Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Mondeo 2.0 TDCi

Herkansing

Ford Mondeo 2.0 TDCi
  • Mario Prinsen
  • Eerste rijtest
17 januari 2002 om 17:46
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 52
AutoWeek 2001 week 52

Je leest het in AutoWeek 2001 week 52

De dieselversies van de Ford Mondeo konden ons niet zo bekoren. Achter de schermen knutselden de Ford-techneuten aan een nieuwe diesel die ons in vervoering moet brengen. Aan de 2.0 TDCi de eer om te bewijzen dat de belofte niet loos is.

Met de jongste generatie Mondeo heeft Ford een sterke aanbieding in de middenklasse op poten gezet. Met zijn 4,73 meter lengte – zelfs 4,80 meter voor de Wagon - is het een flink uit de kluiten gewassen auto, die meteen leverbaar werd in een fors aantal varianten. Dat de Mondeo vorig jaar de prestigieuze Auto-1-titel won, geeft zijn potentie aan, nog verder bekrachtigd door de scherpe prijzen die Ford hanteert voor zijn middenklasser.

De kilometervreters konden kiezen uit twee diesels met een inhoud van twee liter, luisterend naar de aanduiding TDDi. Als instapdiesel bracht Ford een versie met 90 pk, maar voor de meeste modellen stond de uitvoering met 115 pk te trappelen van ongeduld. Met de krachtigste van dit duo hebben we uitgebreid kennis gemaakt (zie AW 17-2001) en die krijgt nu de TDCi boven zich. Basis voor deze nieuwe machine is het zestienkleps TDDi-blok dat voor deze gelegenheid werd voorzien van een common rail-inspuitsysteem van de firma Delphi. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist: de TDCi is goed voor 130 gezonde pk's en een gigantisch koppel van 330 Nm - kortstondig bij vol gas zelfs 350 Nm! Al die Nm's zijn al paraat bij 1800 toeren, maar bij 3000 toeren hoef je met 280 Nm ook nog niet te klagen. Komt aan kracht echt niets te kort.

Belangrijke aanwinst
Voor Ford is een goede diesel in de Mondeo heel erg belangrijk omdat er in deze klasse flink wat veelrijders aan het winkelen zijn. Ford verwacht dat de helft van de Mondeo's met een dieselmotor van de band zal rollen. In ons land halen we nog niet zo'n hoog dieselaandeel, maar bij onze zuiderburen wordt maar liefst 90% van de Mondeo's geleverd als diesel. En dan is een fatsoenlijke diesel van levensbelang.
Op papier doet Ford het dus erg goed met die nieuwe TDCi-motor, maar de hamvraag blijft natuurlijk of dat in de harde, dagelijkse praktijk ook zo is. Daar kun je alleen maar achterkomen door een flink stuk te gaan sturen.
Opvallend is dat de TDCi – ondanks de directe inspuiting – wel enkele seconden opwarmtijd neemt voor de koude start. Hij komt vervolgens wat ratelend tot leven om daarna snel tot een beschaafder bestaan over te gaan. Het wordt ons al vrij snel duidelijk dat de TDCi zijn zwakkere broeder in prestaties en akoestische eigenschappen ruimschoots overtreft. Op lagere snelheden hoor je in de verte nog wel wat dieselgeluiden, maar bij hoger tempo is de cocktail van wind-, band- en motorgeluid zodanig dat je trommelvliezen geen dieselgeluiden meer registreren. Natuurlijk hoor je bij fors optrekken nog wel licht geratel, maar dat is vrijwel geen enkele diesel vreemd. Op wat hele zachte fluitgeluidjes tussen de 2000 en 3000 toeren na, laat deze TDCi zich van zijn beste kant zien. Daarboven wordt 'ie weer wat duidelijker hoorbaar, maar dan zit je in 5 al op een in ons land door de sterke arm verboden 150 km/h.
Trekken doet de nieuwe diesel natuurlijk als de beste. Vanaf 1000 toeren pakt 'ie al mooi op en bij 1600 omwentelingen begint het echte sleurwerk. Niet met zo'n vette por in je rug als bij de TDI's van het Volkwagenconcern, maar toch wel zeer merkbaar. Tussen die al eerder genoemde toerenband van 2000 tot 3000 sjouwt 'ie het lekkerst door; voelt dan wel heel dynamisch aan. En dan is het weer een heel prettige gewaarwording als na dik 450 kilometer rijden de wijzer van de brandstofmeter net op half staat. Daaruit kunnen we nog geen precies verbruik destilleren; daarvoor moeten we de auto onder onze vertrouwde omstandigheden nog eens uitgebreid testen. Ford houdt het zelf op een liter diesel voor elke 17 kilometer.
Met deze TDCi-motor heeft Ford voor de Mondeo een diesel die gezien mag worden. De Duitsers treden daarmee toe tot de (nog) bescheiden dieselelite in de middenklasse die over 130 pk beschikt; hoger op de prijsladder bij de luxe-merken is zoveel power al gebruikelijker. Met een instapprijs van net onder de 60 mille ( 27.227) zit Ford ook helemaal niet verkeerd. Voor de Nederlandse markt verwacht Ford dat de meeste dieselrijders voor de TDCi zullen kiezen. Een logische inschatting, want de 90 pk diesel is er alleen maar in een simpele uitvoering en de 115 pk TDDi is maar twee mille goedkoper dan de TDCi.

  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Uitgelicht aanbod

    Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium AUTOMAAT | Navi | Pano | Stoelverw. | Camera | Cruise

    Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium AUTOMAAT | Navi | Pano | Stoelverw. | Camera | Cruise

    • 2015
    • 105.730 km

    € 19.950

    Ford Mondeo 1.8-16V Platinum Airco, Cruise Control, NAP

    Ford Mondeo 1.8-16V Platinum Airco, Cruise Control, NAP

    • 2005
    • 206.990 km

    € 1.444

    Ford Mondeo 1.5 Titanium | PANORAMADAK | LED | NAVI - A.S. ZONDAG OPEN! -

    Ford Mondeo 1.5 Titanium | PANORAMADAK | LED | NAVI - A.S. ZONDAG OPEN! -

    • 2016
    • 57.745 km

    € 18.990

Meer Ford Mondeo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

    345
    • 22 mei 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    2
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum...

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease...

    13
    • 23 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo (2020)

    Ford Mondeo (2020)

    3
    • 13 november 2021
meer reviews
Ford Mondeo ST220 vs Alfa Romeo 156 GTA

Ford Mondeo ST220 vs Alfa Romeo 156 GTA

85

Lepel een hete V6 met zesbak in een middenklasser en je hebt ineens een Mondeo ST220 of een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    57
    • 26 april 2022
  • Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km - Klokje Rond

    Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km -...

    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Europese Ford Mondeo uit productie

    Europese Ford Mondeo uit productie

    34
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    101
    • 17 januari 2022
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder? - Reportage

    Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder?...

    49
    • 10 november 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    52
    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    11
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    19
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    154
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden