Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM 2.5 Turbo D VSX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
’Exclusive’
Na 7 jaar BX was ik toe aan een ’echte’ citroen. Ik besloot te gaan voor de grote diesel van xm. Aan de ene kant wilde ik wat rustiger gaan rijden. Aan de andere kant wilde ik minimaal hetzelfde vermogen als mijn vorige citroen BX gti: 130 PK.
Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen op een XM 2.5 Exclusive. Dit model is in de 2.5 diesel-uitvoering is niet in nederland verkocht en het grootste verschil met de VSX is de lederen bekleding. Verder gaf ik de voorkeur aan de berline omdat ik die mooier vond.
Rijden
Wanneer je voor het eerst plaatsneemt in een citroen XM, heb je het gevoel alsof je een ruime, luxe huiskamer binnenstapt. De auto voelt enorm groot aan.
Het starten en wegrijden vraagt wat gewenning omdat de handrem met de linker voet wordt bediend en voorafgaand aan het starten een startcode moet worden ingetoetst.
Die startcode wordt trouwens na verloop van tijd trouwens wel wat hinderlijk bij korte ritjes.
Bij het wegrijden voel je het hoge gewicht van de auto goed (1550 kg). De xm 2.5 td komt langzaam van zijn plek en heeft ook nog eens een hele korte eerste versnelling.
Deze auto is dus niet geschikt voor stoplichtsprintjes.
Maar als je eenmaal op gang bent zorgen het enorme koppel (285 nm) en vermogen (130 pk) ervoor dat je vlot met het verkeer mee kan. Je blijft het hoge gewicht wel goed voelen in korte snelle bochten. Het typische Citroen onderstuur in combinatie met het hoge gewicht maken de XM 2.5 TD niet geschikt om over bochtige binnenweggetjes te racen.
Daarentegen komt de xm 2.5 td wel tot zijn recht op de snelweg. En Hoe!
De xm is de ultieme snelwegauto. De heerlijke vering, de stille motor, het hoge koppel, de sublieme cruise control, de fijne stoelen. Bij lange ritten ga je het comfort van de auto pas echt waarderen. De xm is gewoon een auto waar je na een rit van 3 uur nog steeds uitgerust uitkomt. En dat is echt wat waard als je lange ritten maakt (denk maar eens aan de veiligheid). Ook mijn vrouw is om die reden langzaam maar zeker de xm gaan waarderen.
De kofferruimte van de berline valt voor een auto van dit volume een beetje tegen.
Als we met een klein kind een weekendje weg gaan is deze al gauw vol. de xm is duidelijk bedoeld als zakenauto en niet als gezinsauto, hoewel ie verder qua ruimte prima voldoet.
verbruik
De 2.5 td model van XM is inmiddels weer meer dan 10 jaar oud en dat is te merken.
Het is een gewone turbo-diesel zonder inspuiting die vergeleken met huidige diesels wel een slokje lust. In de stad haal ik zo’n 1 op 12 en op de snelweg zo’n 1 op 15.
Gemiddeld kom ik uit op zo’n 1 op 14. Alleen bij hele lange ritten gaat het verbruik flink omlaag naar zo’n 1 op 18 bij rustig 120-130 km/h cruisen.
kosten
Eén belangrijke tip voor de aanschaf van een xm kan ik iedereen aanbevelen;
Koop NOOIT een xm zonder garantie !!
Op een luxe xm zit gewoon heel veel techniek, waarvan je een groot deel bij de aanschaf niet kan controleren. Pas wat langer na aanschaf merk je dat de XM serie II kwalitatief een prima auto is. Als je er normaal mee omgaat en kleine storingen tijdig laat repareren gaat er niet veel aan kapot.
De kosten die ik in 25000 km heb gehad vallen dan ook erg mee. Aan reguliere beurten ben ik per beurt zo’n € 200,- à € 300,- kwijt geweest. Omdat de xm een grote auto is met veel techniek zal je dit bedrag altijd wel kwijt zijn als je braaf je beurtjes afloopt. Verder zal het onderhoud wat hoger zijn dan andere XM-men omdat het motorcompartiment erg vol is. Omdat ik een klein kind heb, vind ik het ook erg belangrijk dat de auto altijd rijdt en betrouwbaar is, en dat is ie zeker !!
De kosten voor wegenbelasting zijn wel erg hoog (309 euro per kwartaal), maar dat weet je als je een grote zware diesel rijdt. De kosten voor verzekering kunnen na wat shoppen ook erg meevallen. XM-men van 13 of meer jaren oud komen al in aanmerking voor een goedkope klassiekerverzekering.
PROBLEMEN
Iedereen die een XM gaat aanschaffen, kan ik aanraden even bij de aankooptips op de volgende website te kijken:
http://home.wxs.nl/~janse715/evolution.htm
Deze aankooptips komen goed overeen met de storingen die ik onder garantie heb laten verhelpen. Het waren vooral problemen, die te wijten waren aan het lange stilstaan en wat gebrekkiger onderhoud voorafgaand aan de verkoop.
De belangrijkste waren:
- lekkage in de kofferbak
- Scheurtje in het olie-carter
- lekkage in de koplamp
- lekkage veerbol-aansluiting
- schakelaars elektrische stoelbediening werkten soms niet
- gaatje in de gordel
Tenslotte was door de lange stilstand de afdichting van het brandstofflter uitgedroogd. Hierdoor trok de brandstofpomp valse lucht aan.
Hier merkte je bij een volle tank niets van. Maar bij een bijna lege tank (nog 15 liter erin) liep de auto helemaal niet meer. Binnen de garantietermijn is er een nieuw filter opgezet, waarna het probleem was verholpen.
Conclusie
Hoewel de xm een auto met gebruikshandleiding is, kan ik de auto iedereen aanraden die van grote luxe en betaalbare limosines houdt. Door het slechte imago van de eerste serie, zijn de auto’s vanaf 1995 enorm verbeterd. De kwaliteit is gewoon vergelijkbaar met andere grote japanse of duitse limosines. Als je een beetje goed oplet bij de aankoop zijn de kosten voor een grote auto zeer acceptabel. Ondanks de hoge wegenbelasting is deze diesel per kilometer al gauw veel goedkoper dan de grote benzine-uitvoering van XM (V6).
Tenslotte blijft de xm een adembenemend mooi model dat in de toekomst zeker een klassieker zal worden. Het rijden over de snelweg me een xm is een blijft gewoon een beleving op zich. Ook mensen die niet van Citroen houden en met mij meerijden zijn verrast door het geweldige comfort van de auto en dat zegt een hoop....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.