Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)

Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)
Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG (2020)

UitvoeringCLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Mijn eerste Mercedes-Benz

• 9 km

Na ruim anderhalf jaar een heerlijk rijdende BMW F31 320D zakelijk te hebben gereden (overgenomen van vertrekkende collega) was het tijd om een nieuwe lease auto uit te zoeken. Omdat ik al wist dat dit moment eraan zou komen had ik de shortlist al terug gebracht naar 2 opties:

Audi A4 facelift Launch Edition
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Business Solution AMG

Op een zonnige zaterdagmiddag met beide auto's een proefrit gemaakt. De Audi is uiteraard een oerdegelijke wagen en met het digitale instrumentenpaneel een lust voor het oog. Alle materialen zijn van hoog niveau en zitten op de juiste plek. Enkel het vernieuwde MMI systeem kon mij niet bekoren. Hoeft geen showstopper te zijn, maar nam dit toch mee in mijn achterhoofd.
Na de proefrit in de A4 doorgereden naar de Mercedes dealer voor de geplande proefrit in de CLA. De Shooting Brake is een gevalletje "you love it" of "you hate it". Ik vind het persoonlijk een geslaagd model en in de juiste uitvoering en kleurstelling ben ik benieuwd of de mensen in de categorie "you hate it" dit nog steeds vinden.
De CLA reed, net als de Audi, heerlijk en qua interieur is dit natuurlijk nét even meer af. Met het kraakheldere scherm van de MBUX heb je alles binnen handbereik op het stuur, touchpad middenconsole of op het scherm zelf. Na deze proefrit heb ik niet langer getwijfeld en heb ik met emotie gekozen voor het model, met in het achterhoofd houdend dat ik een A4 altijd nog kan rijden omdat die gewoonweg tijdloos is.

In de showroom stond een AMG C63 in Designo Mountaingrey Magno kleur, oftewel mat grijs. Mijn vrouw maakte gekscherend de opmerking "Als je de CLA in die kleur kunt rijden doen we die, anders de A4"... Mijn vrouw had duidelijk de voorkeur voor de Audi (net als mijn dochter) waar mijn zoontje en ik meer feeling hadden met de Benz. Het lijstje werd dus opgesteld voor de LM en kwam er als volgt uit te zien:

CLA 200 Shooting Brake Business Solution AMG
Designo mountaingrey magno
Plus pakket
DAB+ Radio
Donker getinte ruiten
Geen type aanduiding

Na 5 maanden kwam de CLA bij de dealer binnen en op de dag dat het huidige contract op de F31 afliep heb ik deze ingeruild voor de nieuwe CLA. In mijn ogen een plaatje i.c.m. de matte afwerking en chroomaccenten, maar smaken verschillen uiteraard. Ik heb de auto te kort om een gefundeerde beoordeling te geven dus heb ik, mede vanwege de matgrijze wolk waar ik nog op zit, alles op 4 sterren gezet. Ik zal deze review bijhouden wanneer er meer kiometers zullen staan.

3000 km

Na een kleine 3000km weer even een update m.b.t. de CLA. Door de Corona tijd heb ik, net als vele anderen, erg weinig kunnen rijden t.o.v. wat ik normaal aan kilometers maak. De laatste tijd begint het werken op kantoor en klant weer wat op gang te komen dus komen de kilometers weer wat vlotter op de Mercedes-Benz. Er zijn een aantal zaken opgevallen de laatste 2 maanden.

Allereerst de hoogte van de auto (of moet ik laagte zeggen...). Een beetje steile drempel moet haast stapvoets genomen worden wil ik geen helse kraspartij onder de auto vandaan horen komen. Je went er aan, maar tóch krijg je het voor elkaar om soms die extra bodemplaat onder de auto te toucheren. Mensen in de omgeving van de auto schrikken zich helemaal te pletter als ze dat horen.

Lane assist. Er is veel over geschreven... Heel veel over geschreven... Ik ben denk ik een uitzondering op al die A en CLA rijders die het hulpmiddel wél aan laat staan. Oké, het mag af en toe wat subtieler en ja hij kan soms vrij abrupt ingrijpen, maar ik ben dan wel afgedwaald richting de zijkant van de weg omdat ik bijvoorbeeld een nieuwe track op de USB stick wilde opzoeken. Verder leert het mij om fatsoenlijk midden op mijn rijstrook te blijven rijden en daar kan ik prima mee leven. De vrouw zet hem wel direct uit.

De motor dan. Pittig ding met voldoende vermogen om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Ik ben een relaxte rijder dus (haast) nooit een sportstand voor mij en altijd heerlijk in Comfort. Af en toe bij het afremmen en opnieuw accelereren knalt ie nog even hoog in de toeren, omdat ik het gaspedaal dan net iets te diep heb ingetrapt. Dat is met een subtiele lift weer eenvoudig terug in normale toeren te krijgen. Wat mij wel is opgevallen is dat de radiateur ventilator soms als een malle aan het draaien en blazen is, terwijl ik na starten niet eens boven de 40km/h ben gekomen. Je kunt de auto dan van een afstand aan horen komen. Uiterst vreemd wat mij betreft. Ik ben benieuwd of meer (CL)A200 rijders dat ervaren.

MBUX. Tja, wat moet je er nog van zeggen. Het veelgeprezen systeem met kraakheldere graphics verveeld nog geen seconde. Scala aan mogelijkheden, maar eenmaal ingesteld naar wens kom je er weinig meer aan. Spraakassistent ("Hey Mercedes") heb ik bij aflevering al uit laten zetten en activeer ik met het knopje op het stuur. Navigatieadressen opnoemen werkt echt perfect! Bij bedrijven hoef je zelfs niet eens de straatnaam te noemen. Ideaal! Ik heb ook AR. Leuke gimmick, maar alleen echt handig bij stoplichten. Geen gehang naar voren meer om het stoplicht te kunnen zien, maar je camera springt automatisch aan, waardoor je lekker achterover kunt blijven zitten.

CLA als gezinsauto? Deze vraag heb ik meerdere keren op internet voorbij zien komen. Ik snap de vraag wel, omdat je een Coupé niet snel als gezinsauto bestempeld. Komend uit een BMW 320D Touring kan ik zeggen dat we meer ruimte hebben nu. Zowel qua zitruimte voor én achterin als in de kofferbak. Met het kinderfeestje van mijn dochter zaten er 4 kinderen van 6/7 jaar op de achterbank. Plek zat dus!

Designo mountain grey magno. Wát een kleur! Nog nooit zo ontzettend veel reacties gehad als op deze auto. Is het mooi? Ja. Is het anders? Ja. Is het slim wanneer je er weinig aan wilt doen? Nee. Als fervent wasstraat gebruiker kan ik dat wel vergeten. No go voor de wasstraat met deze lak. Krassen kunnen niet weggepoetst worden en ga zo maar door. Noem het gek, maar ik heb van Chemical Guys een speciale matte autoshampoo waar ik de auto mee was en een speciale washmitt om geen krassen te veroorzaken. Nadrogen met een grote microvezel handdoek en hij staat er weer keurig bij. Het is veel werk en niet iedereen zal daar op zitten te wachten dus wees gewaarschuwd als je deze lak op het oog hebt.

Al met al kan ik zeggen dat ik een zeer tevreden berijder ben van deze CLA. Hopelijk blijft dat ook zo, want zoveel kilometers staan er natuurlijk nog niet op. Keep you posted!

10,000 km

De eerste 10.000 km zitten er op en mijn mening over de auto is onveranderd. Wát een heerlijke auto om in te rijden.
Mensen draaien hun hoofd nog steeds om de auto te bekijken en de complimenten zijn niet aan te slepen. In tussentijd is de auto ramvol gepakt voor de vakantie in juli en dan merk je dat je een Shooting Brake hebt met schuin aflopende daklijn. Gelukkig worden de kids steeds ouder en gaat er minder kinderspeelgoed mee. Tevens heb ik een 'nieuwe' feature ontdekt middels een Youtube video die ik nog niet kende: de HOLD functie. Ideaal voor het stoplicht! Voor de mensen die het nog niet kennen: Bij stilstaan druk je de rem eenmalig wat dieper in. Op je display komt HOLD te staan en je hoeft je voet niet meer op de rem te houden. Remlichten blijven branden, maar auto staat stil.

Ik zal in het kort de plus -en minpunten opsommen die mij zijn opgevallen in de afgelopen 10.000 km:

- MBUX! Snel, intuïtief en boordevol mogelijkheden. Bij de eerste beurt ga ik wel vragen of FUP3 erop mag, zodat ik ook flitspalen kan importeren met audio waarschuwing. Sinds kort heb ik In-Car Office gratis aan kunnen zetten. Sync met O365 account werkt perfect en ik kan direct navigeren naar het adres dat in mijn agenda staat.
- Motor i.c.m. automaat. De CLA200 komt uitstekend van zijn plek en accelereert goed door. Erg fijne combi om in te 'cruisen'
- Ambient verlichting. In het donker is het aangenaam rijden met de langzaam veranderende kleurstelling binnen de auto (blauw in mijn geval). Het geeft rust en is erg relaxed
- Spraakassistent. Ik heb Linguatronic uitgeschakeld, zodat de spraakassistent (of is het assistente...?) niet continu inbreekt bij het mogelijk zeggen van "Mercedes" of iets in die trant. Ik gebruik hiervoor de knop op het stuur om deze te activeren wanneer ik dat nodig vind. Ik gebruik het voornamelijk bij de navigatie waarbij de bedrijfsnamen perfect herkend worden. Ook wanneer ik het weer wli weten werkt dat goed door te vragen: "Wat is het weer in..."
- AMG stoelen. Deze voorgevormde sportstoelen zitten heerlijk voor mij. Met een kleine aanpassing van de lendesteun heb ik de perfecte zithouding waarbij ik na een paar uur rijden nog topfris uitstap. Met wat lichte rugproblemen is dat voor mij niet bij iedere auto zo geweest.

Min
- Hoogte van de auto. Je leert het jezelf aan om sommige drempels stapvoets te nemen, maar je voelt je tóch bezwaard als er een auto achter je rijdt die dan op jou moet wachten. Schrapen van de bodem wordt minder, maar blijft voorkomen
- Lane assist. Goed wanneer je niet zit op te letten en hij grijpt in. Het ingrijpen daarentegen is zó abrupt dat passagiers soms dachten dat we een klapband hadden. Dit had toch subtieler gekund.

Verbruik
Het verbruik van de auto was in de begintijd van Corona niet best, maar dat is ook logisch. Enkel korte afstanden met veel remmen en optrekken. Nu er meer snelwegkilometers bij zijn gekomen staat het gemiddelde nog op 6,9 /100km, maar dat is nog steeds verder zakkende. Gemiddelde ritjes van en naar kantoor of klanten komen vaak neer op 5,2-5,4/100km.

Al met al dus nog steeds een erg tevreden berijder van deze heerlijke CLA. Ik kijk met vertrouwen de komende jaren tegemoet en kan niet wachten om de kilometers aaneen te rijgen. Het aantal sterren blijft dan ook op 4 staan.

25000 km

Sinds lange tijd weer een update van de CLA. Afgelopen weekend heeft de auto zijn eerste echte vuurdoop gehad v.w.b. lange afstanden. Een lang weekend Oostenrijk stond op de planning waar we Max Verstappen vanaf zijn tribune zagen winnen. Een ritje van 1100 km met 3 mannen, volle koelboxen en een volle dakkoffer (uiteraard in matte kleur!). In Duitsland en Oostenrijk de CC op 130 km/h (en lager waar nodig) kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 6.1l p/100 km. Dit was beduidend beter dan ik had verwacht! De AMG stoelen zijn ook met vlag en wimpel geslaagd voor deze (duur)test. Na 1100 km stap je okselfris uit de auto. De 163pk sterke benzine motor komt in de bergen nergens tekort en loopt zeer soepel. Op de camping in Oostenrijk heeft de auto stilgestaan en met een aantal keren de achterklep te openen en te sluiten kreeg ik al snel de melding dat de 12V accu op een kritiek niveau stond. De auto schakelt uit zichzelf de binnenverlichting zachter, de kofferklep verlichting uit en de verwarming naar volledig Low. Maandag startte de auto zonder problemen en kon de accu tijdens de terugrit weer fijn opladen. In de afgelopen 15.000km heb ik geen bijzonderheden gemerkt aan de auto. Alles werkt zoals het hoort te werken en ik ben nog steeds uiterst tevreden over de CLA. Helaas moet de auto aankomende week naar een autoschade herstelbedrijf, omdat er 2 flinke krassen op de zijkant zitten (kinderfietsje...). Dan heb je direct het nadeel van de matte kleur: Opnieuw spuiten. Laten we hopen dat dat niet meer voorkomt in de toekomst! Ondanks dat het een lease auto is behandel ik de auto alsof ik hem zelf gekocht heb en doet het tóch pijn als je het ziet. Aankomende zomer (augustus) hopelijk naar Frankrijk! Edit: Foto van auto mét dakkoffer toegevoegd

32000 km

De vakantie zit erop en de CLA mocht ons naar Frankrijk vergezellen. Het blijft een heerlijke auto om te 'cruisen' op de snelwegen. Dakkoffer er weer op en een gemiddeld verbruik van 6.0l. In mijn ogen uitstekend! In Frankrijk hechten ze minder waarde aan de kwaliteit van B-wegen en dat merk je. Waar snelwegen een genot zijn om op te rijden in de Mercedes, zo'n drama is het op de B-wegen. Het straf afgeveerde onderstel van de CLA is absoluut niet geschikt voor deze hobbelige wegen. We zaten in de Loire waarbij we best veel door de bossen moesten rijden om bij een grote supermarkt etc. te komen. Deze ritjes waren absoluut geen pretje. Nu kies je geen auto uit op basis van de Franse B-wegen, maar ik snap heel goed waarom al die chauvinistische Fransen een Frans merk rijden... Dat was dus een wat mindere ervaring, maar desalnietemin blijf ik een erg tevreden rijder. Kids hebben de rit op de achterbank uitstekend doorgebracht. Met de sportstoelen heb je geen mogelijkheid meer tot een normale tablethouder, maar ik heb er een gevonden bij Amazon van het merk TFY. Aanrader! Deze wordt met een elastische band met klittenband om de hoofdsteun bevestigd en gaat precies door het gat dat in de sportstoel zit. iPad's en Nintendo Switch bleven probleemloos zitten. En met de 2 USB-C poorten achterin bleef alles netjes op 100% en dus geen gezeur om lege iPad's.

53125 km

Weer even een update van de CLA. De laatste update was van 1-10-2021 met 32000km op de teller en in tussentijd is er geen moment van spijt of twijfel geweest (wel één irritatiepuntje). De laatste 21000km zijn omgevlogen met een grote grijns. Ik betrap mezelf er op dat ik met regelmaat de auto nog eens nakijk als ik hem ergens heb geparkeerd. Het blijft voor mij een waanzinnige verschijning. In tussentijd heeft de CLA zijn Service B beurtje gekregen bij van Mossel in Moordrecht. Topbedrijf met goede service. Ik heb mijn irritatiepuntje daar kenbaar gemaakt; het belachelijk hard blazen van de radiator ventilator. Ze hebben de auto uitgelezen, maar niets kunnen vinden. Ze hebben gevraagd of ik er een filmpje van wil maken en dat heb ik onlangs gedaan. Hier moet ik nog even voor terug naar van Mossel.

Volgende week staat wederom de rit naar Oostenrijk op het programma. Hetzelfde recept met 3 mannen, een volle dakkoffer en volle koelboxen. Ik kan niet wachten om weer 1000 km aaneen te rijgen met de CLA. Ik zie meer en meer CLA's op de weg verschijnen. Hopelijk zijn al deze berijders ook zo tevreden met hun CLA ondanks de leverproblematiek door chiptekorten. Ik probeer de volgende update weer na de vakantie (Frankrijk) erop te zetten.

Edit: Foto toegevoegd van de CLA op de camping bij vertrek in de ochtend. Het blijft wat mij betreft een plaatje!

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA