AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Micra

De S van Schone Schijn?

Nissan Micra 1.3 Super S (1995)

  • Autotest
22 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Elk merk heeft van elk model wel een sportieve variant. Vaak betreft het opgefokte typetjes - GTI's en aanverwanten. Soms beperken de sportieve aspiraties zich echter tot uiterlijkheden. De Nissan Micra Super S behoort tot die laatste categorie.

In het Micra-programma vinden we twee sportief georiënteerde uitvoeringen: de S met 1,0-liter motor en de Super S met de 75 pk sterke 1,3-liter motor. Deze sportvarianten zijn technisch gelijk aan de 'gewone' modellen. De Super S moet het dus van zijn speciale details hebben om een sportieve sfeer op te roepen. Hiertoe worden de bumpers en flanklijsten geheel in kleur uitgevoerd, krijgt hij zelfs een speciale voorbumper met ingebouwde mistlampen, komen er mini-spatlapjes achter de bredere 175/60-banden en wordt de achterklep verfraaid met een spoiler. In het interieur moet het sportkarakter blijken uit een andere bekledingsstof op stoelen en panelen, toerenteller, stuurbekrachtiging, 4 luidsprekers, niet op sportstoelen lijkende sportstoelen en een in hoogte verstelbaar, niet sportief ogend sportstuur. Lichtmetalen wielen kunnen er voor de circa f 30.600 die de Super S moet kosten niet meer van af.
Daarmee is de Micra niet super-concurrerend geprijsd. Goed, de Super S heeft standaard stuurbekrachtiging, maar er zijn concurrenten die voor hetzelfde geld ook lichtmetalen velgen, elektrische ramen, centrale vergrendeling, kaartleeslampjes, ‚chte sportstoelen en een écht sportstuur leveren.
De sportieve aspiraties die de buitenzijde van de Micra oproept, verdwijnen als sneeuw voor de zon als je eenmaal ingestapt bent. Zittend in de Micra verraadt niets namelijk dat dit een sportversie is. We moesten uit de folder halen dat we op sportstoelen zaten, een sportstuur in de hand hadden en 'de ambiance van sportieve bekleding genoten'; zien konden we het niet. Maar het interieur mag dan een hoop sportiviteit missen, met de kwaliteit zit het wel snor. De zit is bijvoorbeeld prima. De vlak ogende zitting en rugleuning geven voldoende zijdelingse steun. Voorin is voldoende ruimte voor armen, benen en hoofd. In combinatie met het verstelbare stuur is daardoor een comfortabele stuurpositie te vinden, ook al is het stuur niet recht voor de bestuurder geplaatst. On-Japans is de traploze verstelling van de rugleuning en het walk-in-systeem op beide voorstoelen.
Deze sportvariant is uitsluitend als 3-deurs leverbaar. Dit vereist altijd enige inschikkelijkheid van de achterpassagiers bij het instappen. De ruimte achterin houdt niet over, maar dat kan ook niet in deze klasse. De achterpassagiers drukken hun knie‰n in de rugleuning van de voorstoelen. Flinke volwassenen borstelen stevig het plafond. Het is natuurlijk geen super-comfortabele vierzitter, maar ach, het gaat best.
De achterbank is in ongelijke delen omklapbaar en dat is nodig ook, want de ruimte houdt niet echt over. Het is lastig dat de extra achterspeakers, die bij het Super S-pakket horen, in de hoedenplank zijn opgenomen. Wil je die eruit halen, dan moet je eerst via een stekker de speakers loskoppelen.

Sportief rijgenot?

Technisch gezien is er niets uitgesproken sportiefs aan deze auto. Het vermogen van 75 pk is niet opzienbarend. Met flink gas-erop kun je best met spinnende voorwielen wegrijden, maar topprestaties hoef je natuurlijk niet te verwachten. Vrolijk snerpt het 1300-je zijn sportief klinkende motorkreten. Het motortje hangt lekker aan het gas en wie niet op de snelheidsmeter let, waant zich akoestisch een ware coureur. In de praktijk zijn alle waardes maar middelmatig. Vooral de tussensprint in V duurt hopeloos lang, maar die versnelling is dan ook eigenlijk - omwille van economie - verkeerd voor een auto met een S. Maar daardoor is de Nissan in 'vijf' wel weer relatief stil. En dat ondanks het feit dat je nogal eens wat geluid uit de achterste wielkuipen hoort. Overigens sluiten de portierrubbers niet optimaal af. Bij flinke wind hoor je af en toe een gegier tussen carrosserie en portier door.
De Micra heeft een ietwat stugge vering die het best tot zijn recht komt op de snelweg. Het stuur in de Micra draait wat licht en direct en is daardoor een beetje nerveus. Als het echter op schakelen aankomt dan is de Super S een kei. De pook klikt soepeltjes en precies van versnelling naar versnelling.
Kortom de Nissan Micra S is absoluut niet sportief. Daar kan zelfs de sportuitrusting niets aan veranderen. Het is wél een lekkere auto, die in deze uitvoering echter een beetje duur is.

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.3 Super S
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.883

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.275 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 103 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.695 mm / 1.585 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 800 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 310 kg
Banden175/60R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Standaard stuurbekrachtiging
  • +Lekker schakelgedrag
  • +Laag geluidsniveau
  • -Relatief duur
  • -Niet sportief
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Micra
Nissan Nissan Micra

Uitgelicht aanbod

    1.2 Visia AIRCO|EL.RAMEN|AUT|APK

    Nissan Micra 1.2 Visia AIRCO|EL.RAMEN|AUT|APK

    • 2004
    • 153.237 km

    € 2.750

    1.2 Visia APK 09-2021 Lage KM stand!

    Nissan Micra 1.2 Visia APK 09-2021 Lage KM stand!

    • 2003
    • 141.832 km

    € 1.795

    1.0 IG-T92 N-Design / Connect Pack / Airco

    Nissan Micra 1.0 IG-T92 N-Design / Connect Pack / Airco

    • 2021
    • 8 km

    € 23.509

Meer Nissan Micra occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Micra specificaties
  • Nissan Micra occasions
  • Nissan Micra video's
Advies en informatie
  • Nissan Micra tests
  • Nissan Micra gebruikersreviews
  • Nissan Micra index
PREMIUM
Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Het B-segment gaat fier aan kop in de nieuw- en occasionverkoop. Het formaat maakt een auto...

Lees meer
Nissan Juke - Afscheid duurtest

Nissan Juke - Afscheid duurtest

23

De Nissan Juke is terug naar de importeur. Een half jaar duurtest in coronatijd betekende weliswaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Review
    Nissan Micra 1.0 (1993)

    Nissan Micra 1.0 (1993)

    5
    • 28 december 2020
  • Review
    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    • 30 november 2020
  • Autonieuws
    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    9
    • 23 november 2020
  • Autonieuws
    Nissan Micra uiterst subtiel vernieuwd

    Nissan Micra uiterst subtiel vernieuwd

    20
    • 16 november 2020
  • Review
    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    2
    • 2 november 2020
  • Review
    Nissan Micra 1.0 (1994)

    Nissan Micra 1.0 (1994)

    4
    • 19 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Nissan toont avontuurlijke elektrische kampeerauto

    Nissan toont avontuurlijke elektrische...

    12
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Productieversie Nissan Z Proto 'Nissan 400Z' in beeld

    Productieversie Nissan Z Proto 'Nissan...

    10
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Nissan Qashqai: geëlektrificeerde aandrijflijnen in detail

    Nieuwe Nissan Qashqai: geëlektrificeerde...

    17
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Nissan laat unieke NV350 en Note zien

    Nissan laat unieke NV350 en Note zien

    9
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Nissan Juke Enigma heeft Amazon Alexa aan boord

    Nissan Juke Enigma heeft Amazon Alexa aan...

    18
    • 13 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Nissan Terrano II

    Facelift Friday: Nissan Terrano II

    10
    • 8 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep