Daewoo Tacuma
Niet op alle punten geslaagd
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Ze hebben hun uiterste best gedaan om er iets moois van te maken, de mannen van Daewoo, en zijn daarbij niet over een nacht ijs gegaan. Op de eigen ontwerpafdeling is keihard gewerkt aan de nieuwe Tacuma. Echter, daar niet alleen. Ook bij de Italiaanse topontwerper Pininfarina is over deze Koreaanse Multi Purpose Vehicle nagedacht. Zelfs Porsche heeft aan de ontwikkeling van deze auto bijgedragen. Twee miljoen zware testkilometers onder zeer uiteenlopende omstandigheden moest de nieuweling ondergaan alvorens hij geschikt werd bevonden voor de verkoop. Het resultaat van deze internationale samenwerking kreeg de mooie naam Tacuma. Dat betekent levensgenieter in het Afrikaans.
Europese primeur
Met de naam Tacuma wil Daewoo aangeven welke doelgroep het met dit product hoopt te bereiken. Namelijk jonge, sportieve, avontuurlijk ingestelde gezinnen. Mannen en vrouwen van 30 tot 45 jaar die in het weekend met hun kinderen eropuit trekken. De Nederlandse importeur denkt dit jaar nog aan 2.000 van dat soort levensgenieters een Tacuma te kunnen slijten. Daarom heeft Nederland de Europese primeur gekregen. In andere landen van ons werelddeel wordt de Koreaanse 'Scénic' pas in september geïntroduceerd. Levering van de auto's zal overigens ook hier vanaf de zevende maand plaatsvinden.
Onze eerste indruk van de Tacuma is niet verkeerd. De Italiaanse invloed van het ontwerp laat zich allerminst verhullen. Dat doet goed. Het meest opvallende detail van de vormgeving zit aan de achterkant en dan doelen we natuurlijk op de lange, hooggeplaatste achterlichten. We staan overigens voor de Tacuma CDX. De vaderlandse importeur heeft niet het instapmodel van f 35.995 met de 1.8-motor voor ons klaargezet. Nee, wij gaan rijden met de duurste uitvoering, die voorzien is van de meeste toeters en bellen plus een 2-liter 16-klepper. Deze CDX staat de komende drie maanden voor f 42.995 in de introductieprijslijst. Ons testexemplaar is nog duurder, want hij is tegen een meerprijs van f 895 voorzien van een Mica-laklaag. Bovendien is het interieur afgewerkt met leeraccenten. Dat kost nog eens f 2.500 extra. Hoe de stoelen er zonder die lederen randjes uitzien, kunnen we nog niet vertellen, maar het komt ons voor dat je die 2.500 piek beter aan iets anders kunt besteden.
Wanneer hou(d)t het op?
Om de duurste Tacuma nog meer cachet te geven is het weinig opwindende dashboard voorzien van een hout-look. Met andere woorden er zitten stukjes nephout op om het geheel een duurdere aanblik te geven. Hoe verzinnen ze het? Als je het dash er nog goedkoper uit wil laten zien dan het door het simpelste plastic al doet, moet je vooral smakeloos namaakhout toepassen. Wanneer houden autofabrikanten daar nu eens mee op?
Verdere beschouwing van het interieur brengt ons qua vormgeving niet echt in extase. Wel worden we aangenaam verrast door twee extra 12-volt-pluggen. Eén ervan zit voorin onder de middenconsole, de andere achterin. Handig om een telefoon op te laden, een extra leeslampje aan te sluiten of eventueel voor een scheerapparaat. Een keur aan opbergvakjes en bekerhouders maakt de Tacuma zonder meer geschikt voor de levensgenieters die onderweg van alles mee willen nemen om de reis zo gezellig mogelijk te maken. Heel leuk bedacht in dat kader is een 180 graden draaibare rechtervoorstoel.
Net als in de Renault Scénic kunnen de drie stoelen achterin stuk voor stuk worden opgeklapt of verwijderd. Daarbij moeten we wel vermelden dat het in de Franse auto ietsje eenvoudiger gaat. Deze mogelijkheid zit overigens niet in de Daewoo Tacuma 1.8 SE. De goedkoopste uitvoering moet het doen met een in twee delen neerklapbare achterbank. Renault levert de goedkoopste Scénic wel met drie losse stoelen achter. Is niet juist dat het grootste voordeel van de MPV-middenklasser. Haal één of meer stoelen weg en je kunt twee sportfietsen meenemen. Dat maakt dit soort voertuigen zo multifunctioneel. Let bij de Tacuma wel even op dat hij aan de achterkant 10 cm lager is dan zijn grote voorbeeld. Dat kan voor problemen zorgen bij het inladen van die fietsen.
Te veel lawaai
Genoeg rondgekeken. We gaan! Even het stuur op de juiste hoogte zetten, de stoel goed instellen en de armleuning naar beneden klappen. De Daewoo rijdt soepel weg. De 4-pitter levert voldoende koppel en vermogen, maar we hadden eerlijk gezegd wat meer pit verwacht van de 16-klepper. Bovendien zou het met ietsje minder motorlawaai gepaard mogen gaan. Het motorcompartiment moet beter worden geïsoleerd.
Schakelen gaat een beetje hakerig. Kan nieuwigheid zijn en dus verbeteren, maar dat geldt net voor het enigszins onduidelijke schakelpatroon. De besturing is vaag en daardoor niet zo prettig. Jammer, want de wegligging is goed. Zelfs in het grensbereik zorgt de Tacuma niet voor gevaarlijke verrassingen. Een minder sterke stuurbekrachtiging zal het stuurgedrag zonder meer ten goede komen.
Zeeziek
Nee, laten we niet overdrijven. Zeeziek word je natuurlijk niet in een Daewoo. Maar we moesten er wel even aan denken toen we rechtuit rijdend werden geconfronteerd met het voortdurend deinen van de carrosserie. In bochten helt de auto ook licht over. Dit komt doordat demping en vering niet harmonisch op elkaar zijn afgestemd. De demping is iets te slap, vandaar het hellen en deinen. De vering is iets te straf, wat wel de goede wegligging verklaart. De gulden middenweg, een betere afstemming op demping en vering dus, zal het totale rijgedrag én het comfort bevorderen.
Verschillen
Qua rijkwaliteiten is de Tacuma vatbaar voor een aantal verbeteringen. Maar over het algemeen is de nieuwe Daewoo ons door zijn leuke uiterlijk en rijke uitrusting niet tegengevallen. Hij heeft in dat opzicht zeker voordelen ten opzichte van de naaste concurrentie. We noemen behalve de Renault Scénic de Opel Zafira, Toyota Premacy, Citroën Picasso en de Mitsubishi Space Runner. De Tacuma is in dat rijtje op diverse punten de grootste en wat de basisuitvoering betreft de goedkoopste. Het instapmodel van de Tacuma met 1.8-motor is wél f 4.000 goedkoper dan de basisuitvoering van de Scénic met 1.4 in z'n machinekamertje.
Maar eh... hoe ziet dat eruit als je over een jaar of vier de Tacuma wil inruilen? Dan kunnen de verschillen veel minder voordelig uitpakken voor de eigenaar van een Daewoo.