Daewoo Tacuma 1.6 Spirit (2002)

Ruim(t)e rakker

Daewoo Tacuma 1.6 Spirit (2002)
Wie een gezin te onderhouden heeft, moet goed op de centen passen. Maar wat moet je dan met een dikke motor onder de kap? En dus kreeg de Daewoo Tacuma er ten koste van de 1.8 een kleinere 1,6-liter motor bij.

Aan de binnenruimte en functionaliteit van de auto veranderde met de komst van de nieuwe motor helemaal niets. Helaas aan de prijs ook niet; de nieuwe 1.6 kost net zo veel centen als de oude 1.8. Maar kun je met die Tacuma 1.6 dan nog wel een beetje uit de voeten? Dat gaan we onderzoeken!
De favorieten in deze klasse zijn bekend: de Renault Scénic en Opel Zafira. Beide auto's staan rotsvast in de Top-10 van de Nederlandse verkopen en de concurrentie volgt op grote afstand. Toch zal voor veel particulieren zo'n hippe Renault of Opel buiten het budget (Scénic vanaf zo'n € 19.600; Zafira vanaf zo'n € 21.200) vallen en die mensen moeten op zoek naar iets goedkopers. En dan kom je al gauw uit bij de Daewoo Tacuma. De Tacuma 1.6 Spirit kost zo'n € 16.500, nogal een verschil...
Laten we dan maar 'ns beginnen met te kijken wat voor spulletjes je krijgt voor dat geld. Met de veiligheidsvoorzieningen zit het wel snor. ABS en twee airbags zijn standaard.. Verder omvat de uitrusting stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en achter, centrale vergrendeling met a.b. en elektrisch verstel-/verwarmbare buitenspiegels. Airco, lichtmetalen velgen of een autoradio zijn niet standaard, ondanks dat de gefotografeerde auto er wel van was voorzien. Daewoo gooit er overigens ook nog een volwaardige derde zitplaats op de achterbank tegenaan. Inclusief hoofdsteun, maar met tweepuntsgordel. Verder zitten op de rugleuning van de voorstoelen tafeltjes met "uitgezaagde" bekerhouders. Zeg eens eerlijk: welk kind wil dat nu niet hebben? Standaard op de Tacuma is ook nog dat je die achterstoelen eruit kunt halen. En met het uitnemen van de stoelen zijn we zoetjes aan beland bij 't onderwerp functionaliteit. Wat kun je ermee? Of: wat kun je er niet mee? Een opstelling met drie losse stoelen heeft diverse voordelen boven een in twee delen neerklapbare achterbank. Als je iets langs te verschepen hebt, hoeft niet meteen de helft van de achterbank plat, maar slechts de leuning van één stoel volstaat. Hou je toch nog twee plekken over die tevens voldoende (zit)ruim zijn.

Goed afgekeken
Daewoo heeft goed gekeken naar Renault: hoe kun je zo'n midi-MPV nou nóg handiger maken. Want opvouwbare/uitneembare stoelen is één, maar talloze opbergvakken is twee. De Scénic had als eerste in dit segment in de bodem een paar vakken, maar de Tacuma heeft ze ook. Verder uiteraard bakken en vakken onder de voorstoelen, in de deuren en het dashboard. In het plafond ten slotte nog een vakje voor je zonnebril.
Het weggedrag gaat een heel ander licht op deze zaak brengen. Want al heeft de Tacuma veel praktische mogelijkheden en Õn doordacht interieur, op de weg valt het wat tegen. Zo is de motor niet goed bij de les en op snelheid geeft de Daewoo een erg slome indruk. Hij moet hard werken. Schakelen en koppelen is een groot drama. Die bak haakt - vooral als je snel wilt - vreselijk. De besturing is licht en vaag, met als gevolg dat je veel moet corrigeren.
U begrijpt dat een dynamisch weggedrag geen absolute voorwaarde is voor dit soort auto's, en dat vond Daewoo blijkbaar ook. Hij hangt graag op een oor en is erg gevoelig voor zijwind. Z'n onderstel is best slap afgestemd, waardoor hij behoorlijk week aanvoelt en graag over z'n voorwielen wegschuift. In de Tacuma kun je echt álles verstellen aan de bestuurdersstoel en heb je zelfs een armsteun en een lendensteun. Wel eentje die vrij heftig in je rug duwt trouwens. Maar verder is het prima meubilair en de meeste mensen konden hun draai goed vinden. Passagiers op de achterbank hebben flink de ruimte voor hun benen. En de drie stoelen achterin bieden ook echt plaats aan drie mensen. Kijken we tot slot nog even naar de financi'n. Op z'n aanschafprijs na is hij niet echt economisch: we noteren 1 op 10,5. Dan zie je dat deze motor toch hard moeten werken. Opmerkelijk is trouwens de toerenteller. Er staat een groen streepje op en als je de naald maar daar houdt, zou je zuinig rijden. Nogal wiedes: in z'n vijf kun je dan niet harder dan een kilometer of 90.
De Daewoo heeft een rijgedrag dat beslist beter kan, maar hij is wel vreselijk slim ingedeeld en u kunt alle troep van de kids op een nette en veilige manier opbergen. Dan zijn er ook nog de uitneembare stoelen en de riante binnenruimte. Kortom: een leuke, betaalbare midi-MPV.

Signalement

Merk Daewoo
Model Tacuma 1.6 Spirit
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.755 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.247 kg
Laadvermogen 581 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 208 g/km