Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)

autoreview

Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)
Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)Daewoo Tacuma 1.8 SE (2000)

Signalement

UitvoeringTacuma 1.8 SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plots een "nieuwe" auto

  • 139 km

Een auto kopen, hoe gaat dat nu eigenlijk?
Eigenlijk heb ik nog nooit zelf een auto gekocht, althans ik was erbij maar het gebeurde altijd vrij anders dan verwacht. Zo ook deze keer.
Twee dagen voor de vakantie overleed de trouwe Suzuki Baleno. Nooit enig probleem met deze auto gehad tot eergister de koppakking het opgaf. En dan sta je met je rug tegen de muur. De dealer gaf een mooie prijs voor de overleden Baleno en in de showroom stond een strak uitziende Tacuma.

Ouwe lullen bak, dat wel maar hij zag er goed uit voor een auto van bijna tien jaar oud. Motorisch in orde, schijven recht (ik weet van de kwaal) van binnen wat gebruikerssporen. Grote beurt, APK na de vakantie en we hebben gister (24-7). Komende maandag naar Duitsland op vakantie en dan na de vakantie zal ik wat meer vertellen.

Ervaring tot nu:
- Amerikaans geveerd (lekker waggelen en wat kraakjes)
- Ligt als een baksteen op de weg
- Stoelen zitten formidabel
- Ruimte!
- Allerlei handige opbergvakken her en der
- Stil
- Schakelt soepel (amper schakelen alles in de drie)

Ik laat snel meer van mij horen. Nu nog even een voldoende score

2000 kilometer verder

  • 141.000 km

Een weekje Duitsland met een "nieuwe" auto die je 2 dagen daarvoor nog niet had voorzien. Hoe gaat dat dan zo'n reis met een onbekende auto. Ik moet zeggen dat het beter ging dan verwacht.

Normaliter als ik een auto ga kopen lees ik hier de reviews, snuffel ik wat rond op internet etc. Die kans had ik nu niet, ja achteraf. Kat in de zak gekocht? Nou als ik sommige reviews mag geloven wel, maar na de rit naar Duitsland (800 km totaal) toch maar mijn eigen mening ventileren.

De auto is tien jaar oud, dat zie je er niet aan af. Maar hoe zit dat tijdens het rijden?

-Interieur
Er zitten wat meer kraakjes in het interieur en hier en daar een kras. Maar de stoelen zitten fenomenaal. Verstelbare lendesteun. Zitting kunnen kantelen en de stoel kunnen verhogen of verlagen. Daarnaast een fijne armleuning voor de chauffeur (nooit meer anders). Lekker uitgerust aankomen.
Stuur eveneens in hoogte verstelbaar. Het dashboard is mooi overzichtelijk alleen voor het draaien aan de ventilatieknoppen en radio etc. moet je wat ver vooroverbuigen. Maar met een medepassagier is dit makkelijk op te lossen :). Uiteraard een handbediende airco voor die warme momenten.
De ruimte is zowel voor als achter en in de bak erg goed.

-Exterieur
De auto zit mooi in de lak met hier en daar wat herstelwerk. Het model moet je aanstaan, voor mij was het wennen in ieder geval. Het laden van de achterbak gaat vrij eenvoudig daar de drempel vrij laag is. Verder geen op of aanmerking.

-Rijden/techniek
Dan waar alles om draait, hoe rijdt ie. Hij zeilt, in de goede zin des woords. Het doet een beetje amerikaans aan, maar wel comfortabel. De 1.8 motor doet zijn werk goed en daar waar nodig een beetje meer. Het schakelen gaat soms wat hakerig, maar dit zal ook gewenning zijn. Het enige dat mij een beetje tegenstaat is het sturen. Dit gaat voor mij te licht en had iets zwaarder gemogen.
Het viel me op dat het remmen niet even lekker ging (trillen). Dit is inmiddels opgelost door de dealer (nieuwe banden, remmen schoon en losgemaakt). Verder een enorm(e) fijne auto voor lange reizen.

Na 2000 kilometer begin ik steeds meer te wennen aan de auto en ben ik erg tevreden. Dat de dealer lekker meewerkt is ook een voordeel. Wat de toekomst brengt weet ik niet, maar voor nu ben ik tevreden.

AU!

  • 143.000 km

Ik heb men nobele Tacuma pijn gedaan. Ik ben bij een wegafzetting dwars door de boarding gereden omdat een of andere onverlaat mij er niet tussen wilde laten. Schade:
Kras op de bumper, rechterachterportier beschadigd. Verder geen noemenswaardig letsel. 500 euro schade, maar de verzekering doet niets. De onverlaat besloot een sprint te trekken. En daar sta je dan met je groene Tacuma. Maar gezien de klap valt de schade nog mee.

Het eerste probleem........

  • 150.000 km

Inmiddels hebben we meer kilometers gemaakt dan verwacht. De reden hiervoor zijn de persoonlijke omstandigheden. Maar goed, het gaat hier om de auto.
Is de auto nog steeds fijn? Ja!!! Hij rijdt nog steeds heerlijk rustig. Lage toeren, lekker stil...cruisemobiel en niets anders. Maar zoals gezegd de eerste problemen hebben zich voorgedaan.
Tempmeter in de auto doet op het moment weinig. Kan komen de door de verkoeling van de rijwind want bij stationair gaat hij keurig omhoog. De auto wordt binnen nog lekker warm, dus we wachten het even af. Vervangen de thermostaat wordt een dure grap, want --> Deze zit op een dusdanige plek dat de distributie riem eraf moet. Ja en als je dan toch bezig bent dan de hele handel maar. Spanrollen, waterpomp, distririem, multiriem............Eur. 700,--. De distririem moet in de zomer gebeuren dus dan alles maar.
Probleempje 2 is de EGR klep. Gister ging het MM lampje branden. Uitlezen bij de dealer bracht dit probleem aan het licht. Het kan zomaar zijn dat de storing nu wegblijft. Schoonmaken is wel het advies, dus dat gaan we binnenkort doen.
Nog meer problemen? Nee, starten lopen ook bij kou. Heerlijke auto!

Ingeruild

  • 165.000 km

De Tacuma is ingeruild. De auto heeft ons niet laten staan, geen exhorbitante onderhoudskosten gekend. De reden van het afscheid, was de dorstigheid van deze mobiel. Hij lustte een slokje brandstof en gezien de prijzen werd het tijd voor een wat zuinigere mobiel. Daarnaast is het ook leuk om weer eens wat anders te proberen.

Wat is er aan gedaan:
159000 km onderhoudsbeurt + APK.
Rem rechtsachter was vastgelopen. Helaas was de remcilinder aan zijn eind gekomen. Grapje van 300 euro. Daarnaast 2 nieuwe achterbanden. Verder niets.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens