Citroën XM Turbo D12 VSX (1996)

autoreview

Citroen XM
Citroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XMCitroen XM - interieurCitroen XM - interieur

Signalement

UitvoeringXM Turbo D12 VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb ca. 35000 km met deze limousine gereden in een jaar tijd. Ik ben helemaal verrukt van het uiterlijk van de XM, vandaar destijds de aankoop.

Bij het rijden valt op dat de auto een enorm comfort levert. Lekkere dikke faulteuils en een dikke middenarmsteun, niet van dat flauwe gedoe. De motor is vrijwel niet hoorbaar (mooi voor een diesel) en de vering is geweldig. Maar ja, ik heb dan ook alle 7 veerbollen vernieuwd. Bij het vervangen heb ik zgn comfortbollen gebruikt (ik vind comfort nl. belangrijker dan sportiviteit - autorijden en sport hebben m.i. niets met elkaar te maken) waardoor de auto alle oneffenheden gladstrijkt, maar wel een beetje deint.

Een minpuntje is dat ik sinds de aankoop al kamp met trillingen tussen de 110-125 kph. Nieuwe banden, balanceren en uitlijnen hebben niet geholpen, binnenkort aan de auto balanceren. Nu ik toch aan het klagen ben: voor het starten moet je iedere keer een pincode intoetsen, dat is erg irritant, en soms wordt de juiste code niet herkend. Dat is nog irritanter, want dan moet je een minuut wachten voor je het weer mag proberen. Verder hapert de bediening van de elektrische buitenspiegels. Citroen-kwaliteit elektronika, zullen we maar denken...

De auto is snel genoeg om goed mee te komen met het verkeer. De motor levert 110pk/265nm, en dat is best veel, vooral als je uit een bx diesel komt. De motor loopt trouwens ontroerend mooi. Langdurig met hoge snelheden (160-170) rijden is absoluut geen probleem en je hebt ook dan nog reserve-vermogen. Kwa acceleratie heb ik ook niets te klagen, al is de motor absoluut dood beneden als de turbo nog niet meeblaast, beneden de 1500 toeren, maar daar heb je bij het inhalen dus geen last van. Het verbruik ligt bij mij rond de 1:16, best netjes voor zo"n grote auto.

Over grootte gesproken: hij is best groot. De breedte zorgt ervoor dat het niet echt lekker rijden is bij wegversmallingen en op bergweggetjes. Voor de passagiers is het natuurlijk wel fijn, die kunnen achterin hun benen bijna strekken.

PROBLEMEN

Bij aankoop de koppeling (175000km). Verder remblokken, -schijven, veerbollen, LHM. Een keer brak de schakelstang (loopt van de pook naar de versnellingsbak) zomaar af maar gelukkig kon de ANWB hem lassen. Ook heb ik een keer een lek kachelradiateurtje gehad, maar dat bleek een kwestie van een paar O-ringen van 0.50 euro. Verder gewoon de oliebeurtjes.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.