Renault Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale (2006)

autoreview

Renault Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale (2006)

Signalement

UitvoeringGrand Espace 3.5 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf106.125 km
KM-stand laatst152.670 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede poging Espace

  • 106.250 km

Vandaag in Nijkerk een nieuwere Espace 3.5 V6 fase II opgehaald.
De eerste liet ons de laatste 3 maanden voortdurend in de steek en liet ons vanochtend voor de laatste keer in de steek. De oude Espace wordt nog weggesleept.
Waarom weer een Espace?
De Espace 3.5 V6 is de enige auto die voldoet aan onze wensen: een ruime MPV met automaar en een leuke motor.
De fase II na medio 2006 schijnt duidelijk beter te zijn, we gaan het ervaren.

Bandenspanningscontrole....

  • 109.000 km

Eerste 3000 km gereden met de Espace en dat bevalt goed. Grand Espace is wel wat logger dan de gewone Espace en 100 kg zwaarder.
Initiale uitvoering met glazen dak is erg prettig, navigatie werkt goed.
Motor is nog steeds een beleving maar dat wist ik al 4 jaar.
Wel vandaag voor het eerst met het beruchte bandenspanningscontrolesysteem kennis gemaakt. Wordt aangegeven dat de rechter voorband lek is maar dat is niet waar, band heeft in de volle zon gestaan. Morgen naar de dealer om de boel te resetten....
16/7:
We hadden echt een lekke band maar rechts achter, systeem gaf de verkeerde band aan.
Band gerepareerd en systeem gereset, kun je de Espace eigenlijk niet kwalijk nemen...

Eerste keer Zuid Frankrijk

  • 112.000 km

Net terug van de vakantie naar Zuid Frankrijk en de Espace heeft zich erg goed gehouden en geen slag verkeerd geslagen.
De Grand Espace is wel iets logger als de vorige, normale, Espace maar levert daarvoor ook wel extra ruimte. 6 personen plus bagage ging moeiteloos. Verbruik 11 tot 13 liter op 100 km, 10 liter heb ik echt niet gehaald.
Inbouw navigatie is echt wennen en de keuzes die het systeem maakt zijn af en toe onbegrijpelijk.
Nog 2 nieuwe foto's toegevoegd.

Startmotor defect, afgesleept....

  • 114.500 km

Afgelopen week ook met deze Espace weer afgesleept, startmotor defect. Bij de vorige Espace hebben we dit 2 keer gehad.
Ook bleek bij de reparatie de achterbanden, schijven en remblokken versleten te zijn terwijl we de Espace 8000 km geleden hebben gekocht. Ben benieuwd hoe van Raamshorst in Nijkerk hier mee omgaat.
Wederom was de stilstand weer in ons dorp Nuenen dus ook deze Espace heeft ingebouwde intelligentie (vorige Espace is 5-6 keer afgesleept in Nuenen..).
Voorlopig blijven we Espace rijden....

Probleemloos

  • 120.000 km

De Espace is probleemloos de winter (nou ja winter...) doorgekomen. Morgen komen de 18-inch zomerbanden er weer op, achter moeten ze direct vernieuwd worden.
De Espace bevalt goed, komende zomer weer naar Frankrijk uiteraard. De rest van de tijd rijd je natuurlijk met heel veel overbodige ruimte rond maar zolang de kinderen thuis zijn zal de Espace blijven.

Dure beurt, airco en banden

  • 122.000 km

Eerst 120.000 km beurt,1300 euro, daarna airco kapot, 520 euro en daarna 2 nieuwe achterbanden, 400 euro.
Totaal dus 2200 euro verder. Daar moeten we heel 2014 wel mee kunnen uitrijden hopelijk.
Verder gaat het goed met de Espace. In juli weer naar Frankrijk.

Tweemaal vlekkeloos op en neer naar Frankrijk

  • 128.000 km

Afgelopen weken 2 maal zonder problemen op en neer naar Frankrijk. Bij zulke ritten is de Espace helemaal in zijn beste vorm. Volbepakt met 5 of 6 personen op de autobaan (perfecte omgeving voor de Espace!)of over B-wegen (iets minder vanwege de softe vering en de indirecte besturing) gaat gewoon vlekkeloos en met de V6 heb je altijd nog vermogen over.
Verbruik over die 4000 km is 1 op 8.5 en dat is redelijk met 2400-2500 kg totaalgewicht en een stevige snelheid.
Wel heb ik het idee dat deze Espace meer kraakt en piept dan de vorige korte Espace. Kan ook vanwege het panorama dak komen.
Minder handig werkt de navigatie die af en toe rare keuzes maakt (zelfs bij snelste weg stuurt hij je over C en D wegen in Frankrijk) en omslachtig werkt.
Samengevat mag de Espace blijven.....

Eigenlijk altijd wat....

  • 132.350 km

We hebben de 2e Espace nu bijna 2 jaar maar het is eigenlijk altijd wat...
Ik zie alweer de reacties komen van "dat weet je toch bij Renault" maar de ervaringen van de Espace vanaf 2006 zijn, zie alle reviews, niet slecht. Wellicht hebben wij dan voor de 2e keer pech maar ik denk toch echt dat dit onze 2e maar ook laatste Renault is ondanks dat de Espace met deze aandrijflijn een super fijn rijdende auto is.
Nu maakt de aircopomp weer herrie (we hebben al een reparatie van een aircoleiding gehad die gezien de kosten waarschijnlijk van goud is...) maar nu moet ik dus opnieuw weer terug.
Ook heeft deze Espace iets raars in de stuurinrichting: als je instuurt zit er een soort "knik" in en dat geeft niet echt een prettig gevoel. Ook daar dus weer voor terug..
Maar nog steeds: wat is een redelijk alternatief met een leuke 6-cilinder motor en veel ruimte?

Klaar voor Zuid Frankrijk

  • 137.718 km

De Espace is klaar voor Zuid Frankrijk.
In het voorjaar is er weer voor 3.000 euro aan gerepareerd (stuurinrichting, airco, ophanging, grote beurt, 2 nieuwe voorbanden)dus de Espace kan er weer een jaartje tegen aan. We maken er niet veel km's meer mee, allebei pakken we voor de korte stukken met max. 2 personen uiteraard nu de Mini.
Op lange afstanden met 5-6 personen is de Espace echt nog steeds onverslaanbaar en daar houden we hem de komende jaren dan ook nog voor in huis, als alles heel en betrouwbaar blijft.
Dit zal onze laatste MPV zijn denk ik, de kinderen begin al zelf te lessen en gaan denk ik over 2-3 jaar niet meer mee of rijden zelf....

Zuid Frankrijk goed doorstaan!

  • 142.671 km

Zoals ook met de vorige Espace gaat op en neer naar Zuid Frankrijk probleemloos. De Espace heeft weer bewezen dat er geen betere/fijnere grote MPV is dan deze voor lange rit over de autobaan met 6 personen en bagage. Verbruik blijft relatief binnen de perken en de 3.5 V6 heeft weinig moeite en weinig toeren nodig om vlot door te rijden.
Nu maar hopen dat de Espace het thuis hier in NL ook naar zijn zin blijft houden....

Blijft twijfelachtig maar blijft ook fijn rijden

  • 147.500 km

Sinds de laatste review weer 5.000 km gereden met wederom een afsleepgeval, bleek een temperatuursensor te zijn gelukkig maar wel weer een paar honderd euro verder.
Laatste maand werkt de lichtsignalering niet altijd meer waardoor ik 2 weken terug met een lege accu stond.
De Renault gaat deze zomer nog mee naar Frankrijk, daarna gaan we hem waarschijnlijk vervangen, oudste zoon gaat al op voor rijbewijs binnenkort.....
Op lange afstanden blijft de Renault met de rustig snorrende V6 een zeer prettige auto!

Voor het eerst jaarbeurt zonder kosten!

  • 151.000 km

Gisteren heeft de Espace zijn jaarlijkse beurt gehad en die was voor het eerst zonder noemenswaardige kosten.
Wel is het Keyless Go systeem niet gerepareerd. We hadden aangegeven dat we de batterijen in beide Key Cards hadden vervangen maar dat dat niets hielp maar de garage heeft domweg de batterijen (blijkbaar) opnieuw vervangen en verder niet gekeken. Systeem werkt dus nog steeds niet....
Ik wacht de factuur even af....
Verder rijdt de Espace nog steeds fijn en de 3.5V6 245 pk met 5AT van Nissan is een perfecte aandrijflijn voor een MPV van 1800 kg. De nieuwe aandrijflijn met 1.6T 200 pk en automaat van de nieuwe Espace kan er echt niet aan tippen behalve dan de CO2 uitstoot....

Einde 2e Espace...

  • 152.655 km

Met een haperend key less go valt nog wel te leven maar sinds een week valt de Espace gewoon onder het rijden uit, reageert helemaal niet meer op het gaspedaal. Kan dus midden op een kruispunt zijn of net als je wilt invoegen.
Levensgevaarlijk. Na enige pogingen rijdt de Espace dan weer 5 minuten.
Gisteren naar de Renault-garage geweest en het lijkt erop dat de dynamo kuren vertoont, is prijzig (wat niet bij Renault?) omdat er van alles moet worden uitgebouwd.
We hebben besloten de Renault niet meer te laten maken en er niet meer mee te rijden. Over een paar weken wordt de Renault ingeruild.....
Hiermee komt een einde aan 7 jaar Espace rijden in 2 3.5 V6's. Ik heb een haat-liefde verhouding met beide auto's.
Het rijdt geweldig, klinkt geweldig, ik vind de Espace zelfs mooi en de ruimte/gebruiksmogelijkheden zijn niet te evenaren.
Daar tegen over gaat er gewoon veel te veel kapot en is het verbruik (en al niet aan de CO2-uitstoot denken) zeer fors.
De nieuwe Renaults zijn erg fraai maar ik hoor ook weer bij de laatste modellen veel kleine storingen. Dus geen Renault meer.

Ingeruild

  • 152.670 km

Vandaag de Espace bij Nobracars neergezet. Daarmee is een einde gekomen aan 7 jaar Renault Espace rijden. Beide Espaces reden superfijn maar waren ook beide dramatische probleemauto's. Deze Espace had al problemen met het Keyless go maar de laatste weken viel de Espace ook zomaar uit (gaspedaal reageerde niet meer). Zou volgens de Renault dealer een dure reparatie worden en we wilden de Renault toch al inruilen. Ik had er nog 1 keer mee naar Zuid Frankrijk gewild maar durf dat echt niet meer aan.
Ook is hiermee ons MPV-tijdperk ten einde met vanaf 2000 2 Peugeot's 806 turbo's en 2 Espaces 3.5 V6.
Prive wordt het waarschijnlijk een snelle A6 avant.
Wat ik van deze laatste Grand Espace 3.5 V6 vind heb ik al uitgebreid vertelt in deze review.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.