Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane Break

Renault Mégane Break RXE 1.6 16V (1999)

Lest best?

Renault Mégane Break RXE 1.6 16V (1999)
  • Autotest
18 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eindelijk is ie er dan, Renaults laatste toevoeging aan het Mégane-gamma. En niet de minste, want u weet: stations zijn reuzepopulair. Is de nieuwe Break een concurrent voor de Scénic, of is hij gericht op heel andere kopers?

Renault heeft de gelegenheid van de introductie van de Mégane Break met beide handen aangegrepen om meteen de eerste facelift door te voeren. En wát voor een... We zouden graag iets anders beweren, maar we zijn nog niemand tegengekomen die de nieuwe neus van de Mégane ook maar in de verste verten geslaagd vond. Jammer, want met de oude neus van de Mégane was niets mis. Sterker: die was erg fraai, nog lang niet gedateerd en uiterst herkenbaar. En geen van die kwalificaties is van toepassing op die nieuwe neus. Fraai kunnen we hem niet vinden, gedateerd is hij sinds Nissan zo ongeveer elke grille met chroom opleukt.
De Mégane Break is, zoals alle Méganes, van binnen een gezellige auto. Er is nauwelijk zwart te bekennen - diverse blauw- en grijstinten voeren de boventoon en dat oogt eh... bijna huiselijk. Moet je bij een Duitse auto eens om komen. Op de kwaliteit van de kunststoffen is godzijdank al evenmin bezuinigd. De zit achter het stuur is een kwestie van wennen gebleken. In het begin konden we de zit maar niet vinden - te hoog, zeker ten opzichte van het stuur, dat wel in hoogte verstelbaar is, maar dan te schuin komt te staan. We hebben weinig aan de instellingen veranderd, en zaten aan het eind van de testperiode toch behoorlijk lekker.

Familie-auto... of niet?

Al is het tegenwoordig dus al zo ver gekomen dat niemand een station meer koopt vanwege de ruimte, is het een onderwerp waar we niet aan voorbij kunnen gaan. En dan valt de Break achterin wat tegen. Behelpen is het niet direct, maar het is een beetje het verschil tussen klemzitten en net niet. Zowel de achterbankleuning als -zitting is omklapbaar. Op de achterbank is overigens gerekend op drie personen - inclusief in het dak opgeborgen driepuntsgordel, en een hoofdsteun voor de middelste passagier. Die steun zit trouwens normaal gesproken aardig het uitzicht naar achteren te verpesten, maar kan vlot verwijderd worden. De achterklep van de Mégane heeft een gewone drukknop, en da's wel zo handig. Hoewel dat ook meteen de énige manier is om de klep te openen - kan dus niet van binnenuit. We hadden het ook makkelijk gevonden als ze een handgreepje aan het (standaard) afdekzeiltje hadden gemaakt. Nu moet je minstens twee droge handen hebben om de bagage aan voyeurs te onttrekken - kleinigheidje, maar toch. Opvallend is trouwens ook dat je de bank alleen kan omklappen als je de voorstoelen eerst behoorlijk ver naar voren zet. Wie met volle belading rijdt, zit dus altijd erg dicht op het stuur.
Dan het rijden. De Mégane rijdt zoals al z'n broertjes: probleemloos. Hij is comfortabel geveerd, misschien zelfs iets té. Maar wie niet zo nodig hard hoeft, zal dit des te meer op waarde weten te schatten. Sturen gaat met voldoende gevoel, al heb je wel wat veel omwentelingen nodig en is de kunststof op het wat dikke rad zo glad dat het nog wel eens uit je handen wil schieten. Schakelen: mwoah. De bak is wat hakerig en je moet de pook goed 'n de versnelling douwen, anders springt hij er zo weer uit. Dat gecombineerd met de vrij lange schakelwegen en we komen tot: doorsnee. De 107 pk sterke 1.6 zestienkleppenmotor is zonder meer een aanwinst. Hij presteert lekker vlot, trekt ook van onderuit goed, heeft altijd wat over en een bescheiden dorst. En hij klinkt goed, al zagen we met enig afgrijzen bij 120 km/h zomaar 74 dB op de meter staan. Da's veel, maar ook voor een deel afkomstig van de dakrails, die kennelijk geen aërodynamicacursus gevolgd hebben.
Laatste punt: de uitrusting. En tjonge, wat is die Mégane afgeladen! Twee airbags, side-bags, ABS, elektrische voorramen en spiegels, centrale vergrendeling met bliep, stuurbekrachtiging, boordcomputer, dakrails, een gedeeld neerklapbare achterbankleuning én zitting: het is allemaal standaard, en dan krijg je er in onze RXE-uitvoering nog eens airco bij ook! En dat voor nog geen 37 mille. Goedemorgen!
De Renault is als totaalpakket een bijna onweerstaanbare aanbieding. Zo veel uitrusting in zo'n prettig rijdende auto voor zo'n aangenaam bedrag - daar kan bijna niemand tegenop. Vrij naar Asterix & Obelix: een bere-auto, alleen... die neus...

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Break RXE 1.6 16V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.241

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.437 mm / 1.698 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.135 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 615 kg
Banden185/60HR15Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 619
Bekijk nu ⟩
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    • 1999
    • 89.000 km

    € 2.999

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 165.850 km

    prijs op aanvraag

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    • 1999
    • 111.501 km

    € 1.799

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    68
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden