Daewoo Tacuma 1.8 SX (2001)

autoreview

Daewoo Tacuma 1.8 SX (2001)

Signalement

UitvoeringTacuma 1.8 SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf78.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 39%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Passend in onze gezinssituatie, onze wijze van gebruik (en mijn rugproblemen) zochten wij een betaalbare veelzijdige hoogzitter/Mpv van ongeveer 4 tot 5 jaar oud. Ons shoplijstje was kort en krachtig: Citroen Picasso, Renault Scenic en Daewoo Tacuma. Nou hadden wij voor aanschaf van onze vorige auto (een Peugeot 306 1.6Lxi SW) ook al naar de Tacuma-serie gekeken, die ons uiterlijk erg goed beviel, maar toen werd geen geschikt exemplaar gevonden. Ditmaal slaagden we echter bijzonder snel en werd het een keurig nette Tacuma 1.8SX Holidae uit begin 2002. In de praktijk koop ik geen auto zonder te shoppen en dat was nu niet anders, maar dat de Daewoo met een vergelijkbare Picasso en een Scenic toch wel (vele) duizenden euros goedkoper uitpakte speelde zeker een niet onbelangrijke rol in onze beslissing.

Ik schrijf deze revieuw relatief kort na aanschaf en heb dus nog geen lange termijn ervaring met deze auto (tzt zal ik zeker updaten) Ik neem daarentegen wel 22jaar automotieve-bagage (en motorfiets ervaring) mee en wil het volgende alvast aan andere gegadigden en Mpv zoekers meegeven;

Wat (ons) bevalt:
- 7 jaar na introductie nog steeds een up-to-date uiterlijk
- fraaie, frisse en zelfs beetje sjieke lijnen (nette mix)
- ruim ruim en nog eens ruim en toch bescheiden buitenafmetingen
- tal van handige (opberg)mogelijkheden
- soepele comforatabele rit, licht te bedienen pedalen
- ietwat hakerige maar direkte schakeling (je voelt gewoon goed dat je inschakelt, geen klutsbak)
- panorama gevoel, veel ruit
- goede zit (berijdersstoel m.n goed instelbaar)
- voelt aan als een fijne reisauto
- complete uitrusting (in ieder geval deze/dit type)
- ruime in- en uitstap, zowel voor- als achter
- heel aardige sound uit de standaard speakers (6 stuks)
- veel auto voor je geld (prijs/kwaliteitverhouding)

Wat (ons) opvalt:
- wat deinerig veergedrag maar mede daardoor zeker comfortabel
- korte hobbels voel je, maar ligt als geheel best strak op de weg
- goedmoedig karakter, voor sommigen wellicht beetje loom
- wel goed laag in econo-toeren te rijden, ideaal voor -Hét Nieuwe Rijden-
- uitontwikkelde 1.8 (opel)motor, betrouwbaar maar wat gedateerd
- zeer directe stuurbekrachting
- hier en daar wat kleine resonanties (piepjes kraakjes)
- onverwacht stil interieur (weinig motor- wat meer banden geluid)
- onverwacht stabiel bij stevige zijwind (kanttekening: bij harde vlagen wel liever beide handen aan het stuur)
- geringe prijsdaling van het type t.o.v de vorige keer dat we naar de Tacuma keken, anderhalf- tot 2 jaar geleden
- opgeruimd onder motorkap, meeste zaken makkelijk bereikbaar met hier en daar wat kleine missertjes (detail, maar bijv. bedrading zou overall netter kunnen)

Minpuntje(s):
- wat plastic ogend, wat ik noem -Japans aandoend-, interieur
- ondanks beschaafd rijden niet bepaald zuinig (gem. 1:10/11)
- dode hoeken; achterstijl, ’geen’ motorkap
- naam (in kennis/werkkring; goedkoop, ouwemannen auto e.d., vooral bij degenen die hem niet echt kennen, dus grotendeels vooroordelen)
- niet zo handig/storend; de achterruitwisser gaat automatisch mee met de voorruitwissers. De achterruit blijft relatief veel droger dan de voorruit, dus beetje overbodig dit. Bovendien verhoogt het slijtage van de achterwisser en kan het in vuile/stoffiger tijden zorgen voor krassen op de achterruit lijkt mij, hoewel ik die er nu niet op aantref. Wel weer slim is dat diezelfde achterwisser ook automatisch aangaat als je de achteruitversnelling inschakelt in de regen (dmv een regensensor)
- achterklep is geopend voor langere mensen aan lage kant, voor mij met 183cm geen probleem, maar langere mensen stoten geheid een keer hun hoofd. De achterklep heeft bovendien stevige uitzetters, waardoor dichtslaan wat zwaar gaat, maar dat kan ook een pluspunt zijn omdat ie ook niet zomaar naar beneden waait
- ontbreken stuurbediening audio (huidige chevrolet modellen hebben dit wel)

Plussen (en wat ons betreft grote!):
- de auto rijdt gewoon lekker, hoofd- en beenruimte is er in overvloed. Je komt hem niet op elke hoek van de straat tegen en je hebt al met al het idee en gevoel dat je in een veel grotere (en duurdere) auto onderweg bent dan met de Tacuma eigenlijk het geval is

PROBLEMEN

Airco werkt niet bij aanschaf, werd ook eerlijk verteld door garagebedrijf. Tweetal opties, geheel klaargemaakt -of- zo mee... De auto had (aantoonbaar) net zijn onderhoud&apk gehad en ben zelf kundig genoeg voor de meeste zaken. Proefrit, indruk van het geheel en gevoel was goed en de auto met (aanzienlijke) korting -zo mee- gekocht.

Kosten tot nu: 105euro voor aircocheck/afpersen/vullen e.d (kon met het oog op de korting ruim uit). Beetje olieluchtje in auto bij stoplicht e.d., zelf even nagekeken en de slang van carterontluchting blijkt beschadigd (is een dunwandige ongewapende, lees kwetsbare slang) Toch is zoiets slechts eurootje werk (om precies te zijn 4,70) en was makkelijk zelf uit te voeren dus nixs spannends.

Een inmiddels in eigen beheer uitgevoerde inspectie op de brug e.d laat ook aan de onderzijde een nette nagenoeg roestloze staat zien, dus met roestbescherming zit het bij Daewoo wel goed. Wel laat het uitlaatsysteem de nadelige gevolgen van 5 jaar pekel en vochtinwerking zien in de vorm van roest nabij de velsnaden, maar is nog goed gasdicht en ik verwacht daar niet 1-2-3 kosten aan.

Verder geen problemen!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens