Nissan Micra

Matt 5069850

Asfaltkampioen
b4NEGLy.jpeg

WMCoBDJ.jpeg

BCq9MN3.png

Zijn broertje, de R5:

zJFoE6f.jpeg

Laatst bewerkt:
Best een risico om een model dat samen is ontwikkeld met een karaktervol en 'hot' model als de nieuwe R5, een eigen proberen te geven. En dan ook nog als tweede de markt betreden. Dat kan snel als geforceerd overkomen. Wat mij betreft is dat hier niet het geval, dit vind ik geslaagd ogen (;)) en kan prima naast de 5 een stukje van de markt pakken. Zéker als de prijs wat lager ligt.

Ik vind het design rustiger ogen dan de 5, misschien zelfs wel wat meer uitgebalanceerd en dat is positief denk ik. Ik kan me best voorstellen dat mensen de 5 wat "teveel" vinden en zo'n Micra wel zien zitten. :)

Ja ik vind dit ook jammer. Op de basis van de R5 lijkt hun enige kans om onderscheidend vermogen te hebben het design, en daar hebben ze wel een heel saaie niks van gemaakt. Het is niet bepaald extreem lelijk, maar spreekt ook niemand aan. Ben benieuwd of dit succesvol gaat worden, dan zullen ze wel met goede financiële deals moeten komen.

Had er dan nog iets van de eerste Micra uit de jaren. 80 in verwerkt, al is dat natuurlijk niet zo' n iconisch model als de 5. Ik vind dit eigenlijk maar niks.

Eerst eens betere foto's zien. Op zich zijn die koplampen in de vorm van het Nissan-logo wel grappig bedacht.

ik mis het profielaanzicht. Is dit een R5 met andere koplampen of heeft de Micra een volledig ander koetswerk?

De Nissan lijkt op die foto langer. Omdat de R5 hoger is of gewoon de manier waarop de foto genomen is?

Heb in OP de R5 er onder geplaatst. Het is natuurlijk gewoon de R5 met ander plaatwerk. Dus zeker niet hoger of lager.

LxHmNb8.png

Die ronde units voor en achter zijn niet zo mijn ding maar qua designtaal spreekt deze mij wel nog iets meer aan dan de 5. Vind het nét wat strakker/moderner ogen.

Vind het ergens wel een geinig smoeltje. Maar het is wel weer zo'n standaard eenheidsworst, de vroegere Micra's waren nog bijzonder leuke verschijningen, dit is een kopie met een andere badge en een ander frontje. Zonde.

Wilde de foto's ook al plaatsen, gelukkig zie je nu tussentijdse updates in het topic. Dit is in alle opzichten een lelijk gemaakte versie van de Renault 5. Met de achterkant kan ik leven, maar die neus... De dorpels zijn ook een stuk lelijker. Alle rondingen passen gewoon niet bij dit relatief hoekige ontwerp.

Misschien had Nissan beter de Micra K10 als voorbeeld kunnen nemen.

nissan-micra-k10-1982-1992.jpg

Wat een pessimisme allemaal. De Micra mag ten opzichte van de 5 dan wat eigen karakter missen, het is nog steeds een leuke compacte EV en ik denk dat de Nissan-dealers er maar wat blij mee zijn.
Nou dat pessimisme valt wel mee hoor. En dat laatste deel ik met je, maar ik vind de uitwerking zo op 't eerste gezicht wat teleurstellend. Dat zit 'm dan in details, in bumpers, in pogingen om een bonkige carrosserie een wat rondere look mee te geven. Wellicht valt alles IRL op z'n plaats...

Die moet dan toch wel een heel stuk goedkoper worden dan een 5 om succesvol te worden.

Have I got news.
Nissan's marketing boss:

"Micra is intended to position Nissan’s entry-level EV as more of a premium offering than the 5, European marketing boss Arnaud Charpentier told Autocar. Pricing, he suggested, would therefore start above Renault’s £22,995 entry point"

Met name 2-de helft van artikel (link) is vrij amusant. Zo stelt deze heer dat de Micra meer 'premium' is dan het orgineel omdat de .... frisse kleuren uit de R5 zijn vervangen voor 'stemmig' grijs. Ja, markeling is an art ;)

Tja voor goedkopere Renaults hebben ze al Mitsubishi. Dat maakt dit niet minder kansloos natuurlijk.

Dat is natuurlijk een miskleun van jewelste van de marketingafdeling van Nissan. :rolleyes: En als je dan toch naar de K12 verwijst met het ontwerp, doe dat dan ook met de kleuren. Nee, dan dicht ik de Micra ook weinig kans op succes toe.

Leuke poging en er wijkt ook veel wel echt af van de 5, maar toch blijft het vooral en profil een 5. Al de ronde vormen die zijn toegevoegd passen niet bij de hoekige lijnen van de raampartijen en het dak.

Tja voor goedkopere Renaults hebben ze al Mitsubishi. Dat maakt dit niet minder kansloos natuurlijk.
De volgende Mitsubishi Colt (2027) wordt ook een variatie op de Renault 5 (Alpine A290, Nissan Micra).

De volgende Mitsubishi Colt (2027) wordt ook een variatie op de Renault 5 (Alpine A290, Nissan Micra).

Nou zeg, wat een raar plan. Maakt Renault nu eens iets wat onmiskenbaar Renault is, wordt het her en der verwaterd tot het niks meer waard is. Ik zou haast denken dat het verkopen van de 5-heritage ze op den duur in de kont gaat bijten...

Ach, de Mini bijvoorbeeld was er in de jaren 60 ook onder allerlei merknamen en verschijningsvormen en dat maakt hem tegenwoordig toch niet minder iconisch of waard. Het deel van de carrosserie dat de Vijf deelt met de Micra en waarschijnlijk ook de '27 Colt doet me overigens veel minder aan de Vijfjes van weleer denken dan het neusje en de kont van de Vijf zelf.

Ik dacht bij het openen van de topic, waarbij alleen de laatste foto in beeld kwam, dat het een Ypsilon was!

Terug
Bovenaan