Kia Shuma 1.6 LS (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Shuma 1.6 LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 146.750 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Eerste ervaringen
- 147.000 km
In verband met een langere woon-werk afstand in combinatie met een tweede kind op komst heb ik besloten om er een autootje bij te kopen. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar een kleine, wat oudere auto. Ik dacht aan een Subaru Justy, een Toyota Starlet of iets dergelijks. Voor mezelf heb ik het budget op € 1000 vastgesteld. De auto moet vooral de winter doorkomen, daarna is de fiets wellicht weer een optie.
Op de verjaardag van een familielid hoorde ik van m’n zwager dat die een andere auto had aangeschaft omdat z’n huidige auto niet echt handig was met z’n 30 a 40.000 kilometer per jaar. De oude auto, een Kia Shuma, was overbodig geworden en kon ik voor een zacht prijsje overnemen. Na wat zoeken op internet heb ik besloten tot de koop over te gaan. Het lijkt een redelijk betrouwbare auto te zijn.
Ten opzichte van m’n andere auto, een Skoda Fabia 1.4 16V heeft de auto (op papier) een aantal voordelen:
- Grotere bagageruimte;
- Airconditioning;
- Meer ruimte op de achterbank;
- Halflederen bekleding;
- 1 pk meer power :)
- Elektrische ramen achter;
- Een trekhaak waar 1250! kg aan gehangen mag worden.
De nadelen zijn:
- Hoger verbruik (verwacht ik);
- Hogere belasting (de auto is 40 kg zwaarder en valt daarmee in een hogere schijf)
- Geen verwarmde spiegels;
- Geen boardcomputer;
- Geen tractiecontrole;
- Geen remkracht assistent;
- Geen diepteverstelling van het stuur.
Alles bij elkaar leek dit me een leuke auto om een paar kilometer mee te rijden. De tijd zal leren welke auto uiteindelijk het veld gaat ruimen: de Kia of de Skoda. De eerste kilometers verliepen prima, alles voelt een stuk 'wolliger' aan als de Fabia, maar dat went snel.
Wordt vervolgd!
Hij gaat lekker
- 155.000 km
'Der Schummi' zoals de auto in het dagelijks taalgebruik wordt genoemd, heeft de winter overleefd. Op één van de koudste dagen ging dat overigens niet zonder problemen: de motor startte op een koude morgen slecht en liep vervolgens op 3 cilinders. De garage heeft er even naar gekeken en kwam tot de conclusie dat de bougiekabels waren versleten. Dit moest dus worden opgelost en dus is gelijk een grote beurt uitgevoerd. De garagist merkte op dat de banden toch echt versleten waren en dat het niet echt verstandig was om ermee door te rijden in de sneeuw en gladheid.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een stel goede banden. Nieuwe banden bij de banden- specialist zijn me te duur, maar de lokale 'bandensjacheraar' had een viertal z.g.a.n. Dunlop SP01's liggen dus die heb ik overgenomen voor € 150.
Verder las ik over de ANWB aankoopservice, dus ik heb gecheckt wat ik terug krijg voor deze auto als ik hem zat ben. Wat blijkt: ik krijg er € 450 meer voor dan dat ik ervoor gegeven heb, er is dus sprake van een negatieve afschrijving, oftewel bijschrijving!
Hoe dan ook, sinds ik de auto heb gekocht heb ik de volgende kosten gemaakt:
Brandstof (Gemiddeld 1 op 11,8) = € 1140.-
Onderhoud (Inclusief banden) = € 789.-
Belasting (€ 37 per maand) = € 370
Verzekering (€ 23 per maand) = € 230
Afschrijving (€ 1000 - € 1450) = € -450.-
Alles bij elkaar dus € 0,25 per kilometer, is wel zo ongeveer wat ik verwacht had, en best redelijk gezien het kleine aantal kilometers die de auto aflegt.
Wat me verder opvalt aan de auto is dat de airco behoorlijk wat vermogen kost en dat de hoofdruimte voorin niet overhoudt.
Verder ben ik van plan om nog maar even door te rijden met de Shuma, tijdens de recent uitgevoerde APK gaf de keurmeester aan dat de wagen er nog prima aan toe is.
Vakantie overleefd
- 160.000 km
Zoals ik al eerder heb aangegeven in deze review was deze KIA bedoeld als tijdelijke oplossing, om een drukke periode te overbruggen. Dit voorjaar heb ik dan ook overwogen om de auto weer van de hand te doen. Dat zou echter lastig worden met de zomervakantie: de Shuma heeft lekker veel ruimte en is dus een ideale vakantieauto. Aansluitend aan de vakantie volgt een periode van verbouwing, gevolgd door een periode van verhuizing. Vervolgens staat de winter weer voor de deur en het lijkt wat dwaas om juist nu een (warme) auto te verkopen. Lang verhaal kort: het is de planning om de auto mee te laten gaan tot voorjaar 2012.
De vakantie met de Shuma beviel overigens prima, in combinatie met de dakkoffer was er ruim voldoende ruimte om alle spullen te verstouwen. Onder een behoorlijk gewicht rijdt de auto overigens ook prima, op snelwegtempo lijkt hij een stukje vaster op de weg te liggen. Qua onderhoud is er weinig te melden: alles functioneert prima. Wel hebben we twee keer gehad dat de trekhaak bij het achteruitrijden een drempel/stoep heeft geraakt: als de auto volgeladen is met bijvoorbeeld laminaat merk je dat wel.
Qua kosten is het beeld als volgt:
Brandstof: € 0,142 per km
Onderhoud: € 0,058 per km
Belasting: € 0,035 per km
Verzekering: € 0,023 per km
Afschrijving: -€ 0,033 per km
Alles bij elkaar dus € 0,224 per km, dat is een verbetering ten opzichte van de vorige ‘meting'.
Shuma goes Ghana
- 163.000 km
Nadat de Shuma 4 weken ongebruikt op de stoep heeft gestaan leek het me verstandig om hem te verkopen. Na het plaatsen van de advertentie werd ik direct gebeld door een geïnteresseerde. Hij had geen rijbewijs, dus een proefritje zat er niet in, maar de aanbetaling van 50% was geen probleem en hij zou de auto de volgende dag ophalen. Ik begreep dat de auto voor de export bedoeld was en naar Ghana verscheept zou worden. Overigens heb ik de auto nog met een paar honderd euro winst verkocht, lijkt me niet slecht.
Hopelijk heeft een Ghanese familie nog vele generaties plezier van m'n auto :)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Kia Shuma 1.6 LS (2001)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties
