Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Privilège (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Goodbye Espace, Hello Espace?
- 147.000 km
In 2009 hebben we besloten onze 9 jaar oude Chrysler Voyager in te ruilen. Een ruimte-auto moest het sowieso worden; wij wonen met ons gezin van 3 kinderen in Zwitserland, en rijden regelmatig heen en weer tussen CH en NL. Met natuurlijk veel bagage.
De Espace was al een keuze ten tijde van ons vertrek naar CH, maar het prijsverschil met de Voyager was toch wel flink. De 3e rij stoelen was bijvoorbeeld optioneel, en tegen een fikse prijs, terwijl dit bij de Voyager standaard inbegrepen zat.
Enfin, de Voyager heeft zijn plichten vervuld, met de nodige complicaties, maar dat is onderwerp van een ander verhaal...
De Grand Espace die wij 'uitgekozen' hadden in 2009 was de 'Swiss Edition' 2.0 DCi 175 FAP. De auto was al voorbesteld door de garage, en dat kwam ons wel goed uit, gezien de doorgaans lange levertijden.
De Swiss Edition zit ruim in de opties, zoals het Carminat navigatiesysteem (dat wij ondertussen 'Josephine' hebben gedoopt, Josephine Ange Gardien is een serie op de Franse televisie), de airco, cruise control, Xenon lampen, parkeersensors voor en achter (onmogelijk om dit niet te hebben met zo'n auto), automatische bak, zonneschermen voor de ramen achter, etc.
De auto heeft ondertussen bijna 150k gelopen, en tot grote tevredenheid. Wat een fantastische reisauto is dit! Nooit geen moment spijt gehad van de aanschaf van deze geweldenaar.
Grootste topbox van Renault volgeladen erop, trekhaak, 3 kinderen en een hond er in, en massa's spullen, ze heeft er geen moment moeite mee gehad (sorry, auto's zijn vrouwelijk in het Frans). Over het comfort van de Franse auto's is al genoeg geschreven, maar dit is inderdaad één van de sterkste punten van deze Goliath. En de trekkracht van de 175 PK sterke diesel is fantastisch in de bergen!
De auto is altijd in onderhoud geweest bij de dealer, en heeft weinig problemen gehad. We hebben alleen een injectieprobleem ondervonden, dat uiteindelijk is opgelost door het vervangen van een duur onderdeel (CHF 2500), maar de Renault garage heeft er uiteindelijk 50% korting op gegeven. Verder gewoon banden, remblokken en -schijven, enzovoorts. Oh ja, en een nieuw stuur. Het leer aan de bovenkant sleet erg snel, maar dit werd onder garantievoorwaarden zonder kosten vervangen.
Nu komt het moment waarop een beslissing genomen moet worden. Doorrijden met de huidige Grand Espace of inruilen tegen een nieuw model?
We zijn vanaf het moment dat de nieuwe Espace verscheen niet positief geweest over dit model, aangezien het crossover model een verlies van ruimte met zich mee brengt. We hebben het model uitgebreid bekeken, betast, gesnoven, enzovoorts, en het ruimteverlies achterin is toch wel het punt van de grootste kritiek.
Als gezonde Nederlander heb ik een 'normale' 1m90 lengte, en vóórin geeft dat geen problemen, maar op de tweede rij raak ik toch wel het dak. Mijn zoon is ondertussen een paar centimeter langer dan ik, dus dat geeft wat comfortbeperkingen.
Toegegeven, het model dat wij bekeken hebben heeft een sunroof, dat ook een binnenruimte beperking oplevert, maar je merkt toch dat er ten opzichte van onze huidige Espace aan ruimte is ingeboet.
De auto is prachtig, mooie styling, geweldige luxe van binnen. Maar zal het verschil aan binnenruimte ons problemen gaan geven?
De reden van de beslissing: de dealer heeft nieuwe modellen staan die met kortingen weg gaan (wij vermoeden omdat het model niet zo goed verkoopt), en het voorstel dat de dealer ons voorgelegd heeft is toch wel heel aanlokkelijk.
De auto is een Espace 1.8 TCe 225 90th Anniversary Edition, met standaard veel opties. De auto heeft een nieuwwaarde inclusief opties van CHF 50'000, en er gaat ruim CHF 10'000 aan korting vanaf... Met de inruil van ons huidige werkpaard wordt het financiële voordeel toch wel heel aanlokkelijk.
Aan de andere kant, onze Goliath heeft er 'slechts' 150'000 km op zitten. Niet veel voor zo'n machine.
Decisions, decisions...
Zijn er nog interessante meningen?
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Espace 2.0T Privilège |1ste Eigenaar | 7-zits | Dealer onderhouden | Youngtimer | Xenon | Winter-pakket | Interesse, Proefrit? Bel of app met: 06-24 28 28 42
- 2007
- 182.182 km

Renault Espace 2.0T Initiale 7 Persoons AUTOMAAT KEYLESS
- 2009
- 189.789 km

Renault Espace 2.0T Autm 7 Pers DVD/Clima/Trekhaak/NAP
- 2009
- 182.731 km
Lees ook

Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale (2008)

Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique (2006)

Test: Renault Grand Espace 2.0 dCi - Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D

Renault Espace (2006) - Test

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken
