Mazda 626 2.0 D Comprex S (1995)

Druk onder de kap

Mazda 626 2.0 D Comprex S
Mazda biedt in de 626 ook een 2,0-liter diesel. In tegenstelling tot alle concurrenten gaat het hierbij om speciale techniek, want in plaats van een turbo zorgt hier een Comprex-compressor voor extra vermogen.

De dieselmotor waarmee de Mazda 626 geleverd kan worden is niet voorzien van extra kleppen en krijgt ook geen assistentie van een turbocompressor om aan extra vermogen te komen. Wat hij wel heeft is een mechanische compressor. Die wordt niet aangedreven door de uitlaatgassen zoals een turbo, maar door een riem, die door de krukas in beweging wordt gebracht. Het is een zogeheten Comprex-compressor. Comprex staat voor COMPRessie en EXpansie ofwel samendrukking en uitzetting. Hierbij worden de uitlaatgassen gebruikt om de inlaatlucht 'een duwtje in de rug te geven' zodat die onder hogere druk de cilinders binnenstroomt. Er komt dus extra lucht in de verbrandingskamers. Dat leidt weer tot een intensievere verbranding en daardoor tot meer vermogen. Het resultaat is dat de 1998 cc diesel van Mazda 56 kW/76 pk levert. Dat is beduidend minder dan bijvoorbeeld de 2,0-liter turbodiesel van de Mitsubishi Galant, maar meer dan de ongeblazen diesel van bijvoorbeeld de Toyota Carina E. Die levert namelijk 54 kW/73 pk. Extra paardekrachten levert de Comprex-compressor dus wel op, maar om nu van een opvallende vermogenswinst te spreken, nou nee. Z'n verdienste ligt meer op het gebied van trekkracht bij lage toerentallen. De Japanner kan met 172 Nm een aanzienlijke hoeveelheid koppel mobiliseren.
Wat deze opbouw van vermogen en trekkracht voor de prestaties betekenen lijkt vrij duidelijk: de topsnelheid zal niet gigantisch zijn, maar de acceleratie zal er niet om liegen. En dat klopt, want de Mazda houdt er al bij 161 mee op. Dat komt ongetwijfeld ook doordat de Comprex-compressor zijn partijtje maar binnen een vrij beperkt toerengebied echt goed meeblaast. Op de Duitse Autobahn bleek de 626 2.0D Comprex-S vlot door te accelereren naar zijn top. Maar dan was de fut er ineens uit. De acceleratie 0-100 volbracht hij in 15,0 s. Bij de tussensprint (80-120) in 'vier' klokten we de 626 op 12,6 tellen. In 'vijf' toonde de Mazda zich met 14,8 s eveneens rap.

Orgelende klanken
Een punt waar bij diesels altijd scherp op wordt gelet is de geluidsproduktie. We kunnen gerust zijn: de Mazda 626 2.0D Comprex-S klinkt niet erg dieselachtig. Wel zorgt de Comprex voor wat speciale geluiden. Tijdens fel accelereren klinken er wat 'orgelende' klanken uit het vooronder op en bij een normaal snelwegtempo hoor je een hoog gefluit. Het geluidsniveau in het interieur ligt op een redelijk niveau. We noteerden bij 100 km/h 69,5 dB, en 72,5 dB wanneer met een constante snelheid van 120 werd gereden.
Vering en demping van de Mazda 626 weten niet goed verborgen te houden in welke toestand het plaveisel zich bevindt. Schakelen gaat niet supervlot. Je voelt een lichte weerstand wanneer je de pook van het ene verzet naar het andere beweegt. Van een Mazda hadden we wat meer souplesse verwacht. De 626 heeft bekrachtigde besturing. Bij lage snelheden helpt de bekrachtiging goed, bij hogere snelheden houdt hij zich op de achtergrond. De voorwielaandrijving maakt de auto in principe onderstuurd en de zware dieselmotor voorin draagt er ook toe bij dat hij in bochten het liefst rechtdoor wil blijven gaan. Toch vertoont de 626 niet veel neiging om in snel genomen bochten over de voorwielen naar buiten te schuiven.
Wat ruimte achterin betreft biedt de Mazda voldoende. Hij biedt een redelijke hoeveelheid plek voor de onderdanen, terwijl de hoofdruimte iets wordt beperkt door de aflopende daklijn. De bagageruimte is flink groot en goed toegankelijk en de achterbankleuning kan in ongelijke delen voorover.
Resten nog mededelingen van huishoudelijke aard. Zo is de Comprex voorzien van een verstelbaar stuur en beschikt hij over aardig ruime vakken in de voorportieren. Standaard zijn ook elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrische raambediening voor en achter. Een airbag is niet leverbaar.
De Mazda 626 2.0D Comprex-S is een keurig dieselende middenklasser die netjes scoort als het gaat om binnenruimte, bagageruimte en uitrusting. De Comprex-motor produceert geen vervelende dieselgeluiden en is niet super-rumoerig. Op de prestaties valt weinig aan te merken en met brandstof wordt zuinig omgesprongen. Enig echt minpunt is de stevige prijs.

Signalement

Merk Mazda
Model 626 2.0 D Comprex-S
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.823

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 56 kW / 76 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 172 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.750 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.270 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 550 kg
Banden195/65HR14Prijzen
Topsnelheid 161 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,0 s (fabrieksopgave: 14,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s