Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

Mach1

Gebruiker
[size=large]Officieel: Ford Fusion is feitelijk nieuwe Mondeo[/size]

De Mondeo mag dan vrij recentelijk gefacelift zijn, Ford blikt alweer ongeduldig vooruit naar de volgende generatie. Dat doet het merk met de Fusion, die bijna helemaal gelijk is aan onze volgende Mondeo.
De Fusion pronkt op de Ford-stand op de NAIAS in Detroit. Onze Europese Mondeo maakt eind 2012 z’n publieksdebuut, dus dat betekent een onthulling op de Autosalon van Parijs. Dat betekent dat we de Mondeo pas in de loop van 2013 bij de Nederlandse dealers kunnen verwelkomen. De Amerikanen kunnen hun Fusion al eind dit jaar bij de dealer ophalen.
Om het helemaal verwarrend te maken: de auto op deze twee afbeeldingen is de Mondeo. Snap je het nog?
We reizen weer even terug in de tijd naar het heden. Wat heeft de Fusion zoal te bieden? Allereerst de keuze uit vier aandrijflijnen. De basismotor is een 1,6-liter Ecoboost turbomotor met 180 pk. Optie twee is een 240 pk sterke 2,0-liter Ecoboost, gekoppeld aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.
Ook is er een hybride optie. Deze aandrijflijn bestaat uit een tweeliter Atkinson benzinemotor, een elektromotor en een CVT-transmissie. Het gecombineerde vermogen is 185 pk. Deze hybride Fusion slaat z’n energie op in lithium-ion accu’s.

'Zuiniger dan Chevrolet Volt'
De laatste versie is de Fusion Energi Plug-in Hybrid. Die heeft dezelfde aandrijflijn als de gewone hybride. Door z’n plug-in aandrijflijn wordt het een extreem spaarzame auto. Ford belooft een verbruik dat lager is dan dat van de Chevrolet Volt en de Toyota Prius Plug-in Hybrid.
De Fusion is 4,87 meter lang, met een wielbasis van 2,85 meter. De auto is 1,85 meter breed en 1,48 meter hoog. Ford introduceert op de Fusion de nieuwe designtaal, die zich vooral onderscheidt door smallere koplampen en een trapeziumvormige grille. De materialen zijn vergeleken met de huidige generatie een klasse beter en Ford meldt dat het van de nieuweling weer een echte rijdersauto maakt. Daar zorgen een nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging en een multilink achteras voor.

m1fy450brh9t.jpg

m1fy450bph9u.jpg

autoweek.nl

Freez

Gebruiker
Kijk, goede timing.

Medio 2013 staat mijn huidige Mondeo boven de 200.000 kilometer, tijd om dan wat nieuws te kiezen. Nu nog even wachten op de wagon, en wat voor 20% bijtellingsopties er tegen die tijd zijn.

De eerste plaatjes zijn in ieder geval veelbelovend.

Freez

D Elzinga

Gebruiker
Het Aston Martin-gehalte aan de voorkant is vrij hoog, maar het ziet er wel erg mooi uit allemaal. Dat had ik, na de vreselijke Focus III, niet verwacht(y)

Pjedroo

Gebruiker
Er zitten veel mooie kanten aan deze auto maar die neus vind ik echt geen porum. Totaal geen ford gezicht meer.. en wie ziet niet dat dit gewoon 100% gejat is van een Aston???

7e267730dc0130db630e924ffb0ba0b9.jpg

aston-martin-db9_front1.jpg

Verder ziet hij er wel fraai uit!

AnthonyRS

Gebruiker
Ik vind hem wel netjes! Enkel ben ik wel benieuwd of je als volwassene een beetje achterin kan zitten met zo'n daklijn.

Guest
Komt er weer een hatchback? Vind ik in dit segment echt geen porem.

Bentley Arnage

Gebruiker
Bloedmooi!!(y):eek:
Laat maar komen! De grille is inderdaad behoorlijk Aston Martin en eigenlijk vind ik het idee om hem in een Mondeo te drukken best fout, maar het staat naar mijn idee perfect.

Ben alleen bang dat het dashboard in 2013, wanneer hij op de Nederlandse markt komt, behoorlijk gedateerd zal zijn.

Porsche Gek

Gebruiker
Weer zo'n auto die minimaal 19" of 20" nodig heeft om er dik uit te zien.

Verder vind ik het front wel erg geslaagd, maar de achterkant (net als bij de huidige Mondeo) weer lelijk/slecht. Die overhang, bah. Ben wél erg benieuwd naar de Wagon. :)

929V6

Actieve Gebruiker
Eindelijk weer eens een echte grille. Kun je er tenminste weer met goed fatsoen je hoefijzer en ANWB-schildjes op bevestigen.:T

Het zal me niets verbazen als er voor Europa straks een ander, lelijk front op wordt gezet. De Amerikaanse Focus-neus is immers ook veel mooier.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mooi en ook veel mooier dan ik had gedacht! (y) Oogt erg dynamisch, doet me zelfs een beetje denken aan een Audi A7 Sportback. Net als bij de Kuga is er wel duidelijk sprake van evolutie, vooral de achterkant is nog goed herkenbaar. Het interieur oogt helemaal anders dan andere Ford-producten. Niet meer de sci-fi stijl, maar een hoekig en volwassen dashboard. In combinatie met de Mondeo Energi knalt deze Ford straks misschien wel (weer) naar de top in zijn segment, althans in Nederland, dankzij 7% bijtelling.

929V6 zei:
Het zal me niets verbazen als er voor Europa straks een ander, lelijk front op wordt gezet. De Amerikaanse Focus-neus is immers ook veel mooier.

De Amerikaanse Focus heeft dezelfde neus als de Europese, maar ik neem aan dat je de Electric bedoelt. Dan vind ik de Europese neus eerlijk gezegd geslaagder, die van de Electric oogt zo plastiekerig en past mijns inziens niet bij het (doorsnee) ontwerp.

De Europese Mondeo krijgt hetzelfde front, die zie je namelijk in de openingspost met Britse kentekenplaten en zonder oranje knipperlichten.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
2013-Ford-Fusion-front-end.jpg

2013-Ford%20Fusion-side-2.jpg

2013-Ford-Fusion-side.jpg

2013-Ford-Fusion-rear-three-quarters.jpg

2013-Ford%20Fusion-rear-end.jpg

2013-Ford%20Fusion-cockpit.jpg

2013-Ford-Fusion-center-console.jpg

2013-Ford-Fusion-rear-seats.jpg

Bron: https://www.motortrend.com/roadtests/sedans/1201_2013_ford_fusion_first_look/

Aparte middenconsole eigenlijk...

Wouter82

Moderator

Gaaf dashboard! Het meterpaneel heeft kennelijk twee grote beeldschermen. Middenconsole ziet er ook heel goed uit, al lijkt het niet helemaal logisch dat de klimaatknoppen rondom de audioknoppen zitten.

sierrra

Gebruiker
I dit al de update van het My Ford systeem? Aparte knopjes voor de klimaatregeling trouwens. Lijken wel kleine tip toetsjes.

PSA rules

Gebruiker
Vind het een lelijke auto geworden, verhoudingen zijn een beetje zoek; als je niet minimaal 18" velgen er onder hebt liggen, ziet deze auto er echt niet uit. En de grote lijn lijkt erg op de vorige Mondeo.

iDS

Gebruiker
gearhead zei:
Komt er weer een hatchback? Vind ik in dit segment echt geen porem.

Als je het beeld van de rode recht achter bekijkt zie ik toch echt een aparte kofferbak, geen scharnierende ruit.
Misschien past Ford de Insigniatruc toe: quasi hetzelfde profiel voor een notchback en een hatchback?

Trouwens: Audi A5, A7, Aston Martin Rapide: echt geen porem?

sierrra

Gebruiker
Misschien vreemd, maar op de een-na-laatste foto moet ik bij de rode Fusion (waar die gozert voor staat) steeds aan een gefacelifte Focus denken.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
fo03_4f0c07dad6650.jpg

fo01_4f0c07da8ab54.jpg

fo02_4f0c07dab89be.jpg

fo10_4f0c07dbeaa8d.jpg

fo09_4f0c07dbb2439.jpg

fo08_4f0c07db7d0a9.jpg

fo11_4f0c07dc22f4b.jpg

fo12_4f0c07dc37b55.jpg

Meer foto's: https://www.auto.cz/detroit-2012-naias-autosalonov-fotogalerie-64198 & https://www.carview.co.jp/dms/2012/take_car/ford_fusion/

bertje b

Gebruiker
dit is een vierdeurs model, een belangrijker model voor de amerikaanse markt
het is wachten op het vijfdeurs model en de clipper hoe deze er gaan uitzien.
krijgt de vijfdeurs een kortere kont zoals nu het geval is of niet?

Guest
Waar ik eigenlijk heel benieuwd naar ben is of de plug-in hybride versie ook naar NL komt. Als het klopt wat ze zeggen, en hij is qua specs zuiniger en schoner dan de Chevrolet Volt, dan komt hij in aanmerking voor 0% bijtelling. Ook in 2013. Aangezien 2013 voor mij, en uiteraard ook voor vele anderen een nieuwe leaseauto op de planning staat, ziet dit er dan wel heel interessant uit.

dens

Gebruiker
Prachtige auto! Ik vind de huidige ook zeer mooi (we rijden er trouwens eentje: Wagon 2.5Turbo, heerlijk ding!).

Dit zou best de opvolger van onze huidige Mondeo kunnen worden. Alleen jammer dat die fijne 5-cilinder er niet meer is (maar die is er in het huidige model sinds 2010 ook al niet meer). Dan maar een 240 pk 2.0 ecoboost....is ook geen straf:LOL:

Pjedroo

Gebruiker
Wat is dat ding op die laatste foto's verkracht zeg.. Vind het zo helemaal niks en ik was al zo'n mondeo fan (not). Achterlichten zijn wel mooi.

GT 1973

Gebruiker
Aan de ene kant lijkt de nieuwe Mondeo net een Aston Martin of een Audi A5SB,
aan de andere kant lijkt hij ook wel erg veel op de huidige Mondeo.
De stationwagen zou nog veel meer trekjes van de huidige Mondeo krijgen.
Ik denk dat Ford het oude Taunus- en Granada-truukje heeft toegepast: de koets ziet er wat moderner uit, maar de techniek is hetzelfde als 1, 2, 3 modellen geleden.
Bij de Granada werd ook de hele voorkant vernieuwd, maar kreeg de stationwagen de achterkant van de oude Granada.

iDS

Gebruiker
---GT--- zei:
Ik denk dat Ford het oude Taunus- en Granada-truukje heeft toegepast: de koets ziet er wat moderner uit, maar de techniek is hetzelfde als 1, 2, 3 modellen geleden.
Bij de Granada werd ook de hele voorkant vernieuwd, maar kreeg de stationwagen de achterkant van de oude Granada.

Dat geloof je toch zelf niet: zelfs bij een Golf 5,5 is er aan de techniek gesleuteld.
Een wagen met techniek van 3 generaties tevoren krijg je aan de straatstenen niet verkocht.
De lengte bedraagt trouwens 4,87 meter: is een pak meer dan de huidige. Je kan er dus gerust van uitgaan dat dit een nieuw ontworpen carrosserie is.

Freez

Gebruiker
---GT--- zei:
Aan de ene kant lijkt de nieuwe Mondeo net een Aston Martin of een Audi A5SB,
aan de andere kant lijkt hij ook wel erg veel op de huidige Mondeo.
De stationwagen zou nog veel meer trekjes van de huidige Mondeo krijgen.

Een beetje onzin. Ik kan mij voorstellen dat het platform redelijk hetzelfde gebleven is, maar de Mondeo MKII naar Mondeo MKIII was een drastisch andere auto, en van MKIII naar MKIV was ook weer een compleet nieuw ontwerp. Dat men dit keer bij het platform is gebleven en min of meer een uitgebreide facelift is snap ik, er is namelijk niets mis met het onderstel van de huidige Mondeo.

Freez

Suzukiwim

Gebruiker
Waarom zou men het platform veranderen als het huidige erg goed is. Een nieuw koetswerk, nieuw interieur en de verkoop in. In de huidige crisis zouden ze bij ford gek zijn om massa geld uit te geven aan de ontwikkeling van een nieuw platform.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Er wordt nu ook getest met de Mondeo in Europa:

spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-medium_5.jpg

spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-medium_1.jpg

spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-medium_2.jpg

spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-medium_3.jpg

spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-medium_4.jpg

Bron: https://www.autoevolution.com/news/spyshots-2013-ford-mondeo-sedan-46649.html

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wat nieuwe foto's van de nieuwe Ford Fusion (US):

7627989064_911008908d_c.jpg

7627989362_d9faa7f419_c.jpg

7627989448_2749a57dd6_c.jpg

7627990416_e0013d5298_c.jpg

7627990532_0534cca6d7_c.jpg

7627989712_70dca33ce8_c.jpg

7627989896_0a7ef8132c_c.jpg

7627989822_a209c80c71_c.jpg

Meer foto's: https://www.flickr.com/photos/ebaymotors/sets/72157630707663200/with/7627989362/

Total Loss

Gebruiker
Dashboard lijkt me wel een vooruitgang ten opzichte van die blingbling interieurs van Ford in de kleinere modellen, moet wel zeggen dat op de foto's waar je de verlichting binnenin allemaal ziet branden het al snel weer een beetje richting "fout" gaat, wel erg veel lichtjes en schijnsels zo, bijna een en al display / scherm wat je voor je neus hebt.

Achterkant lijkt nog wel erg veel op de vorige, voorkant is absoluut niet mijn ding, wat een hoge neus met belachelijk veel m2 kippegaas voorop zeg, vooral op de eerste foto van DC zie je goed wat ik bedoel, lijkt wel de neus van een dikke SUV of Pick-Up.

Ben sowieso niet van de Fords van de laatste jaren, design gaat mij veel te veel de Amerikaanse kant op.

TYN

Gebruiker
Ik vind 'm gaaf (y) Strak interieur, stoer voorfront en de zijkant doet een beetje Jaguar-esk aan.

Freez

Gebruiker
Ik zit met heel veel smart te wachten op;

(Spy)Foto's van de nieuwe wagon
Specificatie van de nieuwe diesel (nog steeds 20%?)
Introductiemaand.

M'n huidige Mondeo staat nu op 171.000 probleemloze kilometers en tegen het vroege voorjaar loopt ie naar de 2 ton. De huidige econetic is een optie maar eigenlijk net even te veel rumoeriger dan de 2.0 dat ik hier liever op wacht. Andere optie is een 508 eHDI, ook fijn, maar met een versnellingsbak waar ik niet echt enthousiast over ben, dan schakel ik echt 10 x liever met 't handje.

Total Loss zei:
n sowieso niet van de Fords van de laatste jaren, design gaat mij veel te veel de Amerikaanse kant op.

Vreemd, de Amerikanen zijn juist redelijk enthousiast over de nieuw Ford range, omdat ze zo 'Europees' zijn.

Freez

Bovenaan