Test: Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake
Schieten met hagel
De term Shooting Brake vindt zijn oorsprong in de jacht, maar werd pas echt groot als term voor een carrosserievorm die vele autoliefhebbers warme gevoelens bezorgt. Driedeurs coupés met een lange, ver naar achteren doorlopende daklijn combineren een markant profiel met sportiviteit en enig praktisch gebruiksgemak, maar zijn zelden grote succesnummers. Mercedes-Benz stelt al jaren dat een Shooting Brake ook achterdeuren kan hebben en noemt zijn nieuwste CLA zelfs een ‘sportwagen met bagageruimte’.
Die claim is bij de vijfdeurs CLA nog minder geloofwaardig dan bij het vierdeurs broertje, aangezien die auto tenminste nog als sportief alternatief voor de technisch nagenoeg gelijke A-klasse sedan fungeert. Een A-klasse Estate is er niet, dus is de CLA Shooting Brake in de praktijk ook dé keuze voor wie een A-klasse te krap, een B-klasse te suf, een GLA te hoog en een GLB te groot vindt. Keuze genoeg, daar bij Mercedes. Inderdaad is de CLA Shooting Brake met een bagageruimte van 505 tot 1.370 liter de ruimste van de ‘lage’ auto’s in deze reeks. De toegang tot de achterkant is vanwege een hoge tildrempel minder riant dan bij een traditionelere stationwagon. Ook beperken de vlak liggende achterruiten het praktisch gebruiksgemak, want hoog opstapelen van spullen is hierdoor nauwelijks mogelijk. Op de achterbank is voor middelgrote volwassenen nipt voldoende ruimte, maar zowel hoofd als knieën komen akelig dicht bij de eerstvolgende barrière. Als Shooting Brake biedt de CLA wel meer hoofdruimte dan een reguliere CLA, maar daarin is het voor wat langere mensen dan ook echt behelpen.
AMG-pakket
De CLA Shooting Brake is van nature rustig gelijnd, maar onze testauto is ook voorzien van een sportief (AMG-)pakket. Dat verschijnt bij veel A- en CLA-kopers op de factuur en het moet gezegd: het staat de auto goed. Zo’n AMG-uitmonstering heeft ook effect op het interieur, dat dan met zwart leer, alcantara en rode stiksels is afgewerkt. Ongeacht de uitvoering blijft het CLA-binnenste tot de top van het segment behoren. Dat het sportievere model zijn dashboard met de A-klasse deelt, is wat ons betreft dan ook geen schande. Het uit meerdere lagen opgebouwde exemplaar is kwalitatief zeer hoogwaardig en omvat het kamerbrede scherm van het inmiddels bekende MBUX-systeem. Dat is al even op de markt, maar valt nog altijd op als een zeer modern en vooral bijzonder compleet geheel, met schitterende graphics en een innovatief en doordacht bedieningsconcept. Wie voor het eerst in een moderne Mercedes stapt, zal zeker even tijd nodig hebben om alles te doorgronden, maar het is de moeite meer dan waard. De zitpositie achter het stuur is prima, al zou het fijn zijn als het stuur nog iets dichter naar de bestuurdersstoel kon worden getrokken. Wie voor een automaat kiest, krijgt als bonus extra bergruimte in de middenconsole, want de bedieningshendel zit dan aan de stuurkolom. De opvallend kleine hendel bedient een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die weer is gekoppeld aan de 1,3-liter viercilinder turbomotor die bekend is van veel andere Renault- en Mercedes-modellen. In de CLA180, de instapper van de reeks, komt dat blok tot 136 pk en 200 Nm. Daarmee is het op zich krachtig genoeg voor de 1.340 kg zware Benz, deels doordat deze motor in staat is zijn kracht in stilte af te leveren. Tegelijkertijd maakt de auto de door het uiterlijk aangezwengelde verwachtingen maar deels waar. Een CLA is nu eenmaal een sportiever georiënteerd model dan een A-klasse, maar in deze vorm is hij simpelweg niet bovengemiddeld snel. Bovendien lijkt de bak dat iets te veel te willen compenseren door bij de minste beweging van de rechtervoet razendsnel terug te schakelen, wat soms voor een wat onrustig gevoel zorgt.
Comfortabel
Voor het overige is rijden in de CLA vooral een heel comfortabele aangelegenheid. De zeer lichte besturing is een beetje gevoelloos, maar voldoende direct en oneffenheden worden netjes weggewerkt. Toch is de auto voelbaar strakker afgestemd dan een A-klasse, die ook in AMG-trim bovengemiddeld soepel is afgeveerd. Daardoor blijft de CLA wat vlakker liggen in een bocht en communiceert hij net wat meer met de bestuurder. Het resultaat is een auto die net wat dynamischer is, maar nog altijd een brede doelgroep aanspreekt. Deze auto komt lichtvoetig over, waardoor het evengoed lekker sturen is als de gelegenheid zich voordoet. De Mercedes haalt uit een 1,3-viercilinder turbomotor 136 pk’s. Hih heeft een zeventraps DCT-bak, die we een beetje te fel vinden.
Extra's
In deze Mercedes kun je je je uren onderdompelen in thema’s, indelingen en instellingen. Het zicht naar achteren is niet denderend. Dankzij de lage raampartijen en dikke D-stijlen is de dode hoek rechtsachter aanzienlijk. Mede door het ontbreken van een panoramadak is het ‘bunkergevoel’ in de Mercedes groot. Met automaat heb je de CLA180 Shooting Brake voor € 41.338, maar de testauto toont aan dat een beetje aankleding daar zo 10 mille aan weet toe te voegen. De testauto biedt voor dat bedrag onder meer de genoemde AMG-aankleding, een uitgebreid instrumentarium, stoelverwarming en een elektrische achterklep.
Oordeel
De CLA heeft een bijzonder mooi afgewerkt interieur, hoogstaande technologie en fijne rijeigenschappen. De aankleding had wat rijker gemogen, want nu schiet de prijs omhoog door een lijst aan toch vrij essentiële extra's. Het MBUX-systeem is van zichzelf fijn en overzichtelijk: zo moet het. In vergelijking met andere Mercedes-Benz'en scoort de CLA Shooting Brake punten, want wat een bijzonder geheel is het geworden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLA 180 Shooting Brake |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 41.206 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.460 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.688 mm / 1.830 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 720 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9.6 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,5 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 137 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG | Navigatiesysteem | Keyless Go | Cruise control | Parkeercamera
- 2020
- 21.978 km

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG 218pk | 45 AMG | DISTRONIC | MEMORY | PANODAK | 360'CAMERA
- 2021
- 14.313 km

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG 218pk | 45 AMG | DISTRONIC | PANODAK | CAMERA | SFEERVERLICHTING
- 2021
- 20.881 km
Lees ook

Test: Mercedes CLA Shooting Brake vs. Kia ProCeed

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.