Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique (2006)
Frisse ruimtereus
Je zit hoog in de Espace. De zetels zijn comfortabel en bieden genoeg steun van opzij. De voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en het in hoogte en diepte verstelbare stuur helpt de chauffeur de optimale zitpositie te vinden. Het instrumentenpaneel zit midden in het dashboard en heeft digitale instrumenten. Het multifunctionele lcd-scherm dient onder meer als display van het navigatiesysteem. De Renault Card bedient de centrale vergrendeling en is contactsleutel. Je moet de card in een gleuf stoppen om met een knop te kunnen starten. Renaults ruimteauto heeft geen handrem, maar een automatische parkeerrem. Als je de motor af zet, trekt die rem zich vanzelf aan. Rijd je weg, dan laat de rem vanzelf los.
Stoelen en tafels
De Grand Espace biedt plaats aan zeven personen. Op zitrij twee staan drie aparte stoelen, die elk afzonderlijk verschoven kunnen worden. Hun rugleuning laat zich voorover klappen tot een tafeltje met uitsparingen voor bekers. De zetels zijn ook – elk afzonderlijk – uitneembaar. Zitrij nummer drie bestaat uit nog eens twee stoelen, gelijk aan die op de tweede rij. De ruimte achterin is op allerlei manieren in te delen. Maar waar laat je de stoelen die je uit de auto haalt? Mensen op de tweede zitrij hebben hoofd- en beenruimte ruimte genoeg. Losse spullen passen in de behoorlijk grote portiervakken. Passagiers op de rechter- en linkerzetel kunnen gebruikmaken van de vliegtuig-tafeltjes aan de leuning van de voorstoel.
De mensen die op de derde rij plaats-nemen, hebben weinig hoofdruimte. De hoeveelheid beenruimte is afhankelijk van de positie van rij twee. Je komt vrij makkelijk op de derde zitrij doordat het meubilair op rij twee verschuifbaar is.
Zeven zitplaatsen kunnen heel goed van pas komen, maar wil je een redelijke hoeveelheid bagage meenemen, dan moeten er plaatsen voor passagiers worden
opgeofferd. Dat zijn logischerwijs de twee achterste stoelen. De laadvloer van de Espace is keurig vlak.
Vlot
De Grand Espace 2.0 dCi 150 heeft 'n top van 194 km/h. De acceleratie kan er ook goed mee door, hij is echt vlot genoeg. De ondersteltechnici hebben gezorgd voor een afstemming die gericht is op comfort. De weg gaat soepel onder de wielen door, oneffenheden worden gladgestreken. De grote MPV van Renault helt daardoor in bochten wel over, maar hinderlijk is dat niet. De besturing draagt bij aan het comfort van de chauffeur en neemt hem veel – maar niet te veel – werk uit handen. De voorwielen volgen netjes de opgedragen koers.
Veilig en comfortabel
Een bijdrage aan het comfort aan boord wordt ook geleverd door de manier waarop het geluid vanuit het vooronder wordt gedempt. De Espace 2.0 dCi 150 is echt netjes stil. De zesversnellingsbak laat zich probleem-loos bedienen. Trefzeker en met een klein beetje weerstand gaat de pook door het schakelpatroon.
De Renault is uitgerust met airbags voor bestuurder en bijrijder, zijairbags vóór en hoofdairbags vóór en achter. Actieve veiligheidssystemen zijn ABS en remassistentie, ESP en traction control.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.690 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.861 mm / 1.860 mm / 1.746 mm |
Wielbasis | 2.868 mm |
Massa leeg | 1.805 kg |
Laadvermogen | 805 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 200 g/km |