Ford Fiesta 1.3i 16V Techno (1996)

Compacte uitdager

Ford Fiesta 1.3i 16V Techno
In Europa is de Ford Fiesta een bijzonder veelgevraagde kleine auto. Ook in Nederland scoort hij goed. Kan de nieuwste Fiesta de concurrentie in de compacte klasse aan? In deze test geven we het antwoord.

De nieuwe Fiesta is ontwikkeld uit het 'oude' model en werd gladder en ronder en kreeg het Ford-gezicht met de ovale grille. Maar hij bleef toch ook zichzelf. De vorm van z'n carrosserie is in grote lijnen gelijk gebleven en de wielbasis is even groot als voorheen. Ford wilde duidelijk niet te veel risico nemen met zijn populaire compacte model.
De vernieuwing is echter meer dan een uitgebreide face-lift, want er is ten opzichte van het vorige model echt veel veranderd. Zo worden er in de nieuwe Fiesta twee nieuwe motoren gemonteerd: de 1.3 en 1.4 16V ZETEC SE. Onze test-Fiesta was voorzien van een 1,3-liter zestienklepper met twee bovenliggende nokkenassen. De vierpitter is goed voor 55 kW/75 pk bij 5200 tpm en ontwikkelt een maximum koppel van 110 Nm bij 4000 toeren.
Daarmee, zegt Ford, moet de Fiesta een top van 172 halen en in 12,2 seconden van 0 naar 100 snellen. Bij onze metingen van de acceleratie 80-120 km/h noteerden we 11,9 tellen in '4' en 20,2 in '5'; dit is dus zeker geen inhaalversnelling.
Wat het geluidsniveau in het interieur betreft registreerden we bij 120 in '5' waarden rond de 72 dB; normaal voor een wagen in deze klasse.
Roept de uiterlijke verschijning van de nieuwe Fiesta nog herinneringen op aan die van de oude, voor het interieur geldt dat niet. De Fiesta '96 heeft een even fraai als volwassen dashboard en instrumentenpaneel. Met een sierlijke boog zijn instrumentenpaneel en middenconsole samengetrokken. Het gedeelte voor de bijrijder wijkt - alweer met fraaie welvingen - ver naar voren. De toegepaste kunststof ziet er luxueus uit. Het lekker dikke airbagstuur komt degelijk over. Door dit rad heen ziet de bestuurder van de Fiesta in Techno-trim meters met witte wijzerplaten. Behalve het voorste gedeelte zit ook de rest van het Fiesta-interieur er goed uit, met mooie deurpanelen en in de Techno-versie sportstoelen bekleed met een vlot ogend stofje. Rechts op het terugwijkende dashboard is geen aflegruimte te vinden. W‚l kun je spulletjes kwijt onderaan de middenconsole, in een vak links onder het stuur en in bescheiden portiervakken.
De Fiesta biedt plaats genoeg aan vier volwassenen. Mensen die achterin moeten zijn, kunnen daar makkelijk komen omdat beide voorstoelen voorzien zijn van een walk-in-systeem. Op de achterbank is er voldoende beenruimte, doordat de voeten ver onder de voorstoelen kunnen worden geschoven, maar de hoofdruimte houdt niet echt over.
De bagageruimte is beperkt, maar de ontwerpers hebben er toch veel aan gedaan om er het beste van te maken. Zo ligt de bodem van de bagageruimte duidelijk lager dan de bovenkant van de bumper. Daardoor moeten koffers en dergelijke echter wel over een drempeltje worden getild. Daarnaast is een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning standaard.

Hoog rijcomfort

De vernieuwingen bij de Fiesta beperken zich niet tot de carrosserie, de motoren en het interieur, want ook wielophanging, stuurinrichting en remmen werden onder handen genomen. Beide aandrijfassen zijn even lang, waardoor aandrijfreacties in de besturing als gevolg van torsiekrachten afkomstig van de motor verminderen. Achter zorgt een nieuwe as voor een betere wegligging. De stijfheid van de die as gaat overhellen van de carrosserie tegen en de zachtere afvering verhoogt het rijcomfort. Al die aandacht voor de rijeigenschappen heeft zijn uitwerking niet gemist, want de Fiesta voelt heel prettig, stevig, sportief en stabiel aan. Bij het rechtuit rijden lijkt het of niets hem van zijn koers kan brengen. Bochten neemt hij als op rails en van overhellen valt zo goed als niets te bespeuren. De besturing werkt fijn direct en exact en je hebt via het stuurwiel een prima contact met de weg. Vering en demping van de Fiesta zijn weliswaar stevig afgestemd maar er zit toch voldoende ruimte in voor comfort. Het schakelen verloopt probleemloos.
Kan de Fiesta de concurrentie aan? Als het gaat om rij-eigenschappen en een prettig rij-gevoel, steelt de Fiesta de show. En ook voor de inrichting van het interieur krijgt hij veel punten. Met z'n prestaties overtreft hij z'n concurrenten echter niet.

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.3i 16V Techno
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.794

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.828 mm / 1.634 mm / 1.320 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 925 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 510 kg
Banden185/55HR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 20,2 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 171 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum