Kia Shuma 1.6 LS (2001)
Treetje hoger
Stel, je hebt zo"n 35.000 gulden (e 15.882) en je zoekt een auto met vier portieren en een behoorlijke uitrusting. Stel, je wilt niet zo"n héél compact model als een Opel Corsa. Stel ook dat je bereid bent naar merken te kijken die niet zo voor de hand liggen. Dán zou je kunnen gaan winkelen bij Kia.
De Kia Shuma is in 2000 gefacelift - hij kreeg een nieuwe neus, grille en bumper met geïntegreerde mistlampen. Verder zijn de achterlichten gewijzigd. Dat frontje met de fraaie lampenpartij en de geprononceerde, in de motorkap doorlopende belijning van de grille geeft de Shuma een heel eigentijds gezicht. Dat is dus een hele stap voorwaarts.
De Shuma wordt in Nederland standaard geleverd met Hankook-banden, voor een Europeaan niet bepaald een voor de hand liggende keuze. Maar wanneer je zulke kleine aantallen verkoopt als Kia, zal de prijs voor banden van een gerenommeerd merk wellicht te veel invloed hebben op de verkoopprijs van de auto en dát kan dan net niet lijden. Waar de Kia Shuma "t dan wél van moet hebben? Om te beginnen heeft de Shuma tegenwoordig een nieuwe 1,6-liter Mi-tech viercilinder, die de 1,5-liter vervangt. Hij is compleet nieuw en is door Kia zelf ontworpen. Ten opzichte van zijn voorganger is hij er 13 pk op vooruit gegaan: de 1.6 levert 101 pk en een maximum koppel van 148 Nm bij 4500 tpm, een stijging van 13 Nm. Daarmee accelereert de Shuma van 0-100 km/h in net geen 12 tellen en dat is voor een 16-kleps 1,6-liter in een auto met een gewicht van zo"n 1100 kg onder het gemiddelde. Je hebt dan ook niet het gevoel 100 pk onder de kap te hebben, al kom je er best mee uit de voeten. Jammer dat de motor ondanks zijn moderne constructie bovendien wat rauw klinkt. De tussenacceleratie van 50-80 en van 80-120 is redelijk, al moet je de vijfde versnelling bij het inhalen vanaf 80 km/h vergeten - hij doet er dan maar liefst 19 seconden over om op 120 km/h te komen. Om de motor zijn beste beentje te laten voorzetten, moet de Shuma sowieso wel actief worden geschakeld, want de spatiëring van de 5-bak is niet helemaal afgesteld op de motorkarakteristiek van deze 1.6. Dat schakelen gaat wat stroef. Het testverbruik kwam met de Shuma uit op 1:11,3 en dat is een verbetering ten opzichte van onze vorige test met de 1,5-litermotor, die op 1:10,7 uitkwam.
Kauwgom
Het rijgedrag valt of staat met het onderstel. Kia heeft de facelift niet aangegrepen om iets aan veren en dempers te wijzigen. De nogal slappe afstemming zorgt er voor dat langere golven in het wegdek netjes worden weggestreken, maar korte ribbels zijn desondanks goed voelbaar. Waarschijnlijk zouden zachtere banden een positieve invloed kunnen hebben.
Verder lijkt het wel of de carrosserie met kauwgom op het onderstel zit geplakt. Dat is niet bepaald vertrouwenwekkend, al moeten we bekennen dat als je eenmaal aan dat elastieken gevoel gewend bent en je met (meer dan) normale snelheden de bochten instuurt, de auto toch wel goed op koers blijft. Tja, en wat dat insturen betreft: dat kan een heel stuk directer!
De Kia Shuma heeft een keurig dashboard, stoelen die er goed uitzien, maar niet zo goed zitten. Ze zijn vooral te hard en bieden te weinig zijdelingse steun en de lendensteun is niet dik genoeg. De bekledingstof heeft een gedateerd ontwerp, maar akkoord, je kunt het best aardig vinden. Een nadeel van de bekleding is dat de stof is gecombineerd met kunstleer, ook aan de bovenkant van de rugleuning. Daar kleven dames nu precies tijdens warm weer met blote schouders tegenaan, ondanks de aanwezigheid van (standaard) airconditioning. De Shuma heeft achterin voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte kan beter. Een derde driepuntsgordel ontbreekt, maar de derde hoofdsteun is er wel. We hebben nogal wat puntjes in de Kia Shuma gevonden die voor verbetering vatbaar zijn. Maar de Shuma is er ook op vooruitgegaan. Neem alleen de standaard airconditioning. Verder is de afwerking in vergelijking met de vorige versie verbeterd. We hebben geen losse stukjes plastic meer aangetroffen en rammeltjes zijn de Kia eveneens vreemd. Sterk punt is verder de garantie van 3 jaar met een maximum van 100.000 km. Verder is de Shuma van binnen flink ruim en ziet de koets er beslist eigentijds uit.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Shuma 1.6 LS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.594 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 101 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.510 mm / 1.720 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.089 kg |
Laadvermogen | 511 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,3 s / 19,0 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |