AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • XM
5

autoreview

Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1994)

Alexander B
  • Alexander B11
  • Review
3 oktober 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXM 2.5 Turbo D VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf330.000 km
KM-stand laatst410.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 410.000 km
  • 2 oktober 2005

Omdat ik weer veel kilometers moest maken en mijn lease auto moest inleveren, ben ik in mijn oude liefhebberij gaan rijden. Een XM turbodiesel moest het wezen, liefst met airco en cruisecontrol. Na grondig zoeken en testen kwam ik uit op deze 2.5 die bij Wil Wijnhoven in de garage stond. Hij was wat duur (ruim 4000 euri) en had ook al veel gelopen (330.000) en was ook eigenlijk te oud. Deze auto stak echter met kop en schouders boven elke andere tweedehands XM uit. Naast de technische (zelfs de electrische ramen achter doen het) en cosmetische staat was ook de onderhoudshistorie van doorslaggevend belang om deze auto te kopen.
Ik rijd deze auto nu ruim anderhalf jaar en ben en blijf bijzonder tevreden over hoe de auto zit en rijdt. Ik heb een aantal XM’s gehad, een daarvan was de 2.1 Ambiance uit 1994 waar ik ook een review van geschreven heb. Ook zit ik vaak in andere (lease) auto’s van klein en duur tot groot en duur. Ik heb echter nog geen andere auto meegemaakt, waarbij wegligging, (zit)comfort, en stabiliteit zo in belans is als bij deze XM. Deze auto rijdt als een limousine. Ik kan iedereen aanraden die er geld voor over heeft om een grote oude auto te rijden, eens een in goede staat verkerende (2.5 TD of V6) XM te proberen.
Mijn exemplaar kan qua prestaties uitstekend meekomen met de moderne diesels. Qua power, prestaties en rijgedrag is niets van de inmiddels 400.000.... verreden kilometers te merken.
Naast het comfort, heeft de motor fijn veel trekkracht en is de auto snel en zeer stil. Het enige wat ik hoor is het windgeruis en af en toe wat gerommel van het onderstel vóór. Dit blijft me verbazen, het enige geluid dat ik hoor is het kraken van het dashboard waar de koude lucht van de airco doorheen komt in de volle zon, tijdens hoogzomer. Mijn auto is zwart van buiten (lak) en zwart van binnen (leer).
Deze auto zit goed in de lak, interieur is erg netjes en is grondig onderhouden.
Deze turbodiesel is zeer compleet met de airco, cruisecontrol en leren bekleding. Daarnaast heeft de auto ook nog kleine dingetjes zoals een achteruitkijkspiegel die meedraait bij het achteruitrijden, zeer handig, lees lampjes (voor en achter) en niet te vergeten de dubbele achterruit.
De XM is geen raceauto. Hoewel je er hard mee door de bocht kan, wil de auto dat eigenlijk niet. Dit wordt het befaamde Citroen onderstuur genoemd. Dit exemplaar is daar geen uitzondering op. Onlangs zijn alle banden vernieuwd en dat scheelt een slok op een borrel voor de wegligging.
Deze auto is kortom een zeer fijne reiswagen.

Update januari 2006: Ik kom met enige regelmaat bij de garage (zie hieronder) en als vaste klant... krijg ik dan een leen XM mee. Hierdoor kan ik fijn vergelijken. Wat opvalt is dat de versnellingsbak van deze 2.5 TD XM licht en duidelijk schakelt. Gecombineerd met de krachtige motor, maakt dat deze auto zeer fijn rijdt. Schakelen doet deze auto daardoor een stuk beter dan zijn lichtere broer, de 2.1 TD of de 2.0 L benzine motoren. In de 2,5 TD en de 3.0 V6 zit een andere -naar mijn mening veel betere- versnellingsbak dan in de overige XM’s. Voor degene die zo een auto wil kopen: houdt hier rekening mee. Dit is een belangrijk verschil. Als eenmaal deze auto gewend bent, wil je niet meer terug.

Update december 2008:
na 410.000 trouwe kilometers ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Dit heb ik al in 2007 gedaan.
De auto beviel erg goed maar er kwamen toch wel een heleboel mankementen naar voren die niet allemaal eenvoudig te verhelpen waren.
Mijn grootste ergenissen waren:
- lekke airo. Oplossing: elk seizoen vullen. Het lek was niet zo maar op te sporen
- veel windgeruis boven de 120. Dit irriteerde me behoorlijk
- koppakking aan vervanging toe. Een reparatie, bij mijn garage, van 2500 euro. (de motor moet er in zijn geheel uit) Gecombineerd met de andere ergenissen, net 1 te veel.

Voor zover ik weet, heeft de XM toch nog een nieuwe eigenaar gevonden en rijdt de auto nog steeds rond!

PROBLEMEN

  • 410.000 km
  • 2 oktober 2005

Elk voordeel heb zijn nadeel, zoals een groot wijsgeer eens zei. De soepele en snelle motor is tamelijk dorstig. Ik rijd gemiddeld 1 op 13 en dat schijnt redelijk netjes te zijn voor dit type diesel. Aan het verbruik merk ik wél dat ik een oude diesel rijd. Moderne diesels zijn veel zuiniger, of voor wat dat betreft de 2.1 turbodiesel van Citroen. Ik geloof daarom ook niet veel van de verbruikscijfers van de andere reviews over de 2.5 td. 1 op 15 is te halen bij een zeer rustige rijstijl met maximaal 110 km/uur op de snelweg. Onnodig te melden dat je als vanzelf veel harder rijdt met een auto zoals deze....
De auto weegt 1550 kilo en ook hiervoor word je belastingtechnisch gestraft.
Ik heb begrepen dat in Frankrijk de XM een olala-voiture wordt genoemd en dat is niet omdat ie zo mooi wordt gevonden. Dat zegt wel iets over de auto aangezien de Fransen over het algemeen redelijk flegmatiek zijn.
Ik heb voortdurend kleine of minder kleine (...) technische problemen met deze auto. Gelukkig voor mij zijn een aantal dingen tijdens de 3 maanden garantieperiode verholpen (airco, hydroliek hoofdslang, brandstof rubber).
Ook is een keer de ’v-snaar’ spontaan kapot gegaan. Naar later bleek doordat bout van de spanner was gebroken. Pure pech, de auto verkeert in prima conditie, maar wel heel vervelend.
Nb: de laatste anderhalf jaar heeft de auto mij altijd overal zonder mankeren heen gebracht. Starten en lopen maar.
Naast deze grote dingen heb ik een lange lijst met kleinere mankementen en ongemakken, er is altijd wel wat. Dat vind ik toch een behoorlijk nadeel, al ben ik vergevingsgezind vanwege de leeftijd van de auto. En natuurlijk vanwege de rij-eigenschappen.
Verder vind ik de temperatuur van de motor aan de hoge kant, hoger dan 90 graden bij gewoon gebruik. Dit is een bekend euvel bij de 2.5 TD en ook de oorzaak van het relatief vaak sneuvelen van de pakking. Een oplossing is een ander type thermostaat in de motor maar dan wordt de motor weer tamelijk koud in de winter...
Het onderstel vind ik erg roemoerig. Dit hoor je op slechte/ hobbelige wegen. Het lijkt net of er speling op de stabilisatorstangen zit iod. Maar ik voel er niets van. De garage heeft hier naar gekeken maar alles is in orde. (de auto stuurt ook naar behoren) Dit euvel schijnen meer XM’s te hebben.
De auto wordt goed onderhouden door de garage waar ik hem ook gekocht hebt. De auto verkeerd daardoor in prima conditie. Het enige dat me engiszins blijft irriteren is het duidelijk waarneembaar windgeruis boven de 120 Km/h. Het is niet heel erg hinderlijk, maar omdat de auto verder zo stil is, hoor je dit tamelijk goed. Vooral bij harde -zij-wind. Ook andere XM’s die ik rijd, leen XM’s van de garage, hebben hier last van. Bij een stille XM als de mijne hoor je dit alleen beter. Naast het onderhoud is dit wat mij betreft de enige smet op het verder glimmende blazoen!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën XM
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    V6

    Citroën XM V6

    • 1999
    • 331.684 km

    € 2.499

    2.0i-16V

    Citroën XM 2.0i-16V

    • 2000
    • 250.000 km

    € 4.900

    2.0i-16V SX Prestige

    Citroën XM 2.0i-16V SX Prestige

    • 1995
    • 282.304 km

    € 1.150

Meer Citroën XM occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën XM specificaties
  • Citroën XM occasions
  • Citroën XM video's
Advies en informatie
  • Citroën XM tests
  • Citroën XM gebruikersreviews
  • Citroën XM index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
 

Citroën XM reviews

  • Review
    Citroën XM 2.0i 16V SX (1995)

    Citroën XM 2.0i 16V SX (1995)

    • 6 augustus 2010
  • Review
    Citroën XM V6 Exclusive (1995)

    Citroën XM V6 Exclusive (1995)

    • 21 mei 2009
  • Review
    Citroën XM Turbo C.T. VSX (1995)

    Citroën XM Turbo C.T. VSX (1995)

    • 5 augustus 2007
  • Review
    Citroën XM V6 Exclusive (1996)

    Citroën XM V6 Exclusive (1996)

    4
    • 30 september 2006
  • Review
    Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1995)

    Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1995)

    2
    • 4 april 2006
  • Review
    Citroën XM Turbo C.T. SX (1995)

    Citroën XM Turbo C.T. SX (1995)

    • 10 maart 2006
  • Review
    Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1995)

    Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1995)

    4
    • 16 februari 2006
meer reviews
Klokje rond Citroën XM

Klokje rond Citroën XM

1

De Citroën XM. Een auto waar veel mensen met een grote boog omheen lopen, uit angst voor pech...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    3
    • 8 februari 2021
  • Review
    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    Citroen XM V6 Exclusive (1993)

    6
    • 29 maart 2020
  • Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    Citroën XM V6 (1991) - Klokje Rond Klassiek

    59
    • 18 maart 2020
  • Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6...

    94
    • 19 januari 2020
  • Review
    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    Citroen XM V6 Exclusive (1991)

    14
    • 5 mei 2019
  • Review
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    11
    • 9 maart 2019
  • Review
    Citroën XM Break 2.1 Turbo D (2000)

    Citroën XM Break 2.1 Turbo D (2000)

    2
    • 11 september 2017
Merk
Merk
  • Review
    Citroen C4 Picasso e-THP 165 Intensive (2015)

    Citroen C4 Picasso e-THP 165 Intensive...

    • 28 februari 2021
  • Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    27
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    30
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    66
    • 19 februari 2021
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    2
    • 19 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën Jumpy als C-Series

    Citroën Jumpy als C-Series

    13
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën C3 Aircross gefacelift

    Citroën C3 Aircross gefacelift

    49
    • 11 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

      • Alfa Romeo
      • Alpine
      • Aston Martin
      • Audi
      • Bentley
      • BMW
      • Cadillac
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Dacia
      • Donkervoort
      • DS
      • Ferrari
      • Fiat
      • Ford
      • Honda
      • Hyundai
      • Infiniti
      • Jaguar
      • Jeep
      • Kia
      • Lamborghini
      • Lancia
      • Land Rover
      • Lexus
      • Lotus
      • Maserati
      • Mazda
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • Mini
      • Mitsubishi
      • Morgan
      • Nissan
      • Opel
      • Peugeot
      • Polestar
      • Porsche
      • Renault
      • Rolls-Royce
      • Saab
      • Seat
      • Skoda
      • Smart
      • Subaru
      • Suzuki
      • Tesla
      • Toyota
      • Volkswagen
      • Volvo

      © 2021 DPG Media Magazines B.V.

      onderdeel van DPG Media Magazines groep