Ford Mondeo 2.0 TDCi 115pk Collection (2002)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 TDCi 115pk Collection (2002)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 115pk Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf84.800 km
KM-stand laatst149.077 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Intro

  • 112.851 km

Geen afgestempeld onderhoudsboekje, geen NAP en een kilometerstand op de display welke afwijkt van wat er in de advertentie staat.
Op zich meer dan genoeg redenen om met een ferme boog om deze Ford heen te lopen. Maar goed we hadden erg snel een ander vervoermiddel nodig dus dan breekt nood de nodige vooroordelen. De kleur was meer dan in orde, de verkoper vertrouwd, de carrosserie en het interieur zag er strak uit, de uitgebreide proefrit gaf ons veel vertrouwen. En ze paste, niet geheel onbelangrijk, ook nog eens precies in ons budget
Dus zo stond er na 5 jaar de frivole Volvo 480 en 4 jaar de oerdegelijke Toyota Corolla eind februari 2010 een Ford Mondeo mark III voor de deur. Dit exemplaar rolde op 15 maart 2002 in Genk van de lopende band. Uitvoering: Hatchback in de kleur Metropolis Blue met de 115 pk sterke 2.0 liter TDCI motor in het vooronder en alles wat bij het Collection pakket inbegrepen is. Nieuw voor ons: ingebouwde navigatie, cruise control, een zee van ruimte op de achterbank en een oceaan aan ruimte wanneer je de achterbank neerklapt. De bedoeling is dat we met deze highway cruiser par excellence nog minimaal 4 jaar vooruit kunnen.
Haar leefomgeving: 4x in de week 250 vrijwel filevrije woon-werk kilometers en in het weekend de onvermijdelijke boodschappen run, wat familiebezoek en zo nu en dan een ritje naar het bronsgroen eikenhout om daar op de racefiets wat van onze Nederlandse bergen te bedwingen. Tanken doen we bij Baris in Rotterdam Zuid, waar ze standaard negen eurocent onder de basis literprijs van die Gele Schelp zitten. En het reguliere onderhoud beperken we tot 3x per jaar
Goed om te weten: Voor wat betreft de kilometerstanden houden we in deze review aan wat er op de display staat. De feitelijke kilometerstand is, volgens de verkoper, een 115.000 km hoger.

De kosten

Regulier onderhoud
100428 @ 96.044 km Homecars, Hellevoetsluis – Grote beurt € 385,07
101008 @ 122.475 km Homecars, Hellevoetsluis - Kleine beurt € 169,81
110128 @ 138.347 km Homecars, Hellevoetsluis – Grote Beurt € 409,72

Slijtdelen
110128 @ 138.347 km Homecars, Hellevoetsluis – wiellagerset links- & rechtsachter € 658,31

Banden
100308 @ 87.183 km Banden Best – voor 2x Michelin Premacy HP € 240,00
100406 @ 91.768 km Banden Best – achter 2x Michelin Premacy HP € 240,00
110128 @ 138,347 km Homecars, Hellevoetsluis – voor 2x Sava Intensa HP € 148,75

Brandstofverbruik
2010 50.078 km 5,47 l/100 km
2011 03.529.km 5,62 l/100 km (t/m 110129)

Brandstofkosten
2010 2,736,98 l – € 3.115,55 – € 0,062 p/km
2011 198,50 l – € 247,54 € 0,070 p/km (t/m 110129)

Pageviews
120422 12:50 uur - 2.184

update 100810 - 112.851 km
Nu we er ruim 1.500 liter diesel doorheen gejaagd hebben is het tijd voor het opmaken van een eerste balans.
Ze blijkt een betrouwbare en degelijke metgezellin te zijn die volledig in haar element is tijdens tussensprintjes en bij snelle bochtencombinaties. Ook op onze tocht naar de voet van Alpe dHuez gaf ze geen krimp en kwamen we zo fris als een hoentje aan in Les Ougiers. Daarnaast zit eigenlijk alles precies op de goede plek en is het vervangen van defecte lampjes in de lichtunits voor en achter een fluitje van een cent. Kortom ook daar is door de dames en heren techneuten bij Ford goed over nagedacht.
Met haar wegligging en acceleratievermogen tussen 50 en 120 doet ze ons terugdenken aan onze 480 Turbo. Het brandstofverbruik valt met 1 op 18 (overall) alleszins mee, wegligging & stuureigenschappen zijn meer dan goed en het interieur is ruim & sportief comfortabel. Daarnaast heeft ze de afgelopen ruim 27.500 km exact dat gedaan wat van haar verwacht werd. Elke dag zonder mokken starten en moeiteloos ons veilig en snel op de plaats van bestemming brengen. Dat daarbij het navigatiesysteem uit 2002 stamt en dus niet geheel van deze tijd is maakt niet uit want we hebben tegenwoordig OVI maps op onze slimme telefoon staan. Autorijden kost nu eenmaal geld maar tot op heden vallen de kosten voor deze aangename verrasing uit de stallen van de Blue Oval ons alleszins mee.
Al met al zijn we erg in onze nopjes met deze uit nood geboren oplossing.

Alles van waarde is weerloos

  • 114.681 km

update 100821 – 114.681 km

Eigenlijk verrassend dat het we er in ons lange autoleven tot afgelopen week geen last van gehad hebben. Maar afgelopen dinsdag waren we de klos. Een gevalletje parkeerschade waarbij de dader niet de wellevendheid heeft gehad zich bij ons bekend te maken. Kijk als het nu op de parkeerplaats van de lokale buurtsuper gebeurd was dan had ik er, hoe vervelend ook, nog wel mee kunnen leven. Maar het gebeurde op het parkeerterrein van mijn broodheer, n.a.w. door een van mijn collega's, dus ik ben er eigenlijk best een beetje ziek van geweest. Maar goed, aan de andere kant geven deze eerste battle scars onze vierwieler ook weer net dat kleine beetje extra karakter.
Wat ik de vorige keer trouwens vergeten ben te vermelden is dat het geluid wat onze ICE voortbrengt meer dan in orde is. Zowel qua helderheid als qua volume. Dacht ik eerst dat m'n achteruitkijkspiegel niet goed vastzat realiseerde ik me wat later dat die trillingen exact de maat van de muziek volgden.
Het is al cruisend over de snelweg tenslotte erg leuk om zo af en toe muziek van groepen als bijv. Dredg, Riverside of Wolfmother op een volume af te spelen als ware je aanwezig bij een van hun concerten.

Belgische Blue Bell

  • 125.032 km

update 101019 – 125,032 km

Kan het ook niet helpen maar sec gezien is mijn huidige Belgische Blue Bell eigenlijk net zo saai als mijn vorige White Knight uit het land van de Rijzende Zon.
We hebben er samen inmiddels meer dan 40.000 km onder onze Michelins voorbij zien zoeven. Zonder enige wanklank of het zou dat spaarzame gilletje van plezier moeten zijn wanneer we net iets te fors doortrekken in zo'n leuke doordraaier op de snelweg.
De cruise control is inmiddels tot ons hamertje tik gepromoveerd. Zo gauw de snelheid boven de 40 km/u komt zijn 2 klikken op het stuur genoeg om m'n rechtervoet van het gaspedaal af halen. Wel zo comfortabel en relaxed en bovendien goed voor m'n geldbuidel van uienleer.
Want zo blijft aan de ene kant m'n fanmail uit Leeuwarden tot een minimum beperkt en hoef ik aan de andere kant minder kwartjes van Kok aan 's lands schatkist af te dragen. En dan vergeet ik nog dat door dit gelijkmatige rijden de belasting van de aandrijflijn (incl. remmen, versnellingsbak en stuurinrichting) minimaal is.
Zo bezien was het dus niet echt een verrassing dat de kosten voor de kleine beurt welke bij 122.475 km werd uitgevoerd zich beperkten tot wat bij een kleine beurt gebruikelijk is.
Ben erg benieuwd hoe we de komende periode van slecht weer gaan verteren

Rolling Thunder

  • 138.407 km

Update 110129 - 138.407 km

Het was gisteren wel ff slikken toen we ruim 1.200,00 euronen mochten aftikken om onze Blue Bell weer helemaal in orde en met een jaar APK terug te krijgen. Maar goed wanneer je het dan, van de eerste schrik bekomen, allemaal eens op een rijtje zet valt het erg mee.
Onderhoud: De werkzaamheden welke bij een grote beurt gewoon zijn. Met wat extra aandacht voor het portier links achter in verband met het gebruikelijke roest probleem
Slijtdelen: Dat m'n wiellagers achter betere tijden gekend hadden lieten ze de laatste weken steeds duidelijker horen. Iets wat bij dit model Mondeo ook niet geheel ongebruikelijk schijnt te zijn Deze zijn dus vervangen
Banden: Na ruim 51.000 km waren m'n Michelins aan vervanging toe. We het nu eens met een setje Sava's aan de voorkant proberen. Kijken hoe dit Sloveens rubber gaat bevallen.
Tel je vervolgens alle kosten (inclusief de getankte diesel) van het afgelopen jaar bij elkaar op en deel je dit door het aantal gereden kilometers kom je uit op € 0,104 p/km. Daar komt dan natuurlijk nog wel de pecunia voor de wegenbelasting en de verzekering bij. Maar voorwaar een meer dan redelijke kilometerprijs wanneer je al het onderhoud bij een garage laat doen.
In 2011 gaan we vaker thuiswerken. Was het vorig jaar 1 dag in de week, nu is het streven om 2 dagen in de week onze BlueBell in haar parkeervak te laten staan. Het aantal kilometers wat we wekelijks op de weg doorbrengen zal dus met een kwart gaan verminderen. Maar goed dat zal al met al toch nog goed altijd blijken te zijn voor een afstand welke gelijk is aan de omtrek van Moedertje Aarde.

the End of the Road

  • 149.077 km

update 110414 -149.077 km

De enige constante factor in het leven is het onverwachte.
En zo kon het gebeuren dat, alle goede voornemens ten spijt, op die bewuste avond twee voertuigen elkaar tegenkwamen in die net iets te smalle bocht. En waar geen ruimte is voor twee dan …
Zo kwam er een eind aan het technisch leven van onze blauwe schigt ut Belgie.
Eigenlijk best wel jammer gezien de aanzienlijke reparatie kosten welke we 3 maanden eerder te verstouwen kregen. Maar goed, het was niet anders.
Wat hebben die 14 maanden nu eigenlijk aan kosten met zich mee gebracht?

Onderhoudskosten
2010 – 2011 € 2.251,66 : 64.515 km = € 0,0349 p/km (t/m 110412)

Brandstofverbruik
2010 – 2011 3.524,5 l : 64.277 km = 5,48 l / 100 km (t/m 110412)

Brandstofkosten
2010 – 2011 € 4.130,69 : 64.277 km = € 0,0643 p/km (t/m 110412)

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens