Renault Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 208.500 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Eerste ervaringen
- 213.000 km
De vorige Grand Espace is helaas gesneuveld; niet door technische of elektronische malheur, maar door een omgevallen boom. De Espace was stukje bij beetje in redelijk tot goede staat dus dat was wel even balen. Gelukkig viel de uitkering van de verzekering mee dus konden we weer op zoek naar een nieuwe MPV. Want met 4 kleine kinderen is een MPV toch wel een mooie mobiele oplossing. We hebben heel even gekeken naar een Ford S-Max en ook een VW Touran, maar vanwege de vele praktische en bewezen voordelen van de Espace zijn we toch weer op zoek gegaan naar een Espace, maar dan wel weer met een 3.5 V6 motor; voornamelijk ivm de betrouwbaarheid hiervan. In 1e instantie is een Grand Espace met 3.5 V6 motor uit 2004 bekeken, maar daar bleek zoveel aan te moeten gebeuren dat de aanschafprijs hierdoor werd verdubbeld (van 2500 naar 5000 euro) en het was niet eens een mooi exemplaar. Het aantal goede en nette gebruikte (Grand) Espace modellen is behoorlijk beperkt en dus komt ook al snel een weliswaar duurder maar ook nieuwer type (Phase 2) in beeld. Er stond een exemplaar uit 2007 voor een redelijk scherpe prijs te koop met iets meer dan 2 ton aan kilometers. Kilometerstand is uiteraard wat aan de hoge kant, maar liever iets meer kilometers dan teveel stilgestaan. Na een aankoopkeuring werd al snel duidelijk waarom de vraagprijs scherp was. De abs pomp moest vervangen worden, de banden waren slecht en het standaard onderhoud (olie, filters) etc. laat zich raden. Een nieuwe abs pomp kost circa 1500 euro dus dat scheelt aanzienlijk, maar wellicht was revisie mogelijk. Over de prijs viel nog wel goed te onderhandelen dus na een forse verlaging hadden we een “nieuwe” Renault Grand Espace 3.5 V6 uit 2007. Een Initiale uitvoering met o.a.:
- panorama dak
- beige lederen bekleding (niet mijn favoriet, maar een Espace zie je vaak in combinatie met beige bekleding)
- stoelverwarming
- automatische airco
- navigatie
- cruise control
- 6 stoelen
- parkeersensoren
- ingebouwd dvd systeem, waarvan ik nog steeds geen idee heb of dit ook echt werkt. We gebruiken de auto voornamelijk voor korte ritten.
Na aankoop hebben we vrijwel direct het onderhoud uit laten voeren. Het euvel met betrekking tot de abs pomp viel tegen omdat revisie niet mogelijk bleek. Gelukkig konden we een 2e hands exemplaar via internet vinden waardoor meer dan 1000 euro bespaard werd ten opzichte van een nieuw exemplaar al is het uiteraard even afwachten hoe lang dit exemplaar het volhoudt. Verder zijn er 2 banden vervangen en nog wat remblokken, olie, filters etc. waardoor het al met al een forse rekening werd uiteraard.
Pluspunten:
- Motor en vermogen
- Comfort
- Ruimte
- Uitrusting
- Stoelen; ook heel makkelijk voor kinderzitjes etc.
Kritiekpunten / puntjes:
- Ondanks dat dit een nieuwer type is vind ik dat er toch nog wel behoorlijk wat rammels aanwezig zijn
- Gevoeligheid voor storingen
- Rijgedrag vind ik wel wat zompig, maar voor een MPV is dat uiteraard ook niet heel raar
- Afwerking; tav bijvoorbeeld naden en kieren
Reparaties / storingen:
- Bij aankoop al bekend: abs pomp, banden, grote beurt
- Parkeersensoren achter doen het niet meer; vermoedelijk dus een storing, maar dit komt wel bij de volgende beurt
- Raam linksvoor kon ineens niet meer omhoog; elektronica hiervan is inmiddels vervangen
Verkocht
- 235.000 km
In het voorjaar van 2018 zijn we toch maar eens gaan rondkijken naar een "busje". Dit omdat we met 6 kinderen niet in 1 auto passen. Althans; er zijn een aantal 8 persoons MPV's / SUV's, maar dat zijn dan ook geen 8 volwaardige zitplaatsen of je mist een substantiële bagageruimte. Na veel wikken en wegen op zoek gegaan naar een VW Caravelle; of een VW Transporter die ooit Caravelle was. Daarover volgt tzt meer in een andere review. Deze gaat immers over de Espace. De Espace hebben we uiteindelijk goed kunnen verkopen aan een garage in de buurt, die de Espace vervolgens ook zelf weer vrij snel kon verkopen. Ik heb even geadverteerd op Marktplaats; dat leverde wel interesse op, maar het schoot verder niet op.
We hebben veel plezier gehad van de Espace en af en toe denk ik er nog wel eens aan terug al heeft de VW Caravelle wel veel meer ruimte, maar een Espace biedt meer comfort en souplesse. Toch wel één van de laatste in zijn soort denk ik aangezien het mpv segment aan populariteit verliest ten gunste van SUV's; die ook als 7 persoons uitvoeringen leverbaar zijn, maar niet ruimer zijn. Stoer wint het kennelijk van de praktische voordelen. Ach...
Naast de storingen die hierboven al zijn vermeld hebben we verder geen rariteiten gehad. Wel het reguliere werk zoals remblokken, remschijven, banden en een schokbreker.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale (2008)

Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique (2006)

Test: Renault Grand Espace 2.0 dCi - Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D

Renault Espace (2006) - Test

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’

Lezersreacties (0)
Reageren