Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • XM

Citroen XM 2.0i 16V SX (1997)

Geen doorsnee

Citroen XM 2.0i 16V SX (1997)
  • Autotest
29 maart 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hoewel de recente modellen van Citroën steeds meer aansluiten bij de heersende mode, blijft de grote XM iets aparts. Met een uitstekende vering weet de nazaat van de fameuze Snoek nog steeds te imponeren.

In het begin is dat altijd weer wennen, maar na een tijdje constateer je toch dat Citroën wel degelijk met zijn tijd is meegegaan. Dan blijkt het onpersoonlijk aanvoelende stuurwiel verrassend precies te gehoorzamen, ontdek je gaandeweg de ruime doseerbaarheid van het vederlichte rempedaal en vergeet je al gauw dat de comfortabele Fransman niet op stalen spiralen maar op samengeperst gas veert.
Ten opzichte van vroegere XM"s is die vering trouwens weer een stapje dichter bij de perfectie gebracht. Al eerder was de legendarische Hydropneumatiek afgelost door het elektronisch geregelde Hydractieve systeem dat inmiddels alweer een tweede generatie kent. En daar bovenop was de 2.0i testwagen voorzien van een volgende verfijning, die de wagenhoogte nu onder alle omstandigheden constant moet houden. Dat betekent dat de XM na het parkeren niet meer zo vreemd door zijn knie‰n zakt en bij het wegrijden na een stoplicht zijn achterste minder opvallend naar het wegdek trekt. Als vanouds kent de Hydractive II verder de keuze uit "sportief" en "comfort", waarbij het systeem slim genoeg is om in te grijpen als de bestuurder in de comfortstand grenzen van de wegligging overschrijdt. Dan wordt automatisch omgeschakeld naar de sport-instelling die meer reserve en controlemogelijkheden biedt.
Vergeleken met de eerste XM"s is het model vanaf "95 zowel zichtbaar als onderhuids gewijzigd. Je herkent hem meteen aan zijn iets vloeiender neus waarop de sergeantsstrepen nu centraal zijn aangebracht en aan de wat rondere zijspiegels. Het dashboard is eveneens opgeknapt: enerzijds vriendelijker, meer afgerond en aan de andere kant terecht verzakelijkt. Het lijkt zowaar een gewone auto met logisch geplaatste knoppen en een elegant airbagstuur. Als enig overblijfsel van de oude Citroën-cultuur resteert nog de voetbediende parkeerrem, waarvan het in werking stellen een extra, volstrekt overbodige handeling vereist.

Eigenwijs
Maar... Citroën zou Citroën niet zijn als de XM toch niet weer een eigenwijs trekje bezat. Ditmaal is het een codeslot onder een klepje tussen de voorstoelen, waarop vóór het starten de juiste cijfercombinatie moet worden ingetikt. Anders slaat de motor domweg niet aan. Vast heel veilig, maar in het dagelijks gebruik een onding. Vooral bij het veelvuldig in- en uitstappen tijdens de boodschappenronde wordt je er horendol van: steeds weer die vier stomme knopjes in de juiste volgorde indrukken om te mogen rijden. Een moderne auto moet zijn bestuurder dienen en hem niet lastig vallen met tijdrovend gezeur. Een degelijk, onkraakbaar contactslot kost iets meer dan zo"n elektronisch foefje, maar het bespaart onnodige irritatie.
Door deze ergernis zou je bijna een van de belangrijkste kenmerken vergeten: de zestienklepskop, die de tweeliter n‚t een beetje meer pep geeft dan de vorige versie. In cijfers uitgedrukt scheelt het niet geweldig veel, 13 pk en 10 Nm, maar vergeleken met de 2-liter XM voelde de huidige 2.0i SX duidelijk levendiger aan.
De vermogenswinst laat de uitstekende wegligging van de XM beslist beter tot z"n recht komen, al is de auto rijtechnisch nog tot veel meer in staat. Iets dergelijks gaat ook op voor het geluidsniveau in het interieur: objectief gezien mooi stil, maar je merkt wel degelijk dat de motor flink wat toeren moet draaien om z"n prestatie te leveren. Die wetenschap dat het nòg beter zou kunnen, illustreert een oud Citroën-dilemma: het streven naar de maximale economie en het hoogste comfort blijkt altijd ten koste van iets anders te gaan.
In zo"n waardig voituur als de XM hoort dan ook eigenlijk een forse, rustige zescilinder, die de koets spelenderwijs en geruisloos voortstuwt. Nu heeft Citroën wel zo"n motor in de aanbieding, maar die maakt de XM wel ineens 26 mille duurder. Wie dat kan en wil betalen, krijgt de XM zoals zijn ontwerpers hem vermoedelijk hebben bedoeld en zal ongetwijfeld al zijn wensen vervuld zien. Maar ook degene die het financieel wat kalmer aan moet doen, hoeft niet ontevreden te zijn. Want in al zijn bescheidenheid benadert de tweeliter het XM-ideaal best een heel eind...

Signalement

Merk Citroen
Model XM 2.0i 16V SX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.078

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.708 mm / 1.794 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.363 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 732 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën XM
Citroën Citroën XM
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën XM specificaties
  • Citroën XM occasions
  • Citroën XM video's
Advies en informatie
  • Citroën XM tests
  • Citroën XM gebruikersreviews
  • Citroën XM index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen XM Break V6 VSX (1996)

    Citroen XM Break V6 VSX (1996)

    9
    • 8 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1999)

    Citroen XM V6 Exclusive (1999)

    7
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën XM (1990)

    Citroën XM (1990)

    7
    • 4 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    3
    • 8 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    14
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    14
    • 5 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    11
    • 9 maart 2019
meer reviews
Klokje rond Citroën XM

Klokje rond Citroën XM

1

De Citroën XM. Een auto waar veel mensen met een grote boog omheen lopen, uit angst voor pech...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW XM zorgt niet voor scheve gezichten bij Citroën

    BMW XM zorgt niet voor scheve gezichten...

    45
    • 25 november 2021
  • Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    59
    • 18 maart 2020
  • Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6...

    94
    • 19 januari 2020
  • Citroën XM V6 - Op de Rollenbank

    Citroën XM V6 - Op de Rollenbank

    40
    • 20 juli 2017
  • Nieuws
    Citroën XM 25 jaar

    Citroën XM 25 jaar

    • 23 mei 2014
  • Klokje rond Citroën XM

    Klokje rond Citroën XM

    1
    • 9 juli 2008
  • Autotest
    Citroen XM V6 Exclusive (1998)

    Citroen XM V6 Exclusive (1998)

    1
    • 8 oktober 2002
Merk
Merk
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    19
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    176
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden