Renault Mégane Break RXE 1.4 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Break RXE 1.4 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Renault Megane Break is een prima auto waar we met veel plezier in rijden. Ik heb de auto nu bijna een jaar en hij bevalt me prima.
In veel tests over deze auto wordt gerept over de nieuwe neus (modelwisseling 98/99) die niet bij iedereen in goede smaak valt. Mijn mening is echter anders. Ik vind deze neus een enorme vooruitgang op de vorige (inmiddels) ietwat gedateerde neus van het eerste model. Verder ben ik over het uiterlijk van de auto erg content. De meegespoten bumpers, en spiegels, de mistlampen en dakrail geven de auto een mooie uitstraling. Klein puntje van kritiek is de achterzijde die door de ietwat lullige achterlichten wat ielig overkomt.
Praktisch gezien is de auto voor mij een heel goede keus geweest. Hij biedt veel bagageruimte en ook de ruimte voor passagiers is vergeleken met andere auto’s uit deze klasse in orde. Helemaal super is het rij- (en dan met name veer-) comfort van deze auto. Na een sportief model Escort (enorme stuiterbak) is dit werkelijk een verademing. Top comfort zonder dat de wegligging er echt onder lijdt. Puntje van kritiek is de besturing, deze is nogal indirect je moet behoorlijk draaien om van koers te wijzigen.
Het prestatieniveau van deze 1.4 16v is voldoende. Voor sportievere rijders is het misschien iets te weinig. Maar je komt heel fatsoenlijk met het verkeer mee. Persoonlijk had ik liever een 1.6 gehad maar ja, tweedehands dus niet alle keus. Kwalitatief zit het echt wel snor met deze auto (dat was wel anders bij de Golf die ik een jaar lang zakelijk reed). Het interieur ziet er prima uit en laat geen gerammel of gekraak horen. In tests lees je nog wel over een vlakke stand van het stuur en een lage kachelbediening maar aan het eerste wen je snel en van het tweede ondervind ik geen enkele hinder.
De stoelen zitten super (heel wat beter dan die k** dingen uit de Escort) en bieden ruim voldoende steun. De afwerking haalt niet het afwerkingsniveau van de Golf en Astra maar het interieur ziet er wel gelikter uit. Voor een auto van ´99 ziet het interieur er nog goed uit en toont nauwelijks gebruikssporen. Ook het exterieur van de auto blijkt van goede kwaliteit. De auto zit nog prima in de lak en verder ziet alles er nog goed uit. Ook motorisch en elektronisch hebben zich nauwelijks problemen voorgedaan. Alle toeters en bellen (en dat zijn er nogal wat) functioneren nog goed. Verder ben ik prettig verrast door het uitgebreide uitrustingsniveau van deze auto. Werkelijk alles zit er op! (anders dan bij Duitse/Japanse tegenstrevers uit dit bouwjaar)
Al met al is dit een prima auto die veel waar voor zijn geld biedt. (en meestal niet (Golf)duur)
25-06-04: Auto bevalt prima. Met name op lange ritten blijkt het comfort verbluffend goed!
PROBLEMEN
Spiegelverstelling rechts defect, onder garantie vervangen.
Tikken van recirculatieklep (Mégane kwaaltje) deed hij al toen ik hem kocht en is dus voor aflevering opgelost.
25-06-04 km stand 100.000
De centrale vergrendeling van het rechter achterportier hapert af en toe. Waarschijnlijk los contact want een beetje drukken aan de kabels en hij doet het weer. Auto moet binnenkort voor een beurt dus dan wordt dit weer opgelost. Verder geen problemen.
03-09-04 km stand 101.000
De eerste beurt achter de rug. Standaard beurt zonder noemenswaardige zaken, de kosten vielen mee. De eerder genoemde problemen met de centrale vergrendeling zijn opgelost door e.e.a. te smeren?!(volgens dealer) De auto rijdt nog steeds prima, we beleven er veel plezier aan. Wat wel een beetje irriteert is de geringe prestaties van de motor, je komt goed met het verkeer mee maar het houdt niet over. Wat erg goed bevalt is het brandstofverbruik dat is gewoonweg erg goed voor een auto van dit formaat. Voor de rest Top!
18-02-05 km stand 107.000
Nog steeds prima. Enige trillingen in het stuur waarneembaar bij snelheden boven 120 km/u. Na controle blijkt een voorband scheef afgesleten. Dat laten we nog maar even zo totdat de banden aan vervanging toe zijn. Verder nog de aantekening dat ik in de waardering voor de prestaties niet een juiste keuze kan maken. ’Ruim voldoende’ is niet het geval maar ’matig’ is het ook weer niet. Jammer dat je niet gewoon ’voldoende’ kan kiezen.
Mijn vader rijdt een zelfde auto met 1.6 motor. Dat maakt het leven wel wat aangenamer.
11-05-05 km stand 111.000 Het afsheid is nabij. Morgen wordt mij trouwe Megane ingeruild voor een Peugeot 406 break. Nieuwer, groter en luxer.
De Megane is altijd goed bevallen. Een zeer betrouwbare auto waarmee zich nauwelijks problemen hebben voorgedaan. Ik kan iedereen deze auto van harte aanraden.Ga echter bij voorkeur voor de 1.6 16v. De 1.4 16v kan net, maar houdt niet over. Voor de rest niets dan lof. Ik hoop dat mijn aanstaande het net zo goed zal doen!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Mégane Break RXE 1.6 16V (1999)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Lezersreacties (0)
Reageren