Citroën XM 2.0i 16V SX (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XM 2.0i 16V SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 182.427 km |
Dit noemen wij onze directie-auto. Voor een auto van 15 jaar oud, zonder roest, in prima conditie, rijdt dit ding fantastisch, eigenlijk nog fijner qua comfort dan mijn vorige C5, omdat hij zachter in de vering is.
Geen probleem 50 in 5 te rijden en met "het nieuwe rijden" is 1 op 12 makkelijk haalbaar.
Veerbollen bij 163.000 laten vervangen, kost € 250 en dan kan'íe er weer tegen. Motorisch krijgt'ie alleen zo af en toe schone olie en daar is'ie echt tevreden mee. Af en toe wel mee op de grote weg rijden, zodat er geen sludge ontstaat en verder gewoon gebruiken als 't maar kan.
Het enige probleem is het defecte (versleten) schuifdak en dat kost een lieve duit om dat te laten repareren, want 2e hands onderdelen zijn verrekte lastig te krijgen, die zijn nl. ook allemaal versleten.
hernia auto
- 172.348 km
Vanwege een dubbele hernia rijd ik nu mijn lange ritten in de XM, want in de Passat zitten gaat gepaard met hevige uitstralingspijnen en deze zit als een vorst.
Nu hij meer op de grote weg komt rijdt'ie zelfs 1 : 13 en dat zonder Bluemotion of dergelijke.
Rammeltje hier en daar wel op de koop toe nemen, maar verder nix mis mee.
APK
- 179.220 km
Een paar kleinigheidjes als achterste remblokken en een kapot lampje was de hele oogst bij deze APK met grote beurt. Niet gek voor een 17 jaar oud beestje, dat als voorheen geweldig comfort biedt.
Met de huidige benzineprijs wordt het wel wat duur het ding op voornamelijk korte ritjes aan de gang te houden. Binnenkort toch maar weer eens een flink eind rijden.
Afscheid
- 182.427 km
Hellas afscheid genomen van de XM, met pijn in het hart ingeruild op een nieuwe C1 voor dochterlief. De brandstofrekening werd uiteindelijk voor haar, die er het meest in reed, wel te zwaar.
Tot het laatste moment een fijne auto geweest en ik hoop, dat er iemand in de toekomst nog plezier aan zal beleven, ondanks dat de markt voor deze liefhebbersauto's ook volledig op zijn gat ligt.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Klokje Rond: Citroën XM V6 Exclusive (1995)

Citroen XM 2.0i 16V SX (1997)

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Lezersreacties (0)
Reageren