Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Dynamique (2007)

autoreview

Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Dynamique (2007)

Signalement

UitvoeringGrand Espace 2.0 dCi 16V 175 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst411.320 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overgenomen van leasemaatschappij

  • 160.000 km

Na 3,5 jaar tot grote tevredenheid deze auto als 'leasebak' gereden, werd het lastig een waardig opvolger te kiezen. De meeste auto's waren te klein of leverden onvoldoende vermogen. Opnieuw een Renault van hetzelfde formaat gaan leasen werd toch een beetje duur (bijtelling). Vandaar het besluit: ik neem hem over van de leasemaatschappij. En daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van!

Ik ben na aanschaf in februari 2011 de kosten nauwkeurig gaan bijhouden en zal over ieder jaar een stukje aan de review toevoegen. Rest mij nu te melden dat de auto een geweldige caravantrekker is en een buitengewoon handige verhuiswagen dankzij de eenvoudig uitneembare stoelen. Mijn kinderen zijn verder heel blij met de ruimte en de mogelijkheid van video kijken tijdens de reis. Je hebt geen kind meer aan ze.

Gebruik 2011

  • 201.639 km

Tijdens de leaseperiode (2007-2010) is er buiten het normale onderhoud geen storing of reparatie geweest. Een betrouwbare auto, maar ik wist natuurlijk nog niet hoe hoog de onderhoudskosten verder uit zullen pakken. De normale onderhoudsbeurten vallen mij mee (om de 30d afwisselend een kleine of grote beurt), sommige reparaties daarbuiten kunnen duur uitvallen.

Ik beperk me tot het vermelden van bijkomende reparaties buiten het normale onderhoud en reguliere slijtage (banden, remmen). Die zijn er in 2011 (42d km) niet geweest. Een goed vervolg dus. Overigens gaan de banden bij mij zo’n 80d km mee, de remmen 80-100d km. Het brandstofverbruik komt uit op gem 1:14 (met de caravan erachter en in B en FR lekker doorrijden 1:7,5). Olieverbruik is nihil.

Gebruik 2012-2013

  • 279.190 km

Over 2012 kan ik kort een. Eén onderhoudsbeurt. 35d km lang zonder onverwachte problemen of kosten. Hoewel, de airco ging het wat minder doen, maar dat had ik niet direct in de gaten….. Vandaar dat ik gelijk maar doorga met 2013.

Dat was geen best jaar. Rond de 250d km ontstaan er plotseling een hoop problemen. Achtereenvolgens: Een lekke band op de snelweg (kan je weinig aan doen, maar kost je wel een nieuwe band), nu al een nieuwe riemenset krukaspoelie (is slechts 100d meegegaan, normaal 160d), stuurkogel links, twee nieuwe voorveren (één was er kapot, vermoedelijk te hard over hoge drempels gegaan), airco gevuld (na een warme zomervakantie zonder airco), roetfilter apart ontkoold (hoort automatisch te gaan), en een software upgrade van het motormanagement (auto wilde ineens niet meer normaal optrekken, pas boven 3000 toeren gebeurde er iets).

Je kan wel zeggen dat het gevoel van afscheid van deze auto naderde.

Gebruik 2014

  • 305.870 km

2014 begon met een onderhoudsbeurt en het vervangen van de stuurkogel rechts (natuurlijk, als links gaat, dan gaat rechts binnenkort). Toch had ik daarna het gevoel dat het ergste met de reparaties over was. Alleen die airco…..

Voor de zomervakantie de airco maar eens goed laten doormeten. Dat was een flink karwei, de garage kon een eventueel lek niet vinden. Toch verloor hij snel zijn vloeistof. Na twee dagen was de conclusie dat het de condensor was. Deze is vervangen en sindsdien is het weer koel in de auto.

De Renault rijdt weer als vanouds, nu de 3 ton gepasseerd is, ga ik er toch nog even mee door. Misschien is 4 ton haalbaar, of 5…..?

Prettig, een goede garage

  • 310.000 km

Had ik al eens gezegd, dat ik een goede Renault garage heb? Nou, bij deze dan. Vanaf het begin af aan heb ik mijn Renault door de dealer laten onderhouden. Mijn ervaringen zijn louter positief. Over het algemeen snel de juiste diagnose, en als er qua onderzoek of reparatie wat tegenzit altijd overleg en niet flauw doen over leenauto of onnodig hoge kosten. Je hoort weleens anders.

Zo ook bij mijn laatste beurt. Omdat ik al vrij veel gereden heb sinds de vorige grote beurt (in januari), wilde ik eigenlijk alleen olie verversen. Dat combineerde de garage met een 10-puntencontrole, waarbij een spijker in de achterband geconstateerd werd en er direct een prop in werd gezet. Alles zonder meerkosten, ik hoefde alleen het olie verversen te betalen. Hulde!

P.S. Ik heb wel een MyRenault+ pas.

Update

  • 320.000 km

Na de vorige beurt werd gemeld dat de remschoenen achter nog 5.000 km mee zouden gaan. En dat dan ook de remschijven vervangen zullen worden. Nu zijn dit soort schattingen altijd aan de voorzichtige kant en kan ik vanwege de complete vervanging doorrijden tot het gaat schuren! De eerste 10.000 zitten er alweer op, ik ben benieuwd of ik er de volgende beurt mee haal.

Gebruik 2015

  • 325.580 km

Net na de jaarwisseling hoorde ik bij stevig remmen toch wat schuren rechtsachter. Het leek me op 325d km en halverwege de volgende onderhoudsbeurt een goed moment voor een wintercheck. Verder mankeerde de auto toch niets……. Niets bleek minder waar. In de garage constateerde men overvloedig koelvloeistofverlies. Dat zou een slangetje kunnen zijn, maar ook de turbo! Met dat laatste was ik minder blij, want wanneer turbo’s bij een Renault kapot gaan is over het algemeen het eind zoek. Ik ging serieus nadenken over een andere auto en had een alternatief gevonden voor het geval dat. De garage had wel tijd nodig voor onderzoek, dus kreeg ik een leenauto mee.

Na twee dagen het verlossende telefoontje: het was een slangetje! De turbo is nog in prima staat, dus daarover geen zorgen. Evengoed nog een prijzige reparatie (arbeidsloon!), want ook de remschijven en -blokken achter zijn vernieuwd. Ik verwacht nu even 4 maanden door te kunnen tot de volgende onderhoudsbeurt. Op deze leeftijd is dat wel het patroon, één onderhoudsbeurt en een grote reparatie per jaar. Alleen een beetje jammer dat het jaar nog lang is…….

Servicemelding

  • 335.500 km

De afgelopen week verscheen er een servicemelding: ‘Inspuiting controleren’. Deze melding ging af en toe weer uit, maar bleef nooit lang weg. Enkele dagen later kwam daar de melding ‘Emissiesysteem controleren’ bij, inclusief bijbehorend controlelampje. Deze ging niet weg. Hup naar de garage, moest natuurlijk even uitgelezen worden. Het probleem was snel gevonden. Het rubber van de sensor die bij het roetfilter zit, was niet meer in orde. Moet vervangen worden (inclusief sensor hetgeen een duur ding is).

Ook maar gelijk een grote onderhoudsbeurt uit laten voeren (met inbegrip van apk en 2 nieuwe banden). Anders sta ik een maand later weer bij de garage. Met een beetje goede wil kan ik nu het eind van het jaar zonder noemenswaardige reparaties halen.

Als ‘leenauto’ kreeg ik overigens een Renault Twizy mee. Het is een soort opgevoerde scooter met een stuurwiel en een dak boven je hoofd. Geinig ding, puur voor stadsgebruik en graag ook iets warmer weer, want verwarming oid zit er niet in.

Raammechanisme defect

  • 345.900 km

Sinds ruim twee maanden geleden een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd is, rijdt de Espace werkelijk weer als nieuw! Het was dan ook 85d km geleden (tussendoor wel steeds olie ververst), maar ik merk dus duidelijk dat het vernieuwen van filters e.d. ook uitmaakt. De motor reageert beter en is stiller, het is en blijft een fantastische reiswagen.

Afgelopen weekend knapte het mechanisme van de automatische raambediening aan de bestuurderskant. Met een donderende klap zakte het raam in de deur, het lukte niet meer het raam omhoog te krijgen. In de garage constateerde men dat het hele mechanisme vernieuwd moet worden. Hopen maar dat er geen andere gekke dingen gaan gebeuren, de auto begint natuurlijk wel op leeftijd te komen.

Vervolg 2015

  • 366.000 km

In de zomervakantie weer volop genoten van de Espace. Op bergachtige stukken worden de hellingen met speels gemak genomen, zelfs wanneer daar een zware caravan achter hangt. De ruimte en het comfort blijven aantrekkelijk, ook nu we nog maar met z'n tweeën op vakantie gaan.

Recent (december) was het tijd voor een olieverversbeurt. Alles werd even nagekeken (wintercheck), winterbanden erom en verder alles in orde! Toch is dit een duur reparatiejaar geweest, echter het rijplezier heeft hier niet onder te lijden gehad. Ik denk serieus dat ik 5 ton ga halen met deze auto (nog zo'n 3 jaar doorrijden dus).

Toch nog een klein euvel te melden: mijn elektronische sleutelkaart maakt de deur niet meer open (nog wel dicht). De backup sleutelkaart doet het nog wel, maar ook niet zo heel goed meer. Dan toch maar een nieuwe kaart besteld, wist al dat dat vrij prijzig was.

Gebruik 2016

  • 387.000 km

Waar in 2015 veelvuldig iets te schrijven viel over het onderhoud van de Renault, is het in 2016 nog prettig stil op dat gebied. Alleen tijdens de APK keuring moest er een fuseekogel vervangen worden en uiteraard weer twee nieuwe banden. Dat is tot nu toe alles! Intussen is de volgende grote beurt in aantocht, maar ik twijfel nog over de timing daarvan. Hij rijdt nu zo lekker en probleemloos, dat een grote beurt vlak voor de zomervakantie misschien niet zo’n goed idee is. Je hebt altijd kans op nieuwe kleine probleempjes. Ik ga eens in overleg met de garage, zelf voel ik meer voor een zomercheck en dan na de vakantie een echte beurt.

Over de banden gesproken, ik ben van merk gewisseld en dat is heel goed merkbaar (in positieve zin). Ik ben noodgedwongen overgestapt, de Uniroyal Rainsport 2 was niet meer leverbaar. Na wat oriëntatie kwam ik uit op de Goodyear Efficiënt Grip. Met name op droog wegdek presteert deze band veel beter, wat zich uit in strakker weggedrag in de bochten, stiller en (naar men zegt) zuiniger. Op nat wegdek merk ik geen verschil.

Intussen een korte vakantie in mei gehad met een nieuwe caravan erachter. 100 kg meer te trekken ging zoals gedacht gemakkelijk. De stabiliteit van de nieuwe caravan is beter, maar hij is dan ook wel 10 jaar jonger dan de vorige. Ik kan het niet spannender maken dan het op dit moment is, een buitengewoon goede auto met in deze fase zeer lage onderhoudskosten. Laat de zomervakantie maar komen!

Vervolg 2016

  • 400.700 km

Vlak vóór de vakantie begaf de accu het. Na 9 jaar werd het tijdens één van de warme dagen te zwaar voor de accu en wilde de motor niet starten. Je weet dat het een keer gaat komen en gelukkig gebeurde dit gewoon thuis. Met een nieuwe accu en ook met verse olie kan de vakantie beginnen.

Wederom genoten van de reis naar Spanje. Het comfort van de auto blijft hoog, je merkt nergens aan dat hij op leeftijd begint te komen. Het interieur is van hoge kwaliteit, vrijwel nergens slijtage te zien (ook niet op de stoelen). Het leer van de pookknop is wel versleten. Daar heb ik een nieuw leertje overheen getrokken en ziet er nu weer uit als nieuw. Schakelen blijft een feest. Als een warm mes door de boter, zo soepel verloopt het schakelen. Mijn dochter, die les heeft in een nieuwe Peugeot 308, is er jaloers op. De koppeling houdt zich goed, hoewel ik het idee heb dat hij ietsje lager aangrijpt.

Motorisch moest er harder aan getrokken worden dit jaar. Dan kon ik vooral merken op lange hellingen met een stijgingspercentage van zo’n 7 procent. In zijn drie naar boven met 85 km/u liet de watertemperatuur oplopen. Op het vlakke met caravan is 5 blokjes normaal. Stijgend komt er dan één fel blokje bovenop, nu kwam ook het tweede felle blokje erbij. Omdat ik niet weet hoeveel ruimte ik daarboven nog heb, heb ik de snelheid op die momenten terug laten zakken naar 75. Dat zorgde voor verlichting want er ging snel weer een blokje af. Toch eens navragen bij de garage hoeveel blokjes er totaal nog kunnen volgen.

In november volgt de winterbandenwissel en laat ik de multiriem vervangen, die is weer aan de beurt. Als het daarbij blijft, dan is 2016 het goedkoopste onderhoudsjaar van de afgelopen 4 jaar! (Maar laat ik nog niet te vroeg juichen……).

Vervolg 2016 (2)

  • 408.500 km

De winterbanden zitten er weer onder. Naast de multiriem was het wenselijk om de sleutelkaarthouder te vervangen. De sensor, die detecteert of de kaart erin zit, liet het afweten. Gelukkig had dat verder geen gevolgen voor het starten van de auto, omdat je de kaart uiteindelijk verder naar beneden duwt. Bij het starten was het daardoor nodig om de startknop ingedrukt te houden totdat de motor aansloeg. Niet onoverkomelijk, maar ik kon er maar moeilijk aan wennen, dus repareren maar.

Verder geen onverwachte slijtage of aankomende reparaties. De volgende beurt zal naar verwachting maart 2017 plaats gaan vinden. Natuurlijk navraag gedaan over de blokjes die de watertemperatuur weergeven. Volgens de garage is het 8e blokje een rode. Geen oranje? Nee, gelijk rood. Ik heb dus wel op de limiet gereden, voortaan de lange hellingen in de vakantie maar iets rustiger nemen. Ik ga het namelijk niet uitproberen of de garage wel gelijk heeft :-)

Onverwacht afscheid

  • 411.320 km

Wat doe je als je je aan het oriënteren bent op een andere auto als opvolger van de Renault tzt en je gedroomde uitvoering staat plotseling te koop? Dan wil je die zien en een proefrit in maken!

Zo is het precies gegaan. Ik wilde mij oriënteren op een 6-cilinder diesel van BMW, Audi of Porsche. Zie ik ineens een BMW 530D Touring M-Sport X-Drive met alcantara interieur staan. Ik erop af en wat dacht je: helemaal perfect. Een alleszins redelijke inruilprijs maakte het financieel nog aantrekkelijk ook.

En toch valt het niet mee om de Espace weg te doen, ik wilde hem graag op de 5 ton zetten. De bestuurdersstoel zat echter steeds slechter, ik merk nu een groot verschil in fitheid na een lange rit. M-sportstoelen zijn echt geweldig. En motorisch is de BMW een waar genot.

Dit is uiteraard mijn laatste toevoeging. Eventuele vragen zal ik zeker nog beantwoorden. Ik bedank ieder voor het lezen en de leuke commentaren.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum