Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Fiesta

Ford Fiesta 1.3i 16V Ghia (1997)

Lekker lui rijden

Ford Fiesta 1.3i 16V Ghia (1997)
  • Autotest
13 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De auto's in de kleine klasse bieden allang volwassen rijkwaliteiten en comfort. Maar ook op technisch gebied mogen ze er zijn. Zeker de Ford Fiesta met automaat die zijn bestuurder m/v een hoop extra rijcomfort bezorgt.

Ford was één van de eerste fabrikanten die vertrouwen had in de in 1987 door Van Doorne Transmissie geïntroduceerde Continu Variabele Transmissie en paste die in al snel in de Fiesta toe. CTX noemt Ford dat fraaie stukje Nederlandse techniek en combineert het in de Fiesta met de 1300 cc-motor.
Conventionele automaten werken in deze klasse overwegend niet zo zijdezacht als in dure limousines. Dan moet je toch
naar de traploze transmissie die CVT heet. In de Fiesta CTX heeft Ford de transmissie een fijne afregeling gegeven en hem gecombineerd met de 1242 cc 16-klepper. Schokvrij rijden is dan gegarandeerd. Het een en ander is zo afgesteld, dat de motor niet meteen toptoeren draait, wanneer je het gaspedaal vol intrapt. Dat wat onrustige gevoel van de eerste CVT's is inmiddels niet meer te bespeuren.
De Fiesta is uitgerust met de moderne 16-kleps 1,3-litermotor. Hij levert een vermogen van 75 pk en zijn maximale trekkracht van 110 Nm is beschikbaar bij 4000 tpm. Net als zijn grotere broers van de ZETEC-familie is hij lekker pittig en de zestienklepper is bovendien stil. Na een heel korte aarzeling - maar dat doen alle automaten - sprint de Fiesta traploos in dertien tellen naar 100 km/h. Qua topsnelheid haalt de Fiesta met zijn 168 km/h ruim voldoende om hele hordes politie-auto's achter je aan te krijgen.
Qua benzineverbruik is dit automaatje niet de meest economische. Daarbij komt dat het levendige karakter zeer uitnodigend werkt om lekker door te rijden. Wie zo'n auto dagelijks rijdt, vindt vanzelf de juiste balans tussen opschieten en zuinigheid en die kan ons testverbruik altijd verbeteren. Het verschil zal echter wel zichtbaar blijven. Overigens is zo'n CTX door zijn concept wel zuiniger dan conventionele automaten.
Ondanks de pittige prestaties is het interieurgeluid verrassend laag. Je hoort naast een klein beetje windgeruis eigenlijk alleen nog rijgeluiden. Nog zo'n gebied waarop de fabrikanten hun compacte klasse hebben weten op te waarderen. 't Heeft in ieder geval een positieve uitwerking op het totale comfort en dat is prima in orde.

Allerminst benepen
Net zoals de ruimte voorin, want die is voor niet al te lange mensen allerminst benepen. Achterin is er alleen leefruimte voor jonge kinderen, want volwassenen moeten de benen opvouwen. De Fiesta geeft met zijn lichte kleur en de terugwijkende vorm van het dashboard een volwassen indruk. De stoelen zijn stevig en bieden goede zijdelingse steun.
Het rijcomfort wordt nog verder versterkt door prima rijkwaliteiten. De Fiesta nodigt je graag uit om actief aan het verkeer deel te nemen. De automaat houdt je niet tegen, net zomin als de wegligging. De kleine Ford heeft een onderstel met een stevige afstelling. Zijn koersvastheid rechtuit, ook op hogere snelheden is zonder meer goed en zijn bochtgedrag is eveneens heel netjes. We denken gniffelend aan de gezichten van bestuurders van grote, snelle auto's die op het klaverblad vrolijk voorbij gestoken zijn door het olijke paarse Fordje. De besturing van de Fiesta is niet al te zwaar, maar beslist niet ongevoelig. De remmen zijn puik in orde.
De vrolijk ogende Fiesta, met zijn ronde vormen en zijn uitbundige achterkantje, heeft best een opvallend voorkomen. Binnenin toont hij met zijn ronde vormen en zijn brede dashboard zelfs aardig volwassen. De lichte kleurstelling van het interieur draagt daar ongetwijfeld aan bij.
De Ghia is de meest luxe uitvoering van de Fiesta, met extra's als kaartleeslampjes, lederen stuur en pookknop, een schuiflade aan de onderkant van de passagiersstoel. Standaard heeft de Fiesta altijd een bestuurders airbag.
De Fiesta CTX Ghia kost in de vijfdeurs-uitvoering zo'n 32 mille. Dat is een paar mille hoger dan de 'automatische' Studio, maar dat vind je terug in accessoires als een buitentemperatuurmeter, centrale portiervergrendeling, de kantelbare bestuurdersstoel, diverse waarschuwingslampjes en wortelnotenhout effect dashboard, schuiflade onder stoel passagier, bumpers en beschermstrip in carrosseriekleur en een verchroomde grille. Wie in deze klasse een perfect rijdende automaat wil kopen, doet met de Fiesta een goede keus.

Signalement

Merk Ford
Model Fiesta 1.3i 16V Ghia
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.155

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.828 mm / 1.634 mm / 1.320 mm
Wielbasis 2.446 mm
Massa leeg 958 kg
Laadvermogen 527 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 494 kg
Banden165/70TR13Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 15,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,7s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Fiesta
Ford Ford Fiesta

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

INFO
XLEasy
XLEasy
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 311
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 389
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (5D/6H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 345
 
Leaseplan
Leaseplan
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 394
 
Arval
Arval
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium X (5D/6H)
€ 418
 
Ford Fiesta in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Fiesta 1.3-16V Forza 5DRS. NL AUTO, LMV

    Ford Fiesta 1.3-16V Forza 5DRS. NL AUTO, LMV

    • 1999
    • 92.778 km

    € 1.495

    Ford Fiesta 1.3 Calypso

    Ford Fiesta 1.3 Calypso

    • 1995
    • 3.114 km

    € 950

    Ford Fiesta 1.3-8V Century

    Ford Fiesta 1.3-8V Century

    • 1999
    • 167.358 km

    € 1.150

Meer Ford Fiesta occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Fiesta | Facelift 2021

    248
    • 25 maart 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fiesta specificaties
  • Ford Fiesta occasions
  • Ford Fiesta video's
Advies en informatie
  • Ford Fiesta tests
  • Ford Fiesta gebruikersreviews
  • Ford Fiesta index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2018)

    Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2018)

    5
    • 30 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

    Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

    5
    • 15 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.4 LPG Titanium (2010)

    Ford Fiesta 1.4 LPG Titanium (2010)

    3
    • 30 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta (2005)

    Ford Fiesta (2005)

    3
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2014)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium...

    1
    • 7 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.8 D Forza (1999)

    Ford Fiesta 1.8 D Forza (1999)

    • 5 september 2021
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

25

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Koopwijzer
    Ford Fiesta - Koopwijzer: dit moet je weten over zesde generatie

    Ford Fiesta - Koopwijzer: dit moet je weten...

    39
    • 28 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    79
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    12
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    39
    • 21 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Bronco komt naar Nederland

    Ford Bronco komt naar Nederland

    69
    • 4 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    27
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    25
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden