Test: Mercedes CLA Shooting Brake vs. Kia ProCeed

Schieten met hagel

121 reacties

Video
AutoWeek 02 2020
AutoWeek 02 2020

Je leest het in AutoWeek 02 2020

Het kennelijke levensdoel om ieder hoekje van de markt te vullen leverde bij Mercedes-Benz niet alleen de vierdeurs coupé op, maar ook de vijfdeurs Shooting Brake. De eerste generatie van de CLA Shooting Brake kende eigenlijk geen concurrenten, maar de tweede vindt tijdens de jacht de Kia Proceed op z’n pad.

De term Shooting Brake vindt zijn oorsprong in de jacht, maar werd pas echt groot als term voor een carrosserievorm die vele autoliefhebbers warme gevoelens bezorgt. Driedeurs coupés met een lange, ver naar achteren doorlopende daklijn combineren een markant profiel met sportiviteit en enig praktisch gebruiksgemak, maar zijn zelden grote succesnummers. De Volvo P1800ES, BMW Z3 Coupé en Honda Accord Aerodeck kregen alle een anders gevormde opvolger en wie anno 2019 een échte Shooting Brake wil, kan eigenlijk alleen bij de Ferrari GTC4Lusso terecht. Mercedes-Benz stelt echter al jaren dat een Shooting Brake ook achterdeuren kan hebben en noemt zijn nieuwste CLA zelfs een ‘sportwagen met bagageruimte’. Die claim is bij de vijfdeurs CLA nog minder geloofwaardig dan bij het vierdeurs broertje, aangezien die auto tenminste nog als sportief alternatief voor de technisch nagenoeg gelijke A-klasse sedan fungeert. Een A-klasse Estate is er niet, dus is de CLA Shooting Brake in de praktijk ook dé keuze voor wie een A-klasse te krap, een B-klasse te suf, een GLA te hoog en een GLB te groot vindt. Keuze genoeg, daar bij Mercedes. Inderdaad is de CLA Shooting Brake met een bagageruimte van 505 tot 1.370 liter de ruimste van de ‘lage’ auto’s in deze reeks.

Toch kan de auto wat dit betreft niet op tegen de ProCeed, waarvan de bagageruimte van 594 liter zich na een ruk aan de hendel laat uitbreiden tot 1.545 liter. Opmerkelijk, want de Kia staat wél naast een reguliere stationwagon in het gamma. Voor beide auto’s geldt dat de toegang tot de achterkant vanwege een hoge tildrempel minder riant is dan bij een traditionelere stationwagon. Ook beperken de vlak liggende achterruiten het praktisch gebruiksgemak, want hoog opstapelen van spullen is hierdoor nauwelijks mogelijk. Op de achterbank is het verschil in ruimte- aanbod minimaal. Voor beide auto’s geldt dat er voor middelgrote volwassenen nipt voldoende ruimte is, maar zowel hoofd als knieën akelig dicht bij de eerstvolgende barrière komen. Als Shooting Brake biedt de CLA wel meer hoofdruimte dan een reguliere CLA, maar daarin is het voor wat langere mensen dan ook echt behelpen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Kia ProCeed

Kia
Kia ProCeed 1.0 T-GDi GT-Line (5D/6H)
€ 579
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (121) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.