• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

Wouter82

Moderator

m1oyda9brtxq.jpg

m1oyda9bqgxp.jpg

m1oyda9bsjxo.jpg

[size=x-large]Dit is de nieuwe Renault Espace![/size]

Renault heeft de compleet nieuwe Espace onthuld. De nieuwkomer breekt met alle MPV-tradities uit het verleden en gooit het - net als de nagenoeg identieke concept-car die aan het productiemodel voorafging - over een compleet andere boeg. Iets meer dan een jaar geleden kwam Renault op de beurs van Frankfurt met de Initiale Paris op de proppen,een studiemodel van de hand van landgenoot Laurens van den Acker. Deze auto gaf een afgemeten voorzet op de nieuwe Espace. En inderdaad, als we die concept-car nu naast het uiteindelijke productiemodel parkeren, kunnen we concluderen dat Renault maar weinig uiterlijke wijzigingen heeft doorgevoerd - even afgezien van typische showcar-elementen als kleine buitenspiegels, een overdaad aan glimmers en 'suicide doors'.

Renault geeft nog weinig concrete informatie over de nieuwe Espace, die niet langer als fullsize-MPV maar (helemaal volgens de heersende mode) als cross-over door het leven gaat. In het persbericht wordt gerept van 'een licht, ruimtelijk, comfortabel en flexibel interieur', inclusief 'zwevende' middenconsole, maar die woorden worden helaas (nog) geen kracht bijgezet door fotomateriaal ervan. Voorlopig moeten we het met deze drie foto's doen.

Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat we meer specs en beeldmateriaal krijgen van de nieuwe Espace, die op de thuisbeurs in Parijs officieel uit de doeken wordt gedaan. Dat zullen we uiteraard zo snel mogelijk aan jullie doorspelen!
https://www.autoweek.nl/nieuws/30044/dit-is-nieuwe-renault-espace

Wouter82

Moderator

Neuh, nog niet echt mooi vind ik. Idioot grote wielen, die chromen dingetjes in de achterbumper, dat chromen plukje dat nergens echt op aansluit op de D-stijl...

brg

Gebruiker
Gooi S-Max, 5008 & Clio Estate in een blender, en je krijgt dit...
Waar is de tijd van de "créateur d'automobiles"???

D Elzinga

Gebruiker
Lijkt mij een enorme auto die men enigszins in proportie heeft willen brengen door er 20+ inch onder te zetten. Ik vind hem hoe dan ook zeker niet lelijk.

Maar de naam Espace blijft dus toch behouden?

Guest
D. Elzinga zei:
Lijkt mij een enorme auto die men enigszins in proportie heeft willen brengen door er 20+ inch onder te zetten. Ik vind hem hoe dan ook zeker niet lelijk.

Valt op zich wel mee, hij is iets hoger dan de huidige espace en even lang als de huidige grand espace. :)

JWZV

Gebruiker
Gewoon schitterend! Ben benieuwd naar het interieur.
Toch knap hoe ze die Espace altijd weer de fraaiste en vooruitstrevendste in z'n klasse weten te houden (vind ik dan).

Guest
Renault reinvents the Espace at the 2014 Paris Motor Show

The 2014 Paris Motor Show sees Renault take the wraps off the new Espace. This large, elegant and innovative crossover, which combines a strong design and seductive appeal, is based largely upon the concept car that was revealed a year ago at the Frankfurt Motor Show.

Like previous generations of the model in the course of its 30-year long career, a brightly-lit, comfortable and modular interior are the cornerstones of the new Espace which will also appeal thanks to fluid lines, as well as to its occupant-friendly cabin and floating centre console. Both the five- and seven-seat versions feature ingenious interior modularity and meticulous attention has been paid to detail with regard to the new car’s design and build.

The new Renault Espace will make its world premiere at a press conference led by Mr. Carlos Ghosn, Chairman and CEO of the Renault Group, at 11.00am on Thursday, October 2, on the Renault stand at the Paris Motor Show.

To mark the occasion, Renault and its partners Publicis Conseil and DigitasLBi have created an original digital presentation package which combines both video and 3D elements that will provide internet users with an immersive experience as they discover the new Espace’s interior and exterior designs in successive phases.

The public will be able to access this on-line unveiling at www.crossover.renault.com

https://media.renault.com

Er komen 5- and 7-seater versies.

De Schaduw

Gebruiker
Je zult geen daverend uitzicht hebben op de 3e rij.
Verder kan ik er nog niet echt enthousiast van worden maar hij staat me ook niet tegen. Ben benieuwd hoe die er in het eggie uit zal zien.

Ami

Gebruiker
Mooi hoor, al zijn de wielen wmb wat te groot, maar er zullen vast ook kleinere formaten leverbaar worden. Doet me nu een beetje teveel hieraan denken:
lexus-32inch-wheels-tokyo-auto-salon-2014-04.jpg

s velthuis

Gebruiker
Ze spreken niet meer van een MPV, maar van een cross-over. M.i. hebben ze dat laatste vooral met de grote wielen willen bereiken. Paar maatjes kleiner en er staat weer een "normale" Espace. Maar zeker geen lelijke en duidelijk weer een nieuw model tov de vorige (overigens schitterend tijdloos ontworpen) Espace.

Guest
JWZV zei:
Gewoon schitterend! Ben benieuwd naar het interieur.
Toch knap hoe ze die Espace altijd weer de fraaiste en vooruitstrevendste in z'n klasse weten te houden (vind ik dan).

Ik ook hoor! :D

Guest
Stuiter regelmatig van mijn 3-wieler als er zo'n frisse Clio, Captur, Cactus of de C4 Picasso langszoeft.
Met deze Espace is er wéér een Franse auto die het straatbeeld heftig opfleurt.

Klasse design van Laurens c.s.

RobEU

Gebruiker
Ik vind 'm juist echt heel erg gaaf! Herkenbaar Renault, maar toch vooruitstrevend. De conservatieve (en soms ietwat zure) reacties hierboven tonen al aan dat deze auto een spraakmakend design heeft, of je het nu mooi vindt of niet. Renault kan wel steeds een Espace 2.0 blijven maken, maar de markt slikt die grote dingen niet meer en kan voor een zevenzits MPV ook terecht bij een maatje kleiner. Door de wagen iets hoger te zetten krijg je die crossover, en dat willen 'we' tegenwoordig wel graag. Goede zet in mijn ogen van Renault, net als het meenemen van mooie designelementen van andere modellen en het thuis laten van de lelijke.

Wat ik me wel afvraag is hoe houdbaar dit design is. De Espace uit 1997 vind ik nog altijd een mooie, moderne auto die nog steeds niet verouderd aandoet. Maar of dat over twintig jaar ook voor dit model geldt...

Ami

Gebruiker
JP2010 zei:
D. Elzinga zei:
door er 20+ inch onder te zetten.

Het zijn overigens Dunlop 235/55R19 banden.

24oaoow.jpg

Het zijn echt hele grote wielen die onder de Espace zitten. 19 inch velgen zegt nog niet alles. Het gaat ook om de band zelf. Er zit namelijk nog heel wat rubber om heen. Lekker comfie(y)

Guest
Ami zei:
JP2010 zei:
D. Elzinga zei:

Het zijn echt hele grote wielen die onder de Espace zitten. 19 inch velgen zegt nog niet alles. Het gaat ook om de band zelf. Er zit namelijk nog heel wat rubber om heen. Lekker comfie(y)

129mm wang, totale hoogte wiel is 61,6cm ;)
https://www.autobanden-365.nl/Bridgestone/Dueler+HP+Sport/235-55-R19-101V.html

Poekoek

Gebruiker
JP2010 zei:
Ami zei:
JP2010 zei:
D. Elzinga zei:

Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over die wielen. De Espace IV in een luxe uitvoering staat op 18 inch met 245 breed. Zo'n groot verschil is dit dus niet.

Ami

Gebruiker
Poekoek zei:
JP2010 zei:
Ami zei:
JP2010 zei:
D. Elzinga zei:

Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over die wielen. De Espace IV in een luxe uitvoering staat op 18 inch met 245 breed. Zo'n groot verschil is dit dus niet.

Dan snap jij het het niet, Poekoek wat ik net schreef : de wielen (velgen en banden bijelkaar dus) zijn qua diameter een stuk groter dan dan vorige Espace.

Guest
Ik denk dat deze Espace V een betere Vel Satis poging is dan de Vel Satis zelf. Als je snapt wat ik bedoel ;)

Elaste

Gebruiker
Rob0032 zei:
Ik vind 'm juist echt heel erg gaaf! Herkenbaar Renault, maar toch vooruitstrevend. De conservatieve (en soms ietwat zure) reacties hierboven tonen al aan dat deze auto een spraakmakend design heeft, of je het nu mooi vindt of niet.

Eens. Renault heeft de maatstaf weer gezet met dit design. Ik denk dat er ook een goede reden voor is om niet meer met klassieke busjes te werken; de markt is er niet meer voor. Meen me te zoiets te herinneren bij de presentatie van de Initiale Paris concept car; het gaat nu meer om 'beleving' en 'luxe'.

Enige minpuntje qua design vind ik de horizontale 'lobben' van de achterlichtunits die in de achterklep doorlopen.

Guest
Zelfs in rioolbuisgrijs onder het altijd dodelijk saaie TL licht staat ie te stralen.
Knap werk van Laurens.

Achterdeur/klep is ff wennen.
Forse naad ook tussen klep en omliggend plaatwerk.

Guest
rickm zei:
Zelfs in rioolbuisgrijs onder het altijd dodelijk saaie TL licht staat ie te stralen.
Knap werk van Laurens.

Achterdeur/klep is ff wennen.
Forse naad ook tussen klep en omliggend plaatwerk.

Inderdaad, ik gooi het erop dat dit een preproductiemodel is. Overigens ontbreekt op dit model de naam achterop. :)

Twix

Actieve Gebruiker
Ik vind het wel wat. Weer eens wat anders. Het dashboard komt wat druk over, maar dat went vast nog wel.

Ami

Gebruiker
JP2010 zei:
Ik denk dat deze Espace V een betere Vel Satis poging is dan de Vel Satis zelf. Als je snapt wat ik bedoel ;)

Als Vel Satis-rijder ben ik het daar natuurlijk NIET mee eens....;)

Guest
Ami zei:
JP2010 zei:

lol. ;)
Ik denk dat de Vel Satis z'n tijd te ver vooruit was (en daardoor geflopt is).
Het concept van deze Espace V is vergelijkbaar met die van de Vel Satis: minder MPV, meer een hogere, comfortabele en luxueuzere 4/5 zitter. Net dus als de Vel Satis.
Dus in zekere zin is deze Espace V meer een Vel Satis dan een Espace IV opvolger. :)
(overigens zal deze Espace ook in 5- en 7-zitter worden geleverd).

Dat de Vel Satis z'n tijd te ver vooruit was kun je zien aan de crossovers van nu. De Vel Satis was ook een crossover. Alleen was men er toen nog niet klaar voor.

RobEU

Gebruiker
JP2010 zei:
Dat de Vel Satis z'n tijd te ver vooruit was kun je zien aan de crossovers van nu. De Vel Satis was ook een crossover. Alleen was men er toen nog niet klaar voor.

En zou dat enkel daardoor komen? Volgens mij doen grote Fransozen het sowieso niet zo heel goed, laat staan met 'apart' design. Of dat nu een crossover is of niet. In die klasse moeten auto's Duits zijn, liefst met lagere bijtelling, hoge restwaarde en 'premium uitstraling'. Volvo en Jaguar doen hierin nog enigszins mee, daarbuiten maar nauwelijks, crossover of niet.

Ami

Gebruiker
JP2010 zei:
Ami zei:
JP2010 zei:

lol. ;)
Ik denk dat de Vel Satis z'n tijd te ver vooruit was (en daardoor geflopt is).
Het concept van deze Espace V is vergelijkbaar met die van de Vel Satis: minder MPV, meer een hogere, comfortabele en luxueuzere 4/5 zitter. Net dus als de Vel Satis.
Dus in zekere zin is deze Espace V meer een Vel Satis dan een Espace IV opvolger. :)
(overigens zal deze Espace ook in 5- en 7-zitter worden geleverd).

Ben het inhoudelijk ook met je eens. Wat overigens echt fantastisch is aan de Vel satis is de rijpositie: geen MPV, geen normale sedan, maar wel net iets hoger, meer ruimte etc... rijd je langere tijd een Vel, dan wil je op een gegeven moment niets anders meer....

Deze is Espace is, denk ik, voor het grotere publiek wel wat toegankelijker dan de Vel Satis, die er toch wat meer 'quirky' uitziet.

Dus wie weet... een nieuwe zit even niet 'in mijn achterzak', maaruh wie weet over een paar jaar een tweede hands, maar wel met 235/60 r 18 bandjes graag!

Poekoek

Gebruiker
Ik vind 'm eigenlijk wel geslaagd. Ze zijn, te zien aan bijv. de rechte achterkant, de praktische aspecten niet uit het oog verloren. Wat ik wel jammer vind is dat het dashboard nu niet meer zo ruimtelijk oogt als in IV. Dit komt met name door de flinke middenconsole, terwijl de IV amper een middenconsole heeft.

Guest
Rob0032 zei:
En zou dat enkel daardoor komen? Volgens mij doen grote Fransozen het sowieso niet zo heel goed, laat staan met 'apart' design. Of dat nu een crossover is of niet. In die klasse moeten auto's Duits zijn, liefst met lagere bijtelling, hoge restwaarde en 'premium uitstraling'. Volvo en Jaguar doen hierin nog enigszins mee, daarbuiten maar nauwelijks, crossover of niet.

Speelt inderdaad in grote mate ook mee. :)

Guest
JP2010 zei:
Rob0032 zei:

Speelt inderdaad in grote mate ook mee. :)

Toch kende NL een lange periode dat grote(re) Franse sedans het goed deden.
Beste voorbeeld was de jarenlange top 10 notering van de P504.

De flop van de Vel Satis - onderschatte auto - was z.g. mede te wijten aan de 5-de deur.
Geen koper (lees geen Duitser) wilde daar in gezien worden. Werd spottend over gedaan.
En kijk nu eens - meerdere Teutoonse premium jongens (bv BMW GT, Audi A7) zijn 5-deurs en verkopen prima.

R W D

Gebruiker
rickm zei:

Klopt. Maar dat was ook een tijd waarin grote Franse sedans zich nog konden onderscheiden t.o.v. de Duitse concurrentie. Het veercomfort van de Peugeot 504 stond bijvoorbeeld op eenzame hoogte, vooral door de onafhankelijk geveerde achteras. Ook was de 504 achterwiel-aangedreven.

Tegenwoordig weet een grote Fransoos zich eigenlijk in niets meer te onderscheiden t.o.v. de vergelijkbare Duitsers.

Guest
Die is helaas wat boven budget...

Maar het is mooie auto, en dat is het.

Ami

Gebruiker
R W D zei:
rickm zei:

Klopt. Maar dat was ook een tijd waarin grote Franse sedans zich nog konden onderscheiden t.o.v. de Duitse concurrentie. Het veercomfort van de Peugeot 504 stond bijvoorbeeld op eenzame hoogte, vooral door de onafhankelijk geveerde achteras. Ook was de 504 achterwiel-aangedreven.

Tegenwoordig weet een grote Fransoos zich eigenlijk in niets meer te onderscheiden t.o.v. de vergelijkbare Duitsers.

Maar niets is voor altijd. Zo waren er ook jaren dat BMW langs het randje van de afgrond balanceerde.
Ik heb wel een gevoel dat we een nieuwe tijd in gaan de komende jaren. Het zal voor diverse (ja ook zeker Franse) concerns het 'erop of eronder' zijn. Maar ook andere (premium) automerken/concern moeten oppassen, want opeens kan alles anders zijn. Kijk bv naar Nokia in de telecombusiness of Microsoft of IBM in de computerbusiness.

Tegelijkertijd geloof ik ook dat aanduidingen als premium, segmenten en klasses de langste tijd gehad hebben. Door de vele crossovers, maar ook pogingen om van concerns zich breder positioneren (DS label, maar ook Mercedessen in het C segment met voorwielaandrijving :rolleyes: verdwijnt, denk ik, de hokjesgeest de komende jaren.

Deze nieuwe Espace kan het weleens heel goed (weer) gaan doen, zeker omdat de Espace in het verleden het altijd goed gedaan heeft.

P Klieder

Gebruiker
Wel is het zo dat een "goedkope" voorwielaangedreven Mercedes populair wordt, terwijl een dure Citroën weer niet goed verkoopt. Dus gedowngrade premiums verkopen gewoon goed (Mercedes A klasse). Een geupgrade mediaan wordt lastiger (VW Phaeton). Daar is het moeilijker om markt te winnen.

Guest
R W D zei:
rickm zei:

Pardon? Er zijn geen grote Fransozen.
De enige was de Espace - en die bleek tamelijk onderscheidend.
Idem de Vel Satis en C6. TE onderscheidend zelfs.

En was overigens ook een 504L, met starre as.

R W D

Gebruiker
Ik bedoel dan ook de 508, C5 en Laguna, en van even geleden de 607.

De 504 L had je ook, maar die zag je niet veel. Veruit de meest verkochte 504's waren GL, GLD en TI.

Bovenaan