schakelaars zelf (dat laatste is nieuw) worden in het donker gedimd. Nog zo"n slimme vondst is het follow me home systeem. Knipper voor het uitstappen even met groot licht en de verlichting blijft branden terwijl je naar je voordeur wandelt.
Wat z"n veiligheidsuitrusting aangaat, doet de 9-5 met de besten mee. Naast ABS, EBD en vier airbags heeft hij bijvoorbeeld actieve hoofdsteunen. Maar ook deelbare zonnekleppen. En koplampsproeiers en -wissers. Ook de comfortuitrusting is top. Naast de zaken waar je in deze klasse al op rekent, vallen details op als leren bekleding, lichtmetalen velgen, cruise control en automatische klimaatregeling.
Maar alles bij elkaar is de 9-5 Estate toch meer een echte rijdersauto dan een pure reismachine. Prettig anders, een tikje kruidiger dan je in deze klasse gewend bent en voorzien van prima stoelen en een zee van ruimte achterin. Wie erover denkt zich te laten rijden door zo"n meneer met pet - al ligt dat minder voor de hand - zit achterin de Saab beslist goed.
Hoog tijd om eens met meetlint en opschrijfboekje door de bagageruimte te trekken. Uiteraard biedt hij een in delen neerklapbare achterbank. De bagageruimte is heel praktisch uitgevoerd. Met een hard en in delen omklapbaar dek en met bergruimte onder de vloer. Drie vakken zelfs, over de volle breedte. In het midden zit een soort luikje dat verschuifbaar gemaakt kan worden. Bij wijze van laadplankje, zogezegd. Dat is helaas wel een extra. Links en rechts in de wand vind je grote afgesloten bergvakken. Een erg nuttige en veelzijdige laadruimte dus, maar... gek genoeg veel kleiner dan bij de gangbare 9-5 versie.
Eén ding is zeker: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. In de portemonnee dus. Prijstechnisch zit de Saab namelijk in een behoorlijk kostbaar segment. Het is alleen even de vraag of Saab in dit segment al een voldoende sterk imago heeft opgebouwd om kopers te verlokken om ruim over de ton over te maken. En dat lijkt ons geen makkelijke vraag. De Saab zal vooral slagen bij kopers die zich zelfs in dit exclusieve segment nog willen onderscheiden. Het valt namelijk niet te ontkennen dat de Estate een eigen persoonlijkheid heeft. Met een snufje sportiviteit. Wat je trouwens ook terugvindt in bepaalde vrijetijdsaccessoires. Een fietsdrager bijvoorbeeld. En een aansluiting voor een speciale koelbox achterin. Ook zijn wat dynamischer rijgedrag kan de balans doen doorslaan.

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 Estate 2.3 t SE
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.925

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.808 mm / 1.792 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.625 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 680 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 248 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.