Test: Nissan Sunny 1.4 LX (1994)
Met brandstofinjectie meer mans
Tijdens de RAI '93 presenteerde Nissan de vernieuwde Sunny-serie, waarvan de 1.4 en 1.6 motoren waren voorzien van multipoint-injectie. Reden voor een uitgebreide test.
Terwijl veel concurrenten van de Sunny al enige tijd beschikten over motoren met mono- of multipointinjectie, waren de 1.4 en 1.6 motoren van Nissan kennelijk nog niet klaar voor die ingreep. Zelfs toen er in "91 een aanzienlijk vernieuwd Sunny-gamma op de markt verscheen, waren die auto"s nog steeds voorzien van carburateurs, die elektronisch samenwerkend met de Lambdasonde, op klassieke wijze voor het juiste gasmengsel moesten zorgen. Dat deed gedateerd aan en bovendien was die mengselbereiding minder geschikt om de volle potentie van de zestienkleppers aan het daglicht te brengen. Maar Nissan zat niet stil, want tegenwoordig worden de Sunny"s geleverd met een prima multipoint-injectie en motormanagement. Daardoor zijn de prestaties flink opgeschroefd en bij een rustige gaspedaalbehandeling kan ook nog eens op een beter verbruik worden gerekend.
Al met al betekent die elektronisch gedoseerde benzinetoevoer een uitstekende aanvullingop de toch al tamelijk levendige 1.4 zestienklepper. De motor draait mooi rond, toont zich over het hele toerenbereik erg soepel en is daarbij opvallend stil. Dat laatste geldt trouwens voor de meeste Nissans, want bijvoorbeeld ook de Micra valt op door zijn weldadige rust in het interieur. De Sunny 1.4 zet bij 120 km/h in "5" niet meer dan 70 dB op de meter; dat is een waarde die menige luxueuze, forse middenklasser graag zou halen.
Betere prestaties
Zoals gezegd zijn ook de prestaties van de ingespoten vierpitter merkbaar verbeterd. Vergeleken met de in 1992 geteste Sunny sedan liep de kleine 3-deurs hatchback ruim 5 km/h harder en accelereerde hij meer dan een seconde sneller vanuit stilstand naar de 100. Ook de inhaalproef op de snelweg legde hij rapper af dan zijn nota bene twintig kilo lichtere voorganger: van 80-120 scheelde dat in "5" toch mooi 4,5 tellen. En zelfs het testverbruik, dat bij pittige testauto"s meestal aan de hoge kant is, kwam zowaar ééntiende kilometer per liter gunstiger uit.
In overeenstemming met de Wet van de Stimulerende Achter-stand heeft Nissan zijn kleine motoren in één keer van de middenmoot naar de kopgroep gebracht en dat vinden we uiteraard terug in de totale rijprestatie. Met zijn 1392 cc was de testwagen natuurlijk geen recordbreker, maar mede door een prima aanvoelende stuurbekrachtiging en een heel vanzelfsprekend bochtgedrag waren op de stille, secundaire wegen toch mooie gemiddelden te halen. Kennelijk is er bij de laatste vernieuwing ook iets aan het onderstel gedaan, want de kleine Sunny laat zich vooral op een bochtig parcours ongegeneerd hard de hoek om zetten. Dat alles speelt zich af zonder overdreven stuurcorrecties: met een gevoelige rechtervoet kan de Sunny over het hele traject van onder- tot overstuur netjes op de ideale lijn worden gehouden. Dat gaat heel moeiteloos en ontspannen; even een paar keer kalmpjes-aan proberen en een kind kan de was doen.
Wat het comfort aangaat, bezit de Sunny een enigszins gespleten karakter: met veel verstelmogelijkheden van stoel en stuurwiel à la Primera kan de bestuurder zich uitstekend installeren en ook de bijrijder vindt vrijwel altijd een goede zit. Maar achterin is het toch een beetje behelpen. Ondanks een goed walk-in-systeem is de instap bepaald niet vorstelijk en het achterbankje heeft zijn ruimtelijke beperkingen. Gelukkig is het onderstel van de Sunny voor een auto van dit formaat behoorlijk comfortabel: op niet al te lange ritten blijft het humeur van de passagiers op de achterbank daardoor redelijk op peil.
Wat zijn inrichting en uitrusting betreft, hinkt de Sunny 1.4 LX ook een beetje op twee gedachten. Enerzijds oogt het dashboard zonder toerenteller nogal sobertjes, anderzijds getuigen de standaard stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling van nogal luxueuze opvattingen. Met die toevoegingen is de Sunny 1.4 LX driedeurs weliswaar niet echt goedkoop, maar als het om prestaties, rij-eigenschappen en economie gaat, komt hij in zijn klasse goed uit de verf.
Mochten de toegankelijkheid en de beperkte ruimte van de compacte 3-deurs bezwaar opleveren, dan kent het Sunny-programma ruimschoots voldoende uitwijkmogelijkheden in de vorm van een vijfdeurs-hatchback, een vierdeurs-sedan en bij grote ruimtenood ook een stationcar. In totaal bestaat het assortiment uit meer dan 50 uitvoeringen en modellen, dus wat dat betreft is er keus genoeg.
- +Uitstekend rijgedrag
- +Prima comfort
- +Stille, soepele motor
- -Beperkte bagageruimte
- -Matige zitruimte achterin
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Sunny 1.4 LX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.203 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.392 cc |
Maximaal vermogen | 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 116 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.975 mm / 1.670 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 450 kg |
Banden | 155R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,8 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |